Mijn ma eet heel veel niet. Ze zegt dat dit komt doordat ze al in de 40 is en daarom sommige voedingsstoffen niet meer nodig heeft, klopt dit?

Ze eet geen aardappelen, ei, rijst, vlees, tortilla of pittabroodje. Drinkt geen melk en uitsluitend thee of cola light. Op feestjes spa met bubbels. Een paar jaar geleden heb ik anorexia gehad, dat is verder niet uit de hand gelopen, maar als ik mijn ma r op aansprak dat zij zelf ook heel weinig eet, dan werd ze altijd hysterisch en zei dat ik mezelf niet met r moest vergelijken. Ik weet van mezelf dat ik er in die tijd niet tegen kon als er mensen waren die minder wogen en aten dan ik. Ze weegt trouwens 55 en is dun en lang. Toen ik in die tijd naar de dokter ging en de dokter een hand gaf en de dokter opmerkte dat we allebei koude handen hadden zei ze dat dat kwam doordat we net van buiten kwamen. Met de auto ja! Voor de deur!

Toegevoegd na 7 minuten:
Ze eet sla en groente. Soms van dat roggebrood.

Toegevoegd na 23 minuten:
Oja, yoghurt eet ze ook.

Toegevoegd na 10 uur:
ok, om even een beeld te geven van een dag van haar: 's ochtends een kop koffie (was ik ook vergeten). tussen de middag eet ze een plak roggebrood met smeerkaas. tussendoor thee. 's avonds gewoon droge sla met de groente die we die avond eten. er staat gewoon meer op tafel, zoals aardappels en vlees ofzo, maar zij eet dat dan niet. en na het avondeten dan een kopje yoghurt.

ze is iets groter dan ik, laten we idd zeggen 1.75 meter. dat ze 55 kilo weegt weet ik zeker. mijn zusje weegt namelijk meer dan haar en dat heeft mijn zusje wel eens tegen mij gezegd.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K
Ritsuka
12 jaar geleden
Wat eet ze verder wel dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraagje? Hoelang is je Moeder precies?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haar anorexia is wel degelijk uit de hand gelopen en is nog lang niet genezen.
Ik wens je er sterkte mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jongens we weten nog niet alles. Laten we voorzichtig zijn om allerlei conclusies te trekken. Haar moeder weegt 55 kilo. Maar wat is haar lengte? Dat haar moeder niet alle essentiële voedingsstoffen binnen krijgt met alleen roggebrood, groente en yoghurt is wel duidelijk. Maar is dat alles wat ze eet? Of eet ze ook nog andere dingen, en hoeveel? Is toch wel belangrijk om te weten om een beter beeld te krijgen of je moeder gezond leeft de ja of de nee. Dus laat het nog even weten aub..
Ritsuka
12 jaar geleden
Is dat echt het enige dat ze eet op een dag? Dat is overduidelijk te weinig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met de toevoeging over wat ze precies eet, wordt het heel duidelijk. Dat is veel te weinig, dat is absoluut niet gezond. En als zij zo hysterisch reageert op commentaar op haar voeding, is de kans groot dat zij inderdaad een eetprobleem.
Heb je andere familie waarmee je hierover kan praten? Misschien kunnen jullie haar overtuigen hulp te zoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is nog niet eens genoeg om een peuter te voeden, en vee lte eenzijdig. Al is haar moeder 1.25 dan kopt er nog helemaal NIETS van haar voedingspatroon. Inmiddels zie ik dat ze ,175 is en dus rond de 65 zou moeten wegen, minimaal. Deze moeder heeft heel duidelijk een probleem, en draagt dat over op haar kinderen. Een zeer ongezonde situatie.....

Antwoorden (9)

