Moet je jozo zout eten om voldoende jodium binnen te krijgen?

Vroeger was het gewoon om alleen jozo-zout te gebruiken, maar tegenwoordig gebruik ik veel vaker zeezout. Nu vraag ik me af of ik daardoor een tekort een jodium kan krijgen.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Goeie vraag, want er zijn onderzoeken die uitwijzen dat veel Nederlanders en jodium tekort zouden hebben. We worden aangespoord om minder zout te gebruiken, in brood wordt ook minder zout verwerkt,waardoor er een jodium tekort kan ontstaan. Veel informatie vind je op onderstaande site. Een goed antwoord heb ik niet op je vraag een tekort aan jodium kan vervelende gevolgen hebben maar ook te veel aan jodium is slecht voor je.

Bronnen:
http://www.jodiumtekort.nl/

Als het goed zit zit er nog steeds jodium in het zout van het brood dat je eet. Dus zou je bij het eten van brood genoeg binnen moeten krijgen, maar vindt het wel een hele goede vraag want ik eet heel weinig brood en gebruik ook zeezout. weet niet of er nu ook jodium in zeezout zit? Toch maar weer terug naar jozo.

In zeezout zit weinig jodium. Maar als je brood eet volgens de richtlijnen, dan zul je geen jodiumtekort krijgen (bij minder dan 3 sneden brood kan dat wel). Zie hier voor meer informatie: http://www.voedingscentrum.nl/nl/eten-gezondheid/voedingstoffen/vitamines-en-mineralen/jodium.aspx

Mensen die brood van de natuurwinkel eten of glutenvrij brood krijgen geen jodium via het brood binnen. Ook mensen die vaak ontbijtgranen e.d. gebruiken i.p.v. brood krijgen lopen grote kans te weinig jodium binnen te krijgen. De hoeveelheid jodium die je per dag nodig hebt is 2 theelepels van jozo zout. Als je niet graag zoveel zout per dag eet (in het kookwater telt niet mee, dat spoel je grotendeels weg) kun je kelptabletten. Of met enige regelmaat (elke week) zeewier te eten of zeevis die rijk is aan jodium. Volgens de laatste richtlijnen heb je ongeveer 200 microgram per dag nodig om krop e.d. te voorkomen. Je krijgt pas deficiëntie symptomen als je langere tijd tekorten hebt. Maar dat wil dus niet zeggen dat er geen schade is opgelopen. Toegevoegd na 1 minuut: Sorry eerste krijgen moet weg

Bronnen:
internet, diverse sites n.a.v. eigen...

Nee, dit hoeft niet per se Jozo zout te zijn. Als het keukenzout is is het goed wanneer het om de judium gaat. Je kunt net zo goed keukenzout van de Aldi of Lidl gebruiken, ook daar zit de jodium in. Toegevoegd na 2 dagen: Jodium komt van nature voor in zeewater, in grond en in drinkwater. Via deze wegen komt jodium in voedsel als zeevis en groenten terecht. Ook melk en melkproducten leveren een bijdrage aan de jodiuminname. In de warenwet is vastgelegd dat brood en broodvervangers, vleesproducten en keukenzout en keukenzoutvervangers verrijkt mogen zijn met jodium.

Bronnen:
http://www.vitamine-info.nl/waar-zitten-vi...

Door gevarieerd te eten en te drinken krijgt men bijna alle vitaminen, mineralen en sporenelementen binnen. Over het algemeen is een tekort schadelijker dan een teveel aan die broodnodige componenten. Met het volgen van een bepaald dieet kan men zich onbedoeld onthouden van bepaalde vit/min/sporen. Het is af te raden om van een bepaald product waar veel jodium in zit tot u te nemen omdat u dan voor die dag aan uw maximum zit. Het product op zich is in die hoeveelheid schadelijk voor uw nieren. (keukenzout)

Bronnen:
http://www.vitamine-info.nl/alle-vitamines...

In zeezout zit minder jodium dan in jozo-zout. Maar je hoeft niet perse jozo-zout te eten om voldoende jodium binnen te krijgen. In veel dingen zit namelijk al jodium. Behalve als je bijvoorbeeld glutenvrij brood eet. Maar anders wel. Er wordt inderdaad gezegd dat Nederlanders een jodium tekort hebben. Dat is het gevolg van het idee dat zout slecht voor je is. Mensen kopen sneller producten als daar op staat dat er minder zout in zit. Maar je hebt het wel nodig... Maar er zit niet zo heel veel minder jodium in zeezout dan in jozo-zout. Dat hoeft echt niet.

Nee, dat hoeft niet per se. Het kan zijn dat je via brood ed. al genoeg jodium binnenkrijgt. Als je te weinig jodium binnenkrijgt kan je een laaggedoseerd jodiumsupplement slikken. Jodiumsupplementen en jozo zijn even 'onnatuurlijk', aan zout wordt het immers ook toegevoegd, dat bevat het niet van nature. En jodiumsupplementen zijn gezonder, want je krijgt al makkelijk teveel zout binnen, extra zout nemen alleen voor de jodium is niet verstandig. (Als je het zout sowieso toch wel gebruikt, is vervangen door gejodeerd zout natuurlijk wel een goede optie). Het kan wel dat je met een jodiumsupplement duurder uit bent dan met gejodeerd zout. Je kan ook zeewier(supplementen) gebruiken om aan jodium te komen. Nadeel daarvan is alleen dat de hoeveelheid jodium daarin van nature heel erg wisselt (de hoeveelheid op de verpakking is een gemiddelde), waardoor het moeilijk is om te weten of je wel genoeg binnenkrijgt. En bij jodium zit de maximale hoeveelheid redelijk in de buurt van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid, dus heel veel zeewier(supplementen) gebruiken om zeker te zijn dat je genoeg binnenkrijgt, is ook niet verstandig omdat je dan ook makkelijk weer teveel binnen kan krijgen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100