vraag over calorieën (kcal) en suikers in verantwoord eetpatroon

Vanmiddag een discussie met een vriendin en we wisten beide het antwoord niet... dus misschien dat jullie het weten...

Een vrouw mag 2000 calorieën per dag...
frisdrank is 100 kcal per 250 ml dus 600 kcal per fles...

Als zij 1 fles frisdrank per dag drinkt en 1000 kcal aan gezonde voeding als rauwkost en meergranen brood of crackers, zal ze dan wel of niet afvallen? Het komt samenuit op 1600 kcal...

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Als ze het met dieet gepaarde hongergevoel kan weerstaan en op de koop toe neemt dat ze op de lange duur tekorten krijgt aan vitamines en belangrijke bouwstoffen valt ze inderdaad af. Toegevoegd na 6 minuten: Als je minder energie binnen krijgt dan je nodig hebt gaat het lichaam eerst suikers verbranden en als die op zijn (dat gaat redelijk snel) dan gaat het opgeslagen vetten verbranden. Je hersenen reageren echter extreem op het optredend suiker tekort en je moet van goede huize komen om dit dieet lang vol te houden. Op een gegeven moment ga je meer fris drinken en snacken en dan krijg je al snel meer binnen dan je nodig hebt. Op de site van het voedingcentrum kan je je dieet invoeren (zie MIjn Dagboek op caloriechecker). Je moet maar eens 's ochtends 4 boterhammen invoeren met light kaas of vetarm vlees, 's middags 4 bruine boterhammen (zonder zoetigheden( en 's avonds een flink bord groente, aardappelen en vlees en voor de rest water, dan zal je merken dat je óók onder je energiebehoefte zit maar de hele dag geen honger hebt. Je moet maar eens een weekje zo'n dagboek bijhouden!

Bronnen:
http://www.caloriechecker.nl/

Overtollige suikers die je binnen krijgt worden opgeslagen in het lichaam. Dus daar wordt je dik van. Hetzelfde geldt voor vetten. Je kan op een dag 1 boterham eten en 2 crackers en vervolgens een pizza voor 900 calorieen. Dat komt onder de 2000 calorieen. Maar het lichaam slaat de te veel aan vetten en suikers op, voor later. Veel kleine maaltijden op een dag die verantwoord zijn, zorgt er voor dat je gaat afvallen. (in combinatie met bewegen)

Ze zal wel afvallen, maar het lijkt me niet gezond.

Aankomen en afvallen is simpelweg een kwestie van balans. Als je meer energie inneemt dan je verbrandt, kom je aan. Neem je minder in, dan val je af. (uitzonderingen zoals medicijngebruik daargelaten). Het maakt eigenlijk niet uit in welke voeding die calorieën zitten voor wat betreft het afvallen, wel voor de gezondheid uiteraard. Vroeger had je het Weight Watchers dieet (misschien nog wel), dat met punten werkte. Alle eten was verdeeld in een aantal punten. Per dag mocht je er dan veertig en dan viel je af. Hoe je dat indeelde mocht je dan min of meer zelf weten.

Het lijkt mij niet gezond om pakweg 1/3 van je dagelijkse calorieën uit frisdrank te laten bestaan, of je nu wel of niet ervan afvalt. Frisdrank doet weinig voor je verder , nergens voor nodig. Maar oke, ze zal wel afvallen, alleen niet op gezonde manier.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100