ik moet zeggen dat het me vreemd in de oren klinkt. Sowieso heeft een mens ten alle tijden voedingstoffen nodig. Je lichaam blijft dezelfde voedingstoffen nodig hebben alleen verschilt de hoeveelheid per leeftijd.
Vooral de zin dat je moeder hysterisch werd toen je haar er op aan sprak valt mij op.
Wat je kan doen is naar je Huisarts gaan, neem aan dezelfde als je moeder, en zeg hem dit verhaal. Een goede huisarts zal sluiks door vragen bij je moeder tijdens een consult
12 jaar geleden
je hebt bouwstoffen nog steeds nodig als je volwassen bent, voor onderhoud
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is onzin dat je na een bepaalde leeftijd bepaalde voedingsstoffen niet meer nodig zou hebben. Dat ze de dingen die jij noemt, niet eet hoeft op zich geen probleem te zijn als ze verder wel genoeg andere vergelijkbare gezonde dingen eet. Eet ze een schaaltje yoghurt in plaats van dat ze een beker melk drink, dan is er niks aan de hand. Maar dat maak ik dus uit jouw vraag niet op. En juist na je 40e zijn melkproducten belangrijk om mee te helpen botontkalking tegen te gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@paca29 Gepasteuriseerde melk kent een slecht opneembare vorm van calciumcarbonaat. Alhoewel calcium nodig is voor de opbouw van botten verdringt een teveel aan calcium magnesium uit je botten waardoor het juist meer kwaad doet dan goed. Er zijn grootst opgezette wetenschappelijke onderzoeken geweest die dit hebben bevestigd, helaas zien instanties zoals het voedingscentrum dit anders, waarschijnlijk omdat men nauwe banden heeft met de melkindustrie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ivo: Klopt, plantaardige bronnen van calcium zijn beter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat wist ik niet. Daar ga ik me eens in verdiepen. Bedankt voor je reactie. Ben trouwens wel benieuwd naar die nauwe banden die het voedingscentrum zou hebben met de melkindustrie. Ik ben het ook niet in alles eens met het voedingscentrum (zo vinden zij zoetstoffen als Aspartaam geen probleem, wat ik bijvoorbeeld niet stap, en light producten met Aspartaam krijgen zelfs het logo "Ik kies bewust" van ze ), maar dat ze nauwe banden zouden hebben met de melkindustrie vind ik een wel erg gewaagde uitspraak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@paca29: als het VC al geen banden heeft laadt het tenminste de schijn van verdenking op zich. Kijk maar eens naar de jaarprijzen en de nominaties die toegekend worden. Die gaan zo goed als allemaal naar grote bedrijven, zoals FrieslandCampina en Unilever. Dat de hoogste baas voortkomt uit de stal van Unilever hoeft natuurlijk niets te zeggen maar ik vind het geen aanbeveling, te meer omdat deze multinational weinig opheeft met onze gezondheid. Althans in mijn optiek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@paca29: als het VC al geen banden heeft laadt het tenminste de schijn van verdenking op zich. Kijk maar eens naar de jaarprijzen en de nominaties die toegekend worden. Die gaan zo goed als allemaal naar grote bedrijven, zoals FrieslandCampina en Unilever. Dat de hoogste baas voortkomt uit de stal van Unilever hoeft natuurlijk niets te zeggen maar ik vind het geen aanbeveling, te meer omdat deze multinational weinig opheeft met onze gezondheid. Althans in mijn optiek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@paca graag gedaan. Ik kan even niet meer op de naam van het onderzoek komen, Maar het betreft een onderzoek van zo'n 200.000 vrouwelijke verpleegsters ( nurse ) in Amerika die dagelijks twee glazen melk dronken. Misschien weet Keesvi hoe onderzoek heet? Hieronder nog een ander linkje youtube, gaat over overgewicht en hart en vaatziekte wat de nummer 1 ziekte is in de Westerse wereld. In het Engels maar zeker de moeite waar om te bekijken. Na dit filmpje ga je anders kijken tegen over de voedselindustrie, wat natuurlijk niet altijd een complot is. Maar we leven in een wereld waar geld belangrijker is dan onze gezondheid. Kijk zelf maar... http://www.youtube.com/watch?v=dBnniua6-oM&feature=player_embedded
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh en Paca! Ja, ik weet dat het een gewaagde uitspraak is.. Misschien dat dit linkje met onder een filmpje je verontwaardiging voor aspartaam als "kies bewust logo enigszins verklaard. http://www.keuringsdienst.nl/page/739/nl
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ivodepivo: The Nurses’ Health Study? http://www.channing.harvard.edu/nhs/ (o.a.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat is de studie! thanks
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op die leeftijd is calcium inderdaad heel belangrijk, maar dat hoeft niet uit zuivel te komen, je kan uit allerlei andere bronnen calcium halen.
Over de invloed van zuivel op de botten is zeer veel discussie, er zijn onderzoeken die een positief effect zien van zuivel en onderzoeken die een negatief effect zien van zuivel. Ook is er veel gedoe over onderzoeken die positieve effecten van zuivel laten zien, maar door de zuivelindustrie gefinancierd zijn en waarbij aan de betrouwbaarheid getwijfeld wordt (dit jaar was er weer zo'n grote affaire rond onderzoek van de universiteit van wageningen, waarbij de conclusie van de onderzoekers en de berichten die de media in werden gestuurd zeer tegenovergesteld lijken te zijn). Er wordt gezegd dat de aanbevelingen voor zuivel in eerste instantie bedacht zijn om de zuivelindustrie te helpen en niet voor de volksgezondheid. Of dat waar is, weet ik niet.
Nee dit klopt niet.
Mensen hebben voedingsstoffen nodig, of ze nou 8 of 88 zijn.
Sommige voedingsmiddelen zijn vooral voor kinderen belangrijk omdat ze nog groeien. Zo zijn bv melkproducten voor kinderen extra belangrijk.
Maar verder moet ieder mens dagelijks goed en gevarieerd eten.

