Wat is de beste voeding als je koorts hebt?

De koorts is niet heel hoog, maar ik voel me gewoon duizelig en heb een beetje honger.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.5K

Het beste antwoord

Licht verteerbaar voedsel, je lichaam moet namelijk al hard genoeg werken zonder dat er veel energie naar de spijsvertering gaat. Dus liever geen vette hamburger.

Wat trouwens belangrijker is dan voedsel, is vocht. Je kunt als je koorts hebt ongemerkt veel vocht kwijtraken, en dat moet je wel weer aanvullen. Drink daarom veel, denk daarbij aan water, thee, vruchtensappen en bouillon. De laatste is erg goed, omdat het zout je helpt het vocht op te nemen.

Dit bij elkaar brengt automatisch een goed advies voor voeding bij koorts: heldere soep. Dat is licht verteerbaar, je krijgt vocht binnen, en door het zoutgehalte neem je dat vocht ook gemakkelijk op. En in de soepgroenten zitten nog vitamientjes ook. Als dat niet genoeg is om de honger te stillen, neem je er een stuk brood bij of vul je de soep verder met iets van koolhydraten: vermicelli, mie, rijst, tortellini, waar je maar trek in hebt of wat je maar in huis hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

In principe mag je alles eten, tenzij je misselijk bent.

Misschien een broodje gezond, is lekker fris. Met wat tomaatjes en komkommer.
Wel goed blijven drinken. Karnemelk is erg lekker als je koorts hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Koorts is een indicatie dat je afweersysteem druk in de weer is. Om dat te ondersteunen is het verstandig om [ook] vitaminerijk te eten, zoals veel groente en fruit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet te zwaar eten, wat fruit, bouillon of soep, een boterham. Ik denk dat je beter wat vaker een beetje kan eten dan drie keer een hele maaltijd.
Verder gewoon waar je trek in hebt. En goed drinken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In periodes van ziekte en koorts worden veel eiwitten afgebroken. Bij langdurige ziekte of koorts zou je dus wat eiwitrijk voedsel kunnen eten.
Voor de rest kun je eigenlijk gewoon alles eten waar je zin in hebt. Bij een normaal gewicht heb je niet zo snel een tekort aan voedsel en / of vitamines.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je echt koorts hebt heb je helemaal geen trek in eten. Is ook niet nodig, als je maar goed drinkt dan komt dat eten later wel weer