Herstellen je hersenen weer automatisch indien men stopt met overmatig alcohol gebruik?

Het is bewezen dat overmatig alcoholgebruik je hersenen negatief beinvloed. Het schijnt zelfs zo te zijn dat je hersenen krimpen. Maar wat ik mij afvraag is, als een stevige drinken plotseling stopt met drinken en af en toe een glaasje neemt herstellen zijn/haar hersenen zich dan weer? Of is die blijvende schade?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
13.2K

Het beste antwoord

Van veel alcohol drinken gedurende langere tijd sterven je hersencellen af.
En als je dat drinken maar lang genoeg volhoudt, krijg je Korsakov: Er zijn dan (inmiddels) zoveel hersencellen afgestorven dat je steeds meer geheugen kwijtraakt, en zelfs op een gegeven moment niet meer voor jezelf kunt zorgen of een behoorlijk gesprek kunt voeren.

Alcoholisme zorgt dus voor blijvende en onherstelbare schade aan je hersenen, met alle gevolgen van dien.

Wanneer je zou stoppen met overmatig alcohol gebruik zal je het vernietigingsproces van de hersencellen stopzetten, maar de schade die inmiddels is aangebracht is onherstelbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het was een moeilijke keus maar wat mij betreft heb jij de 10 punten!

Andere antwoorden (13)

na mijn weten is het blijvende schade.
je kan het niet meer terugdraaien en zult moeten leven met het feit je gedronken heb.
helaas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Afgebroken of beschadigde hersencellen zullen nooit meer herstellen.