Als het klopt wat je schrijft, eet je moeder te weinig, en in ieder geval niet gevarieerd. Als ze, zoals je schrijft, lang is, dan is 55 kilo op het randje van ondergewicht.

Als ik je verhaal zo lees (je moeder hysterisch als het over weinig eten gaat) denk ik dat je moeder een 'eetprobleem' heeft. Als kind spiegel je jezelf aan je ouders. Het is dus niet verwonderlijk dat het ook voor jou moeilijk is/was om een normaal eetpatroon aan te leren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze is niet ' op het randje van ondergewicht ' daar zit ze dik overheen. Ze heeft een BMI van 18 die eigenlijk minimaal 20.5 mag zijn. 65 kio is bij die lengte een normaal en gezond gewicht.
Ze heeft een ongezond voedingspatroon.
Op elke leeftijd heeft een mens dezelfde voedingsstoffen nodig. Mij is altijd geleerd dat de schijf van vijf de voedingsstoffen laat zien, waarvan je elke dag iets moet eten.
Bekijk het maar even, ook voor jezelf en later voor je kinderen. Ga er niet met je moeder over in gevecht, maar neem jezelf goede voedingsgewoonten voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij kinderen, die nog in de groei zijn, komt het er meer op aan de juiste voedingsstoffen in de juiste verhouding binnen te krijgen maar dat wil niet zeggen dat volwassenen ze niet meer nodig hebben. VoedingsMIDDELEN is een ander verhaal. Of je je eiwitten uit vis, vlees, kaas of plantaardige bronnen haalt is bijvoorbeeld niet zo belangrijk. Veel mensen zien vetten ehter als alleen maar slecht, terwijl het belangrijke bouwstoffen zijn die je nodig hebt om gezond te blijven, te meer omdat het dragers zijn van een aantal vitamines. Als je moeder wel vis eet en er wel wat olie over de sla gaat en die yoghurt niet die bizarre, 0% vetvariant is, dan valt het nog wel mee. Echter, de hoeveelheden die ze eet spelen ook een rol. Hoe minder ze eet, des te groter de kans op tekorten. Ik denk niettemin dat je wel raak schiet met je opmerking dat ze neigt naar een anorectisch eetpatroon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ritsuka
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ duidelijk antwoord
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oei ik heb zelf anorexia gehad en dit klinkt me typisch in de oren als een typisch anorexia-smoesje..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo te zien eet ze 0,0 koolhydraten, en ook al is dat in de mode, dat lijkt me verre van gezond. Hoe moet je dan ooit arbeid verrichten, of je kacheltje laten branden ??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vetten en eiwitten leveren ook energie als ze niet als bouwstof nodig zijn. Ze eet overigens wel roggebrood en in zuivel zit lactose. 0,0 koolhydraten lukt zelf de meest fanatieke Atkinsers niet, hoewel ik dat streven daarnaar gewoon niet handig vind, domweg omdat het moeilijk vol te houden is. Het is ook niet nodig. Als je met koolhydraatvermindering af wilt vallen werkt beperking al prima. Maar over de hele linie denk ik dat ze zo weinig eet dat ze een groot risico op tekorten loopt.
Nee, dit klopt niet! Je moeder mag dan wel 40+ zijn, ze heeft nog steeds alle voedingsstoffen nodig, die jij ook nodig hebt. Sommige in mindere mate en andere worden aangeraden om juist weer wat meer te nemen.

Jouw moeder eet bijzonder weinig en het zal mij niets verbazen als jouw anorexiaverleden 'in de familie' zit.
Ter illustratie bij de afbeeldingen hieronder wat je moeder per dag binnenkrijgt en wat ikzelf (ongeveer net zo lang als je moeder) binnenkreeg tijdens afvallen en fanatiek sporten.

Een behoorlijk groot verschil!
Een volwassen vrouw heeft gemiddeld rond de 2000 kcal per dag nodig. Een langere tijd hier ruim onder zitten is zeer schadelijk voor het lichaam.

