Is een stuk taart met daarbovenop verse vruchten wel minder gezond dan een broodje kaas?

Als ik logeer in een hotel met een fors ontbijt, eet ik in de middag wel wat ter overbrugging naar de avondmaaltijd. Een broodje kaas valt er wel in, maar een stuk taart is dan heerlijk, en ook maagvullend. Kaas bevat veel vet en dat kan ongezond zijn. Brood is gezond. Een bekende van mij neemt dan een broodje met wat erop, in plaats van die taart. Hij zegt, dat de verse vruchten op de taart wel voedingswaarde heeft, maar wat er onder zit heeft geen voedingswaarde. Maar als je in de ochtend al een fors ontbijt hebt gehad, kan je je toch wel veroorloven om in de middag taart te eten i.p.v. een broodje?

13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Wat is er ongezond aan kaas? Het bevat o.a. veel eiwitten, wat niet eens zo ongezond vet en calcium. Taart, ook vruchtentaart, bevat nogal wat suikers en andere geraffineerde koolhydraten, waar je lipiden (bloedvetten) veel meer van op hol slaan dan van een volkorenboterham met echte boter en kaas.

Maar laten we relativeren. Een enkele keer een stuk taart is helemaal geen probleem en, eerlijk gezegd, neem ik dan meestal ook de vruchtentaart.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Die vruchten op de taart zullen dan wel gezond zijn, de bodem van een taart is vaak gemaakt van iets waar zeker boter en suiker in verwerkt zit, kortom: dat lijkt me ongezonder als een stuk kaas.

Als je die vruchten van de taart nu overheveld naar je boterham, dan lijkt me dat je een gezonde combinatie overhoudt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja het is minder gezond maar wel heeeel lekker :-)
Af en toe kan het echt geen kwaad hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het even voor je opgezocht want ik ga altijd uit van het principe meten is weten.
Een broodje kaas geeft 220 kcal. en een punt vruchtentaart 390 kcal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat allebei de opties niet optimaal gezond zijn.
Als je alleen maar een broodje kaas eet, eet je dus geen groente en fruit. Je krijgt dan waarschijnlijk niet de nodige hoeveelheid groente en fruit binnen die je op een dag nodig hebt. Je krijgt heel wat verzadigd vet uit de kaas binnen, en als het een wit broodje is, geen vezels.
Als je vruchtentaart eet, eet je wel fruit, dat is een pluspunt. Anderzijds zit in de taart waarschijnlijk pure suiker (niet gezond) en de taartbodem is waarschijnlijk van wit meel (niet zo gezond) en bevat waarschijnlijk ongezonde vetten (transvetten en/of verzadigde vetten).
Ik zou een volkorenbroodje met magere kaas of ei, en groente kiezen, en daarna een stuk fruit.