Mag ik onbeperkt suiker gebruiken?

Ik zag net op TV een programma over het gebruik van suiker. Volgens de deskundige in het programma wordt een teveel aan suiker omgezet in vet. Nu heb ik een BMI van20,2. Dat is niet bepaald obesitas. Ik vraag me daarom af of ik onbeperkt suiker mag gebruiken.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Niemand mag onbeperkt suiker eten. Suiker moet je eigenlijk altijd met mate eten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tenminste ervan uitgaand dat je suiker bedoeld uit snoep etc.
Ritsuka
9 jaar geleden
20,2 is een prima BMI, maar dat zegt niks over je gezondheid. Hoe is je bloeddruk, conditie, cholestrol, buikomtrek, spiermassa etc
Die factoren zijn belangrijker voor je gezondheid.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
BMI zegt niks,
-nauwelijks spier veel vet
-weinig vet , veel spier
dezelfde bmi, maar groot verschil in gezondheid.
Cryofiel
9 jaar geleden
BMI is een beginnetje. BMI flink fout? Dan heb je een probleem dat je moet aanpakken. BMI goed? Dan kun je een niveautje dieper kijken, bijvoorbeeld naar de verhouding spier-vet-overig. BMI goed, verhouding spier-vet-overig flink fout? Dan heb je een probleem dat je moet aanpakken. BMI goed, verhouding spier-vet-overig ook goed? Dan kun je een niveautje dieper kijken, bijvoorbeeld naar de diverse voedingsstoffen. (Zo kan ik nog even doorgaan, maar dat voegt niets toe aan het principe dat ik hier heb geschetst.) Denk eraan dat je in principe zelfs ondervoed zou kunnen zijn, ook als je BMI goed is en je verhouding spier-vet-overig ook goed is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
O.a. bodybuilders en krachtsporters kunnen een flink foute bmi hebben.
Een kijkje in de spiegel is betrouwbaarder.
Cryofiel
9 jaar geleden
Die spiegel zegt niets over de verhouding tussen spier, vet en overig. Die spiegel zegt niets over mogelijke tekorten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
wel meer dan bmi

Het beste antwoord

Er is geen enkel voedingsmiddel dat je " onbeperkt" kunt eten of drinken. Na het drinken van B.v. 6 liter water, kun je dood gaan.
De " onbeperkte hoeveelheid suiker" waar jij naar vraagt, zal waarschijnlijk minder dan pakweg 200 gram per dag zijn, wanneer je het uitrekent. Voor de calorien hoef je het blijkbaar niet te laten, gezien je BMI.

De laatste jaren zijn verdachtmakingen tegen met name witte suiker talrijk. De verdenkingen gaan nog het verst in de kringen van ‘alternatief’ denkende gezondheidsinstituten en – al dan niet deskundige - dieetboekenschrijvers.

Algemeen is men het er in elk geval over eens dat witte suiker een nogal vluchtige energieleverancier is. Ofwel, de energie die witte suiker oplevert, komt en gaat als een golf. De meer alternatieve genezers menen bovendien dat witte suiker ons lichaam uit balans kan brengen en bevattelijker maakt voor allerlei veroorzakers van lichamelijk ongemak, zoals schimmels.
Maar al zijn er tal van stemmen die volop reden zien om witte suiker links te laten liggen, de meeste deskundigen zien dat genuanceerder.

Dit is de vuistregel. Zolang suiker niet meer dan pakweg 10% van de dagelijkse inname aan voedingsmidddelen inneemt, wordt het voor een persoon met een normaal functionerend lichaam nog niet als mogelijke boosdoener aangemerkt. Daarbij moet je je echter wel bedenken, dat suiker vaak verborgen is in een voedingsmiddel. Ook vruchten, bijvoorbeeld, kunnen een flinke hoeveelheid suiker bevatten. Zij het dat dit natuurlijke, ongeraffineerde suiker is die vanwege de ‘verpakking’ in bijvoorbeeld fruit waardevolle voedingsstoffen meebrengt, zoals vitaminen en vezels.

