waarom zit er op kip wel een waarschuwingsetiket en op varkensvlees niet?

op alle verpakkingen van kippenvlees zit een waarschuwingsetiket m.b.t schadelijke bacteriën zoals salmonella. Op varkensvleesproducten zit dit niet. Hoe komt dat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K

Antwoorden (3)

Omdat kip nou eenmaal berucht is als ziekmaker ten gevolge van salmonella. Bij varkensvlees gebeurt dit veel minder snel.
Amadea
11 jaar geleden
Heel simpel antwoord: omdat de wetgever het dit zo heeft bepaald.

Het staat in het Warenwetbesluit Bereiding en behandeling van levensmiddelen:

Artikel 4a
1. Pluimveevlees wordt uitsluitend in een verpakking aan de consument verkocht of afgeleverd.
2. Op een in het eerste lid bedoelde verpakte eetwaar wordt in een apart kader met contrasterende kleuren eenvoudig leesbaar de navolgende vermelding gebezigd:
"Let op, geef schadelijke bacteriën geen kans. Zorg daarom dat deze bacteriën niet via de verpakking, uw handen of het keukengerei in uw eten terecht komen. Maak dit vlees door en door gaar om deze bacteriën uit te schakelen."

Er staat in de wet niets geregeld over varkensvlees, dus de producenten zetten daar geen waarschuwingstekst op.

Je vraag is overigens heel terecht, omdat ook varkensvlees kan Salmonella bevatten (en andere schadelijke bacteriën) maar steeds blijkt uit onderzoek en cijfers van ziektegevallen in de EU dat de belangrijkste oorzaak is toch pluimveevlees.
Als je het interessant vindt, kan je kijken wat zijn precies de levensmiddelen die het vaakst ons ziek maken, kijk het rapport van de Europese Commissie via de link.
Let op: 378 bladzijden aan tabellen en droge gegevens in het Engels, alleen voor échte nerds zoals ik! ... maar geen paniek: de eerste bladzijde is een samenvatting van 1 kantje, en is prima leesbaar. :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij varkensvlees kunnen ze de kwaliteit enigermate garanderen via de Integrale Keten Beheersing. Omdat er op het ogenblik geen bacteriën op het varkensvlees zitten is het erg safe. Zouden er bacteriën worden gevonden, dan gaat via de keten van supermarkt/slager -- slachthuis -- mestbedrijf en eventueel vermeerderingsbedrijf de oorzaak worden opgespoord.

Bij de kippenteelt blijft er een hardnekkige besmetting van salmonella op het kippenvlees aanwezig en die is vooralsnog niet opgelost.