wat gebeurt er als je iets eet die zijn tenminste houdbaar al overschreden isi

Toegevoegd na 32 minuten:
chocolade 1 maand oud duits

Toegevoegd na 33 minuten:
deze

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.5K
Amadea
11 jaar geleden
Beetje raar dat er nu een andere afbeelding staat. Eerst was het een Aziatische verpakking met een soort paddenstoeltjes erin...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
weetikveel later kwam il pas achter om de vraag wat uitbreiden.
ItisILeClerc
11 jaar geleden
terwijl ik dit tik, drink ik melk die twee weken over THT is
Amadea
11 jaar geleden
Maar dan zul je het pak net pas geopend hebben. Want een ópen pak melk is na 2 weken echt wel bedorven...
ItisILeClerc
11 jaar geleden
ik schat dat het een dag of vijf, zes open is
Amadea
11 jaar geleden
Gepasteuriseerde verse melk, of gesteriliseerde houdbare melk? Van de eerste soort bestaat trouwens tegenwoordig ook extra lang houdbare, is die het?
ItisILeClerc
11 jaar geleden
ja, die laatste, van ah

Het beste antwoord

Er gebeurt niks bijzonders hoor .....
eet maar lekker op die chocolade ..... :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
echt?
Amadea
11 jaar geleden
Ja, echt. In chocolade zit zoveel suiker dat het niet bederven kan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
:)

Andere antwoorden (6)

Dat hangt er van af wat voor voedel het is. en hoe het is verpakt. Van voedsel met bacterien of schimmels kun je goed ziek worden. Bedorven vlees, melk en groenten moet je niet eten. Van een pak suiker dat over de datum is zul je niets merken. Van voedsel in blik gaat de smaak meestal achteruit als het over de datum is.

Vroeger dronken wij expres blikjes Grolsch die over de datum waren. Dan waren ze juist lekkerder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jaa bij drank is dat zo, zoals 200 jaar oud wijn die is pas lekker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben een keer doodziek geweest van een biertje dat een jaar over datum was. Ik vond er al een raar smaakje aan zitten, heb vervolgens de hele nacht liggen overgeven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Was vast geen grolsch.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
@Hugos, Ik kan me vergissen hoor, maar er hoort toch op alle levensmiddelen een houdbaarheids datum te staan. Ben op me werk, dus kan nu niet in mijn kast op de suikerzak kijken ;-)
het maakt niet altijd uit of de tht datum overschreden is, er zit zelfs een datum op zout.. die datum word niet alleen gebaseerd op dat het bedorven is, maar ook op de smaak die dan iets minder is. ook word de datum altijd wat ruimer genomen.
ik heb laatst gehoord dat er een onderzoek was uitgevoerd naar de tht datum, een product dat over de datum was werd vergeleken met hetzelfde product dat nog niet over de datum was, het product dat over de datum was had nog minder bacterien dat het product dat nog niet over de datum was.
ook gooi je eten eerder weg als de tht datum eerder is, (je overschrijd het namelijk daarom eerder)
tis natuurlijk niet verstandig om bedorven vlees en boord enz te eten.
maar eten in blik gaat gewoon heel lang mee.. (daar komt namelijk geen licht bij)

tot slot: soms is eten dat de tht datum nog niet bereikt heeft al bedorven, het kan dus ook andersom..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een paar weken geleden is er toevallig een onderzoek gestart, waarin wordt onderzocht of het niet beter zou zijn om de houdbaarheidsdata op bepaalde verpakkingen anders te gaan formuleren.

Dat heeft als reden, dat zeer veel producten nog maanden tot zelfs jaren na de datum op de verpakking zonder problemen kunnen worden genuttigd.

Ook heeft men ontdekt dat er jaarlijks zeer veel uitstekend voedsel om deze reden wordt weggegooid.

Zaken als chocola, voedsel in blik en snoep gaan veel langer mee dan staat aangegeven.

In jouw geval, chocola, is er geen enkel verschil in smaak en kwaliteit dan een maand geleden.

Wanneer je bij chocolade twijfelt of het nog goed is, bekijk dan de buitenkant: Is deze enigszins wit uitgeslagen dan heb je kans dat de smaak minder en de 'bite' onaangenaam.
In dat geval gooi je het weg.
Kortom: Gebruik bij dit soort producten je ogen en neus, in plaats van je blind te staren op de datum die vermeld staat op de verpakking.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
er is zeker verschil tussen smaken, maar dat proef ook pas later.
Chocola kan prima. Voedsel als melk, vlees etc nooit doen. Chips en keokjes ook prima.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je proeft 't bijna meteen. Melk word zuur koffie word bitter. Alleen met vlees goed uitkijken daar proef je 't niet aan! En kan je goed ziek van worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als het er nog goed uitziet, ruikt, smaakt en aanvoelt is het meestal nog gewoon goed. het hangt natuurlijk wel van het soort voedsel af. Chocola (vooral pure) kan heel lang goed blijven...tenzij er noten in zitten dan moet je er wat voorzichtiger mee zijn.
Chocola kan ook wit uitslaan, dit hoeft niet te betekenen dat het niet meer goed is want het slaat vaak wit uit door temperatuurverschillen.

De houdbaarheidsdatum houd de datum in tot wanneer hij voor op zn laatst is getest. Soms kunnen producten dus nog makkelijk maanden meegaan na die datum. Een houdbaarheidsdatum is dus een indicatie.

Toegevoegd na 1 minuut:
het kan natuurlijk wel zn smaak verliezen maar dat betekend niet dat het per se slecht voor je is.
dus over het algemeen gebeurt er niks met je als je chocola eet die over datum is.