Als je een vette kaas hebt zoals brie en camembert of geitenkaas is dat ongezonder dan 30+ kaas? Het blijft toch een zuivelproduct?

Gewone 40+ kaas eet je over het algemeen dagelijks op je brood terwijl je deze soorten kazen vaak bij hapjes eet.

Hele generaties aten gewone kaas. Nu is er de "moderne" versie van 30+ kaas die minder vet en/of minder zout bevat. Is dit dan plotseling weer veel beter dan de normale kaas. Zoveel invloed zal het volgens mij niet hebben op je cholesterol.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.7K

Het beste antwoord

Het is een beetje een rare constructie in de kaaswereld.

Een 20+ kaas kan best meer vet bevatten dan een 30+ kaas. Dat nieuwe van 30+ wat minder vet bevat is raar, het is een instinkertje want 30+ betekent meer dan 30, dus hoezo minder vet? Het vetgehalte van kaas wordt gemeten in de droge stof. Dus 30+ kaas dat minder vet bevat zou niet kunnen.

Er is ooit een t.v. programma geweest over kaas en meerendeel is nepperij. Al met al blijft kaas vet, anders is het geen kaas meer. gaan ze het vet vervangen, dan worden er over het algemeen koolhydraten aan toegevoegd, dus veel verschil qua calorieën maakt het niet uit.

Kaas is net als vlees een dierlijk product dat met mate gegeten moet worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als het puur over de hoeveelheid vet gaat,dan is het gezondheidsrisico van 40+ tegenover 30+ echt te verwaarlozen.Eet in dit geval maar wat je het lekkerst vindt,zou ik zeggen,maar alles met enige mate.

Toegevoegd na 2 minuten:
Overigens is brie normaalgesproken 60+,maar als hapje kan dat zeker geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zegt alleen iets over het vetgehalte in de kaas en bepaalt voor een belangrijk deel ook de smaak. Ik ben van mening dat het een niet ongezonder is dan het andere omdat "gezonder" een heel relatief begrip is.

Voeding is onder te verdelen in vetten, koolhydraten en eiwitten en van al deze groepen moeten we voldoende binnen krijgen. Door alle aandacht op dieten is "vet" een haast vies woord geworden dat je zoveel mogelijk moet vermijden als je alle dieetgoeroes moet geloven. Dat vind ik sterk overtrokken en behoeft enige nuance.

Als je (te) veel vetten binnen krijgt is het verstandig om in je voedingspatroon veranderingen aan te brengen en dan kán het handig zijn om 30+ kaas te kiezen in plaats van 60+ kaas. En het maakt ook uit of je alleen kaas op je brood eet of daarnaast ook allerlei kaashapjes. Je krijgt dan al snel teveel voedingsstoffen binnen en als je teveel voedingsstoffen binnen krijgt dan je nodig hebt slaat je lichaam dat op als vet. Je wordt dan dik. Niet zo zeer omdat je vet binnen krijgt, maar omdat je teveel binnen krijgt (ook van suikers).

Voor wat betreft de cholesterol is het inderdaad te betwijfelen of het veel invloed heeft. Men dacht vroeger dat het eten van veel eieren (zit veel cholesterol in) zorgt voor een hoge cholesterolspiegel, maar hier is men ook van terug gekomen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Gezonde voeding is gevarieerde voeding. Als je van geitenkaas houdt moet je dat vooral niet laten staan. Ik zou dan liever gaan voor wat minder eten van een lekker product, dan meer eten van een fabrieksmatig bewerkt product.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een perfect antwoord,...ik ben gewichtsconsulente en kon dit niet beter verwoorden...dikke duim naar boven dus!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank voor je leuke reactie!
Geitenkaas is lichter verteerbaar dan koeiekaas dus zowiezo gezonder.
Plantaardig vet is op zich niet cholesterolverhogend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De smaak van kaas wordt voor een belangrijk deel bepaald door het vetgehalte. Wil je lekker eten, eet dan wat minder maar ga het alsjeblieft niet zoeken in light producten met minder smaak, vaak net zoveel calorieën en allerlei hulpstoffen die dat gebrek aan smaak moeten compenseren.

Niet vetten maar geraffineerde koolhydraten hebben een ongunstige invloed op je bloedlipiden. Je kunt dus beter een volkoren boterham met boter en volvette kaas eten dan een witte boterham met halvarine en vetarme kaas. Jaja, ik weet dat het Voedingscentrum er anders over denkt maar dat baseert zich liever op de uitgangspunten van Unilever dan op wetenschappelijk onderzoek.