Moet men de vetten die in kokosnoten aanwezig zijn beschouwen als brandstof voor het lichaam of niet?

Elk mens heeft dagelijks een bepaald hoeveelheid vet nodig, dik of dun maakt niet uit want het is cruciaal van belang voor de hormoonhuishouding, toch?

Bij een gezond eetpatroon komt tussen de 20 en 40% van de energie uit vet raden ze aan op www.voedingscentrum.nl

Ik vroeg mij af wat er exact gebeurt in ons lichaam wanneer je vetten binnenkrijgt die afkomstig zijn uit kokosnoten, kokosolie en/of kokosmelk, worden deze primair benuttigd als brandstof (energie) net zoals het geval is bij koolhydraten? Of hebben deze vetten ook een bijdrage op ons hormoonhuishouding?

Met andere woorden, even een stelling: stel als je dagelijks 70 gram vetten moet eten en 30 à 40 gram van die vetten zijn afkomstig van kokos; moet men deze vetten die afkomstig zijn van kokos als een bron van vetten beschouwen of moet men deze beschouwen als bron van koolhydraten (brandstof) omdat er overal wordt geclaimd dat kokosolie (kokosvetten) niet opgeslagen worden in ons lichaam, dus het is allemaal een beetje verwarrend, hopelijk kan iemand het mij eens goed uitleggen :S

:)

Mvg

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Kokosvet is in ieder geval geen eiwit of koolhydraat.
Dan blijft er alleen vet als optie over.
Hoe het precies opgeslagen wordt is voor die vraag niet belangrijk.

Wat betreft de hormoonhuishouding is er wel verschil in vetten.
Kokosolie is zeker niet slecht, maar er is geen goeie vervanger voor dierlijk vet als het gaat om de positieve invloed op de hormoonhuishouding.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hey Jaak, hoe kun je dit dan het best aanpakken als veganist?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daar kan ik niet het antwoord op geven waar je naar zoekt.