Hoe kom ik aan motivatie om van mijn overtollige kilo's eraf te krijgen?

Sinds een paar jaar zit ik aan het randje van overgewicht. Ik zat hier heel erg mee en zat niet lekker in mijn vel. Ik heb verschillende (gezonde) dieeten geprobeerd. Het hielp wel, alleen ik kreeg een jojo-effect. Hoe langer ik hiermee zit, hoe meer ik mezelf begin te accepteren. Dat is het gevaar vind ik. Ik voel me goed en ben niet eenzaam. Ik wil heel graag afvallen, maar niet graag genoeg. Het is moeilijk en ik kan er slecht tegen (word chagrijnig enzo). Mijn motivatie ontbreekt dus. Diëtiste werkt bij mij niet.
Kan iemand mij helpen? (Ik ben trouwens 16 jaar)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K
Ritsuka
12 jaar geleden
www.fitvillains.tumblr.com
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
welke van de drie dames ben je? ( want ik zie er geen één met randje overgewicht ) p.s. vinden de andere dames het leuk om ook online te staan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap het niet ...
Als jij je lekker voelt, je happy voelt waarom laat je dan beinvloeden door een weegschaal?
Je realiseert je toch hopelijk wel dat een bmi index geen absolute waarheid is. Meer een indicatie verzonnen een aantal doktoren die behoefte hebben aan houvast. Als je gewoon lekker sport, gezond eet en af en toe lekker zondigd. Who cares war de weegschaal zit. Wees gewoon happy geniet van het leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ absor; de 3de.. Het is een onduidelijke foto, dus je ziet het niet goed.
De andere dames zouden het niet erg vinden lijkt me.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat is precies je lengte en gewicht dan? Want op de foto zie ik absoluut geen overgewicht, ook geen randje overgewicht
Ritsuka
12 jaar geleden
Ik zie op de foto gewoon een prachtige en gezonde dame. Niks mis mee.

Antwoorden (9)

Je kunt naar een sportschool gaan. Zo ben je met anderen en val je toch af!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zit al op een sportschool, het motiveert helaas niet omdat het gezellig is en dan word het telkens even sporten, dan thee drinken en gezellig zijn
Denk je eens in dat iemand anders deze vraag stelde, en probeer hem dan eens vanuit jouw oogpunt te beantwoorden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Bekijk de vraag dus eens, alsof het geschrevene niets met jou te maken heeft. Wat jij dan antwoord, zal perfect voor jou werken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laat wat foto's van jezelf maken op dit moment. Dit werkt bij mij, aangezien ik dan echt de balen krijg...Dit motiveert dus wel om er echt aan te beginnen. Als je dan eenmaal zover bent, is het een idee om eens te kijken nb.voedingscentrum.nl. Hier krijg je veel goede tips! Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ze is de 3e op de profielfoto, ik zie geen motivatie om dan nog af te vallen, ze ziet er prachtig uit!
Ga een x iets met je vrienden afspreken om te gaan hardlopen ofzo dat is leuk en kan je motiveren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Diëten moet je sowieso niet doen. Meestal val je snel af, maar daarmee verlies je spierweefsel, daarna kom je weer aan maar krijgt er dan vetweefsel voor terug.
Jojo-effect + dat afvallen steeds lastiger wordt, want spierweefsel gebruikt energie en vet niet.

De sportschool is dus heel goed om te doen.
Als je geen zin hebt in lange cardio sessies, kan je ook voor krachttraining gaan. Dat werkt net zo goed, misschien zelfs wel beter.
http://www.slank-en-sterk.nl/

Daarnaast gezond eten,
probeer zoveel mogelijk snelle koolhydraten te schrappen, de belangrijkste zijn suiker en glucosestroop.