Dus schade door alcohol zal altijd blijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De schade is blijvend, en volgens mij worden hersencellen maar tot je 21e aangemaakt..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vrijwel alle cellen in ons lichaam worden regelmatig vernieuwd, behalve hersencellen, die ben je voor eeuwig kwijt!!
Daarom wordt er zo gewaarschuwd dat de jeugd niet zo veel moet drinken.
Veel alcohol drinken is leuk, lekker, fijn, gezellig , maar rampzalig voor je hersencellen.
Maar de jeugd wil mee doen met de anderen, willen het bij horen, flink doen, laten zien dat ze er goed tegen kunnen en dan hersencellen kwijt?
Ach dat zien we dan later wel, nu eerst feest vieren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar hoeveel moet je dan wel niet drinken willen je hersencellen beschadigen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fles jenever, of andere sterke drank per dag........ Dat doe je dan een jaar of 10/15.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
is afhankelijk van je leeftijd, lichamelijke conditie, je gewicht enz.
Maar ik vermoed, al bij meer dan twee pilsjes/ wijntjes/ borreltjes of wat dan ook, per dag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heb het even voor je opgezocht
Bij meer dan 2 glazen alcohol bij vrouwen
Bij meer dan 3 glazen alcohol bij mannen.
Alles per dag natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ok thanks, maar ik neem aan dat dit dan over heel veel jaren gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goede aanvulling Bierdopje.!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan ik mij niet voorstellen Bierdopje. Ik drink namelijk elke avond 1 biertje en dat zou betekenen dat wanneer ik 100 jaar word ik naar mate ik ouder word ook veel minder hersencellen zou hebben. En met mij 90% van de wereldbevolking.
Volgens mij verlies je allen hersencellen bij overmatig alcoholgebruik en dat dan langer dan 10 jaar achter elkaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hahahha als je het zo brengt dan is het wel veel ja.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat wel eens vergeten wordt, dat alcohol vergif is, helaas de uitwerking van dit gif, voelt prettig aan.
Een te grote vergifiging resulteert in een kater.
En nog erger een coma.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals in je antwoord staat dat veel alcohol drinken leuk kan zijn, lijkt mij dus echt niet.. Heb er echt geen behoefte aan dronken te worden. Misschien tijdens het uitgaan een één biertje is niet erg, maar daar blijft het bij mij ook bij :)
Weet niet of hierdoor ook veel hersencellen kapot gaan? ( Nooit echt aangeschoten geweest, ook niet dronken, ook geen kater gehad).? Maar zo te zien aan hierbovenstaande reacties.. is dit dus ongevaar onschadelijk? Groetjes
Die ziekte heet korsakov. Het zorgt ervoor dat je vrijwel je geheugen kwijt raakt. Ook kan je weinig of niets meer onthouden. Soms zelf zo erg dat je, als je je huis verlaat en na 10 meter niet meer weet waar je bent. Gezien het feit dat op dit moment veel jongeren té veel drinken zal dit dus op lange termijn problemen gaan opleveren voor de samenleving. Je hebt voor de rest van je leven dan hulp nodig. Ook zijn er mildere vormen van korsakov. Maar deze hersenbeschadiging is dermate dat je je werk niet meer kan doen en dan wordt je afgekeurd. Je hoeft trouwens niet iedere dag te veel te drinken om ziek te worden. Je regelmatig van de wereld zuipen in het weekend is ook zeer slecht. Het is een optelsom. Iedere keer sterft er een klein beetje hersenen af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door de alcohol sterven hersencellen af. Eenmaal afgestorven hersencellen worden niet meer aangemaakt. Als er echt functionele schade is in de hersenen, kan mogelijk en dat is zeer afhankelijk van welke functie is beschadigt, een ander deel van de hersenen die functie overnemen. Maar dat gebeurt niet snel. Na langdurig overmatig drankgebruik in combinatie met een vitamine B1 tekort kunnen er zo veel hersencellen zijn beschadigd dat het syndroom Korsakov optreden. Vooral het korte termijn geheugen is dan aangetast.
Ik heb zelf wel eens gewerkt met mensen die dat syndroom hadden. Elke dag moest ik mezelf weer voorstellen. Ze wisten alleen nog dingen van de periode dat ze bijvoorbeeld jong waren of getrouwd waren en een gezin hadden. Wel triest om te zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kun je vergeten. Je kan verdere vernietiging stoppen, maar herstellen is niet mogelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kort en bondig : neen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neen!...hersencellen zijn nagenoeg de enige lichaamscellen die zich niet vernieuwen!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vanaf ongeveer je achtiende sterven je hersencellen af, ook als je niet dringt. dit leidt daarom niet tot toenemende domheid, omdat je zodanig veel hersencellen hebt dat de nog bestaande hersencellen perfect de functie kunnen overnemen. Bij veel drinken wordt de aftakeling versneld. Als je niet superovermatig drinkt en je hersencellen nog niet massaal zijn afgestorven, kunnen je overblijvende hersencellen de schade opvangen. Maar teveel is teveel natuurlijk, en dan kom je met blijvende schade te zitten. Het is natuurlijk erg fatalistisch om te denken : aha, als de hersencellen toch niet meer herstellen waarom zou ik dan stoppen met drinken?... Er zijn mensen wiens hersencellen beschadigd zijn door een zware hersenschudding of door een ander hersentrauma, en die nu weer goed functioneren.
Ik zou zware alcoholgebruikers die afkicken aanraden om (ook) alternatieve hulp te zoeken bij de wederopbouw van hun lichaam. Waar de moderne geneeskunde geen (volledig) antwoord weet, kunnen alternatieve geneeswijzen soms soelaas bieden als aanvulling of zelfs als vervanging...Bij de ziekte van Korsakov kan ik me voorstellen dat een ommekeer moeilijk is, maar van elke ziekte is er ooit eens iemand genezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat is niet meer te herstellen.
Bij de GGZ zitten veel mensen met Korsakov en deze mensen zijn steeds jonger(rond de 40 jaar).Zij noemen(artsen) die hersenen een gatenkaas.Triest om te zien dat deze mensen op den duur helemaal afhankelijk zijn van de zorgaanbieders.Zelfs niet meer zelf kunnen eten of drinken.Incontinent van urine en ontlasting en zelfs blindheid kan optreden.Sommige hebben zelfs dagelijks insulten (Aanvalsgewijs optreden van een stoornis in de hersenwerking gekenmerkt door lichte of ernstige vormen van bewustzijnsverlies of algemene spierschokken.)Eén van de eerste symptomen van Korsakov zijn blackouts.
Het schijnt vooral een tekort van vit.B1 in combinatie met alcohol
Drank maakt meer kapot dan je denkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beschadigde hersencellen sterven af. Afsterven is doodgaan. En dood is onherroepelijk.
Hersenen hebben wel erg veel ongebruikte cellen. Wanneer deze juist geactiveerd worden, kunnen ze ingezet worden om schades hier en daar enigszins te compenseren.
Maar dat is een lange en lastige weg,. Bovendien houdt het een keer op.
Het beste is om zuinig te zijn op dat wat je hebt...
Alles met mate, hoe saai het moge klinken.
Voor wie niet meer kan onthouden of spits denken wordt het leven pas echt saai....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alcohol beschadigt de hersencellen en als je dat maar lang genoeg doet worden de gevolgen overduidelijk. Een gedeelte van de hersenen kan nl. onherstelbaar aangetast worden. Dit uit zich in geheugenverlies,
( nieuwe info kan maar enkele seconden worden onthouden, je kunt niets nieuws meer leren en je verliest het besef van tijd en plaats. Dit ziekte beeld heet 'het Korsakov syndroom', genoemd naar de rus die dit ziektebeeld voor het eerst beschreef. Herstel hiervan is niet meer mogelijk omdat de cellen blijvend beschadigd zijn. Ook zeker is dat jarenlang teveel drinken kan leiden tot een geleidelijke verschrompeling van de hersenen.
Bij alcoholisten is er sprake van een krimp van 10-15%.
amc