Al zou je moeder iedere dag een slagroompunt en een groot stuk vlees per dag extra eten, dan zou ze nog te laag uitkomen.

Jouw moeder heeft géén gezond eetpatroon voor een vrouw van 40+!

Ik hoop dat dit jouw vraag beantwoordt! Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor de extra info: Ervan uitgaande dat je moeder dit eet en haar lengte 175 is en haar gewicht 55 kilo dan zit ze net op een ondergewicht.

Je moeder eet weinig en haar metabolisme, stofwisseling zal wel erg traag zijn. Als je steeds minder eet gaat je lichaam zuiniger om met energie, waardoor je steeds minder moet eten om nog af te vallen.

Eet je moeder steeds minder of doet ze dit al jaren en blijft ze zo op gewicht?

Je moeder krijgt sowieso te weinig vitamine, mineralen, essentiële vetten (omega 3 en 6 ) en essentiële eiwitten ( ei, kip, vlees), aminozuren binnen met dit dieet. Essentieel betekent hierin dat je lichaam dit niet zelf kan aanmaken en het via de voeding moet binnenkrijgen om zo je lichaam van de benodigde voedingstoffen te voorzien

Problemen die je moeder kan krijgen met haar gezondheid zijn divers. Dat hoeft nu nog niet een rol te spelen maar misschien over een aantal jaren wel.

Het is dus belangrijk dat ze zich bewust is dat ze te weinig eet en dat meer eten van gezond voedsel, mits langzaam opgebouwd totaal geen nadelen kent.

Ze zal dan wel een paar kilo aankomen maar dat heeft ze ook echt nodig.

Misschien kan je moeder vertellen dat je je zorgen maakt over haar gezondheid en dat je vind dat ze te weinig eet. Kom met argumenten, en vertel rustig hoe dat voor jou is..

Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ritsuka
12 jaar geleden
+
helemaal als vrouw heb je iets vet op de botten nodig, voor de vruchtbaarhei en algehele gezondheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ritsuka mee eens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze zit niet 'net' op ondergeiwcht ; ze heeft een RUIM ondergewicht. Een vrouw van die lengte moet ongeveer 64-65 kilo wegen, en dat is al bijna het minimum.
Ik vind dit VERSCHRIKKELIJK om te lezen, want DIT is dus het type moeder dat hun dochters al jong leert ZEER onverstandig en onverantwoord met voeding om te gaan. Vaak zijn het extreem dunne vrouwen - met niet zelden een obsessie voor het uiterlijk - die eigenlijk voortdurend aan de lijn zijn.

Omdat ze blijkbaar wel voelt dat het geen gezond gedrag is, al heleMAAL niet voor een tiener in de groei, liegt ze ook nog eens over haar voedingspatroon door jou sprookjes op de mouw te spelden. Jammer, want je moeder moet je kunnen vertrouwen.

Wat ze nu doet is haar dochter(s) een enkele reis anorexia aanbieden, en een levenslange scheve verhouding met eten. En ik lees nu pas elke letter van je vraag, en zie dat die vrees dus al bewaarheid is geworden.

Ik hoop dat jij ECHT over je anorexia heen bent, en tijdens je therapie goed hebt geleerd WAT gezonde voeding is en hoe dat er uitziet, want je hebt overduidelijk van huis uit een zeer, zeer discutabel eetpatroon meegekregen.

Mensen van ELKE leeftijd hebben ALLE voedingsstoffen nodig ; koolhydraten, eiwitten, vetten, vezels, vitaminen, groenten, ALLES. De hoeveelheid is afgestemd op de hoeveelheid lichaamsbeweging, je lengte en bouw, je leeftijd en je spijsvertering. Wat je moeder eet op een dag is al genoeg om een peuter ondervoed te houden. Ze heeft een zeer riskant ondergewicht (zou met die lengte niet minder dan 65 mogen wegen).

Haar reacties op jouw anorexia doen me denken dat je het bij haar ook in die hoek moet zoeken.

Kijk via de huisarts ofzo of er een ' post-anorexia' - praatgroep is waar je terecht kan, of een dietiste of iemand anders die in ek geval JOU op het rechte pad kan hepen houden. Je moeder kun je pas hepen als ze zich realiseert dat ze een probleem heeft, en ik weet niet of de verhouding zodanig is dat jij, je zusje en je vader iets kunnen doen, maar bespreek ook dat zeker met de huisarts. Want dit is een zeer ,zeer ongezonde situatie. Voor haar, voor jou en voor je zusje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ritsuka
12 jaar geleden
+