Wanneer is een kokosnoot rijp?

Had vanavond een kokosnoot in de supermarkt gehaald, gewoon om een keer te proberen. Na wat internetten kwam ik tot de conclusie dat zo'n ding rijp is als hij klotst, en het vruchtvlees zacht is. Klotsen deed hij wel, maar het vruchtvlees is dus niet controleerbaar. Dus heb hem opengeboort, en het sap eruit laten lopen. Dit smaakte dus gewoon vies, en na het openbreken bleek het vruchtvlees nog keihard. Zijn er nu nog andere mogelijkheden om te controleren wanneer en kokosnoot rijp is, en zijn er mogelijkheden om de kokosnoot nu nog verder te laten rijpen, nu hij opengebroken is?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
20.4K

Antwoorden (3)

Voel de drie "ogen" van de kokosnoot.
Als deze enigszins zacht en droog voelen, is de kokosnoot rijp.
Een rijpe kokosnoot heeft een mooie donkerbruine kleur en voelt zwaar aan. Jongere exemplaren zijn lichtbruin.

Als de noot eenmaal open is, kun je deze niet verder laten rijpen.
Het vruchtvlees is dan nog maar drie dagen houdbaar.
SimonV
8 jaar geleden
Een kokosnoot is op z’n best als het vruchtvlees zacht en sappig is. Het geheim van een goede kokosnoot: hij klotst!Een handige manier om te controleren of je een rijp exemplaar in handen hebt, is ‘m heen en weer schudden: als je water hoort klotsen, zit er voldoende kokossap in. Een rijpe kokosnoot heeft een mooie donkerbruine kleur en voelt zwaar aan. Jongere exemplaren zijn lichtbruin en klotsen vaak niet omdat ze bomvol water zitten. Overrijpe exemplaren klotsen ook niet en kun je bovendien herkennen aan de vlekjes, zwakker plekken of scheurtjes in de bast.
fremar
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat is dus exact waar ik naar had gekeken. Hij klotste wel, maar bleek uiteindelijk dus nog niet rijp ;-)
Bij een oudere kokosnoot kan je aan de buitenkant nooit zien of hij van binnen al overrijp of zelfs bedorven is. Je weet het alleen zeker als hij rammelt wanneer je hem schudt en er geen klotsend geluid van het water te horen is.
Het gerammel ontstaat namelijk doordat al het vocht verdwenen is en het vruchtvlees is gaan indrogen. Het laat dan in stukjes al los van de bast en dit hoor je dan.

Allicht schud je de noot eerst om te bepalen of er nog kokoswater inzit, maar dit is ook niet genoeg om te bepalen of hij niet toch al te oud is. Het is wel zo dat een kokosnoot met veel water erin, zwaar zal aanvoelen en je zal het dan ook goed voelen en horen klotsen. Hoe ouder hij wordt, hoe meer water zal verdwijnen en hoe meer vruchtvlees er zal ontstaan. Als hij een jaar oud is, is hij rijp en zal er weinig water over zijn.

Of hij te rijp is geworden, kan je pas ontdekken als je het vocht weg laat lopen. Ruikt het vies en zuur dan is dit al een aanwijzing op bederf.
Smaakt het dan ook niet lekker maar zurig, dan kan je hem vergeten. Kokoswater ruikt wel enigszins zurig maar zeker niet onaangenaam.

Nu is kokoswater al enigszins weeïg, licht zoetig maar het is zeker niet zuur van smaak! Ik kan dus niet bepalen of hij daadwerkelijk al bedorven is want misschien vind jij het water wel gewoon niet lekker?
Ruikt het binnenste na het openen echter zuur en/of ziet het er schimmelig uit, dan is hij bedorven en kan je het vruchtvlees en het water niet meer consumeren. Je zult het dan ook automatisch uitspugen, omdat het echt vies smaakt.
Een goede rijpe kokosnoot heeft een mooie ietwat vezelige sappige dikke rand van vruchtvlees en is ook niet gelig of heeft ook geen bruine vlekjes.

Ziet hij er zo niet meer uit na het openen, ga dan met een deel terug naar de winkel/supermarkt en vraag het geld terug. Het gebeurt wel vaker dat mensen er thuis pas achter komen en je krijgt normaliter zonder problemen het geld terug. Bewaar dus altijd de aankoopbon bij kokosnoten!
amc