Naar de aanwezigheid van suiker in hetgeen je eet kun je een aardige speurtocht beginnen, en meestal met succes. Ofwel, de verpakkingen van voedingswaren laten zien dat suiker vaker wel dan niet wordt verwerkt. Zie je termen als glucose, dextrose, saccharose of fructose, dan heb je te maken met suiker. Maar dan uit vrucht, bieten of iets dergelijks.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt

Andere antwoorden (3)

Er is geen wet die zegt dat je het niet mag.

Het gaat om de balans, als jij zoveel suiker eet dat je daarmee boven je benodigde kcal komt, dan kom je aan. Dat lijkt mij niet zo gezond.
Als je zoveel suiker eet dat je tekorten oploopt aan vitamines, omdat je daardoor bijvoorbeeld minder groente eet, dan ben je ook niet zo gezond bezig.

Maar als jij gevarieerd eet, voldoende beweegt en slaapt, en je je benodigde vitamines, mineralen, eiwitten en vetten binnenkrijgt, dan kun je de rest opvullen met suiker, als jij de daar goed bij voelt.
Dan ben je bezig met IIFYM (If It Fits Your Macros). Je mag alles eten wat je wilt, zolang je je macro's (eiwitten, koolhydraten en vetten) maar binnenkrijgt. (En natuurlijk de eerder genoemde micronutriënten, vitamines, mineralen, vezels etc)
Ritsuka
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ mankeert er aan het antwoord
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
wat mankeert er aan het antwoord? moet dat zijn
Cryofiel
9 jaar geleden
Van mij ook een +. Ik denk dat die min van iemand komt die gelooft in de "suiker is gif" mythe.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoe kan je bij een goeie balans veel suikers eten? (geen min)
En dan niet alleen kcal maar ook een balans in macro's.
Ritsuka
9 jaar geleden
Met roomijs krijg je bijvoorbeeld suikers en vetten binnen, dat gebruik ik vaak om kcal op te vullen aan het einde van de dag.
Macro's komt niet op de gram nauwkeurig
Cryofiel
9 jaar geleden
Het ligt er helemaal aan hoeveel energie je verbruikt.
Niemand zal jou verbieden om onbeperkt suiker te gebruiken, maar je gaat er nadelige gevolgen van ondervinden. Daarom is het niet aan te bevelen.

Want suiker levert wel energie (calorieën), maar voorziet je lichaam niet van de nodige vitamines, mineralen en vezels. Te veel suiker eten kan bijdragen aan het ontstaan van overgewicht.

En de kans op gaatjes in tanden of kiezen wordt groter wanneer je te vaak op een dag eten en drinken met suiker gebruikt.

Sommige mensen beweren dat er verband is tussen suiker en vermoeidheid of hyperactiviteit. Maar dat is niet wetenschappelijk bewezen. Toch zou het kunnen.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Plus, vooral die gaatjes als je regelmatig op de dag suiker sabbelt.
Dat je bij een te hoge bmi beter minder suiker, dus minder caloriën, kunt eten. Betekend niet dat je bij een lage bmi dat juist wel moet gaan eten. Ik neem aan dat je ook niet onbeperkt frites en frikandellen gaat eten. Suiker is niet goed voor de tanden en mag ook niet de voedingsmiddelen die je nodig hebt vervangen. Daarbij kan te veel suiker darmklachten veroorzaken. Bovendien kan de kans op diabetes type 2 verhogen. Ook is er een relatie tussen andere klachten, zoals bijv. Te hoge bloeddruk en teveel suiker gebruik. Voor het algemene welzijn van je lichaam lijkt het dus niet verstandig om onbeperkt suiker tot je te nemen.
En af en toe een snoepje kan natuurlijk geen kwaad!