Motivatie blijft het moeilijkste.
Kijk je wel eens naar t.v. programma's over mensen met extreem overgewicht? Uit dat schrikbeeld zou je motivatie kunnen halen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lekker aardig:(
Ritsuka
12 jaar geleden
Dat vind ik niet echt aardig. Als je het neerhalen van andere mensen nodig hebt om je beter te voelen, dan klopt er iets niet..
Je weet ook niet wat de reden is dat iemand een bepaalde lichaamsbouw heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Schrikbeeld is inderdaad niet aardig, maar 150 kilo.. (ik heb het nu niet over de vraagsteller)
Eerlijk gezegd was ik ook aan het twijfelen of ik het hier neer zou zetten.
Maar ik bedoelde vooral afval programma's.
Vaak gaan ze ook op zoek naar de reden en de mensen zijn een stuk blijer als er een flink aantal kilo's af is.
Het probleem is vaak dat we te onregelmatig eten. Wat je zou moeten proberen is om 3 hoofdmaaltijden te eten (bijv. om 7.30 uur, 12.30 en 17.00 uur) en 3 tussendoortjes (bijv. om 10.00 uur, 14.30 uur en rond 19.30 uur dan kan zijn: fruit, yoghurt of eventueel tomaatjes/stukjes komkommer etc.)
Als je je aan die maaltijden houdt en ervoor zorgt dat je min. 200 gr. groente bij de hoofdmaaltijd eet en 2 tot 3 niet te grote aardappelen en een stukje mager vlees of vis dan komt het qua eten goed. Te weinig eten is nl. ook niet goed. Bewegen is natuurlijk erg belangrijk, kijk of je met vriendinnen samen kan gaan sporten, als je samen gaat blijft de motivatie om te blijven gaan dan dat je alleen gaat sporten. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Extreme diëten moet je niet aan beginnen, dat gaat tegen je werken. Beweging elke dag is belangrijk. Bij het voedingscentrum kun je kijken wat je minimaal dient te eten om gezond te blijven. En bv in het weekend kun je dan iets lekkers extra nemen. Tot zover wat "leefregels".
Motivatie, daar ging het je om. Bij mij helpt het om dagelijks te noteren wat ik eet. Vervolgens geef ik mijzelf voor elke dag dat ik me aan de "regels" heb gehouden een punt. Tien punten is bv een euro waard. De euro's geef ik uit als beloning op het moment dat ik een kilo ben afgevallen. Met andere woorden: veel opschrijven van je gedrag/voeding wat je tot je neemt, en jezelf belonen is iets wat je zou kunnen helpen gemotiveerd te blijven. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zit met hetzelfde probleem als jij en ben pas begonnen met gezond eten en meer bewegen. Ik eet gewoon goed en snoep niet, en probeer wat vaker te sporten.
Wat voor mij heel goed werkt: Ik heb een word-document aangemaakt dat "Lief dagboek'' heet.
Daarin schrijf ik elke avond op hoe de dag is gegaan, wat goed ging en minder goed, wat ik moeilijk vond en hoe ik daarmee om ben gegaan.
Ik schrijf ook steeds op WAAROM ik zo graag af wil vallen; omdat ik slank ben in een bikini, omdat ik leuke kleding aan wil, omdat ik me dan zelfverzekerd voel, etc.
Ook houdt ik in een tabel bij hoeveel ik afgevallen ben, en soms wat ik eet.

Er moet echt een knop omgaan in je hoofd. Wil jij dit echt?? Dan kún jij dit ook! Als je maar wilt.
Besef ook dat je erg veel geduld moet hebben, maar houdt het eindresultaat voor ogen.
Stel jezelf een doel, bijvoorbeeld: Als het kerstmis is wil ik een leuk jurkje aan in maar 38, nog 6 kilo eraf voor die tijd dus!! (bijv.)

Succes!

Toegevoegd na 1 minuut:
ps: 5 kg is één maat! ook leuk om te weten. ga dus voor een maat! bijv. maat 38??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tijdelijk diëten zijn vervelend, omdat je jezelf vaak uithongert waardoor je continu honger hebt en werken slecht, doordat ze niets doen aan het feit dat je buiten een dieet om meer binnenkrijgt dan je verbrand.

Hoe je wel motivatie krijgt? Door een etenspatroon te zoeken dat goed bij je past en waar je voor je gevoel niet hard voor hoeft te werken. Als je dit voor elkaar krijgt ben je van je probleem af.

Dus: zorgen dat je een permanente verandering kan aanbrengen in je energiebalans. Sporten kan een goede oplossing zijn, maar schat dan in of je dit vol denkt te kunnen houden op de lange termijn. Een andere optie is naar je eetpatroon te kijken en zien hoe je dit kan veranderen. Suiker heb je bijvoorbeeld nergens voor nodig en na een ontwenningsfase (het werkt als een verslaving) van een paar weken zal je er ook weinig behoefte aan hebben. Belangrijk is dan wel om vrijwel alle suiker uit te bannen (dus goed op verpakkingen te letten, want varianten van suiker zitten bv als dextrose in veel producten). Minder vlees, minder snacks, het kan allemaal helpen. Bedenk wat je zou kunnen missen en probeer dit 30 dagen uit door het consequent niet te eten. Kijk dan na 30 dagen of het werkt, of je je beter voelt en dan beslis je of je dit doorzet of iets anders gaat proberen. Je kan beter elke dag iets gezonder eten dan regelmatig op dieet gaan.

Probeer uit wat voor jou werkt en prettig is en hou je daar vervolgens bij, laat je niet gek maken. Dit blogbericht kan je hier bij helpen: http://www.stevepavlina.com/blog/2005/09/how-to-find-the-best-diet-for-you/