Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik minder eet? Laxeerpillen zijn geen oplossing voor mijn leeftijd.

Ik eet juist te veel. Ik vind het echt niet leuk, en ik word iedere dag een stukje breder. Ik heb pas 2 vriendjes gehad, en dat is toch een belediging op mijn leeftijd. Met een slank lijf kan ik er weer tegenaan en staan niets me in de weg, dan ben ik (hopelijk) weer aantrekkelijk!
De afbeelding die je hier ziet is mijn doel ;

Toegevoegd na 9 minuten:
I feel so hopeless!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hahaha ik stel de tegenover gestelde vraag
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daarom heb ik deze vraag ook gesteld, Mitch, je zette me aan het denken, thanx!! ;-)
Annswers
13 jaar geleden
2 vriendjes vind je een belediging? Ik vind dit een belediging.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pás twee vriendjes? Je bent pas twaalf, de meeste meisjes zijn dan nog niet eens toe aan hun éérste vriendje!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"laxeerpillen zijn geen oplossing op mijn leeftijd" Laxeerpillen zijn NOOIT een oplossing.(ja voor verstopping)

Antwoorden (19)

Ja Hart, je bent in de groei en dan verbruik je veel energie en dus eet je aardig wat weg, zou me d'r niet zo'n zorgen om maken.
12 jaar en 'pas' 2 vriendjes gehad...? ik wordt nu echt oud geloof ik....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, maar ik ben ook best groot, dus ik mag best afvallen, hoor. 1.69 en 12 jaar, zal maar niet zeggen hoeveel ik weeg..... ik wil er graag iets aan doen!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ok, ff serieus dan, wat hier ook al als antwoord werd gegeven, drink als je trek krijgt een glas water, het maakt je niet dik en geeft een vol gevoel.
Veel rauwkost, niet naar de Mac.
Maar ook belangrijk, wees gewoon tevreden met wie je bent, als jij zo groot bent zoals je zegt, zal je ook meer voedingstoffen nodig hebben.
En niet alle jongens vallen op superslank hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb gezondigd. Heb vandaag een McFlurry Stroopwafel gegeten. Maar morgen begin ik echt!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja Hart, je kan het niet allebei hebben, als je het echt wil zal je zulke dingen echt moeten laten staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat weet ik. Maar morgen gaat het gebeuren!! (nouja, 12 minuten geleden was het gister...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het echt wil, dan lukt het je!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik hoop het, thanxxxxxx!!!
Weet niet precies wat je eet, maar het ligt er juist aan 'wat' je eet. Omdat je maag nu de hoeveelheid gewend is kun je het beste beginnen met die hoeveelheid in vet- en zoutarme eten te vervangen. Er zijn een hoop lekkere dingen zoals verse ananas (meenemen in een bakje bijv.) die echt lekker zijn als tussendoortje. Veel succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Drink vóór het eten een glas water, dan krijg je al een minder hongerig gevoel.
Probeer wat meer rauwkost te eten, dat vult en zet niet aan.

Toegevoegd na 1 minuut:
En vooral niet (te veel) snoepen.
13 jaar geleden
Van Laxeerpillen moet je afblijven daar zijn ze niet voor. Het idee dat je eraan denkt verontrust mij al.
Een goed advies is al het water te drinken voor het eten maar ook tussen door gaat er zeker wel wat in het mondje ook daar is water een goede oplossing, mocht je water saai vinden dan kan je er een beetje vers citroensap aan toevoegen, niet echt lekker maar het neemt wel de behoefte af van tussen doortjes. Je moet wel gewoon en normale maaltijden blijven gebruiken en daar niets op weglaten. Fruit is een gezond tussen doortje maar appels wekken wel honger gevoel op.
Zorg voor een goed ontbijt en een lekkere lunch en een goed avondeten, hierdoor wordt het tussen doortjes eten ook verminderd. Anders moet je een diëtiste raadplegen of even bij de huisarts langs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ligt eraan wat je eet! Dus niet onnodig veel suiker en vet. Je kan je gerust voelen bij het eten van wat extra groenten, en goede vezels zijn ook niet slecht.
Gewoon lekker blijven bewegen en dan komt het wel goed!
Waarom voel je je beledigd dat je maar 2 vriendjes hebt gehad? Denk je werkelijk komt door je lichaam?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze heeft (anders dan ze zelf zegt) niet pás twee vriendjes gehad, maar ál twee vriendjes. Ze is 12!
Je zou eigenlijk moeten kijken waaróm je zoveel eet / trek hebt.
Aan de andere kant; elke mens is uniek, zo ook jij. Probeer niemand te kopieeren, dat heeft totaal geen zin en frustreert alleen maar. De mens op jouw leeftijd is in de groei [en volle bloei] en ontwikkelt zich naar een definitiever lichaam. Je zult zien dat het er prachtig gaat uitzien.
Heb geduld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
laxeerpillen is voor geen enkele leeftijd de oplossing, en zeker niet om af te vallen, daar zijn ze niet voor bestemd.
En wat vind jij veel eten trouwens?
Want r wordt hier gelijk geroepen: eerst een glas water drinken, zonder dat iemand weet wat je eet.
Bij jouw lengte heb je misschien n heel goed gewicht. Ga alsjeblieft niet lijnen of andere gekke dingen doen. Zoek uit in een eerlijk boek (dus niet van iemand die een lijnprogramma verkoopt) of via de dokter wat jij aan voeding nodig hebt.
En blijf tussendoor gewoon genieten van die stroopdinges
13 jaar geleden
Je bent 12 jaar, nog in de groei, dus het is belangrijk dat je goed eet. Ga alsjeblieft niet met laxeerpillen of andere rotzooi beginnen, dat is echt slecht voor je.

In de puberteit groei je meestal eerst in de breedte, en vervolgens pas in de hoogte, dit had ik zelf ook. Ben een tijdje maat 40 geweest, en toen schoot ik ineens naar 1.80m en maat 36.

Het aantal vriendjes per leeftijd zegt niks, je moet je niets van andere mensen aantrekken, hoeveel vriendjes ze al gehad hebben. Ik had mijn eerste vriendje pas op mijn 15de, toen was ik er pas aan toe.

Probeer niet te vaak naar de McDonalds etc. te gaan, en als je honger hebt pak je eerst een stuk fruit met een glas water erbij. Dan eerst 10-15 minuten wachten (het duurt even voor het signaal in je hersenen komt dat je gegeten hebt). Als je daarna nog honger hebt, mag je best eens een koekje pakken.

Eet veel groente, fruit en vezels, en maak je niet te druk over je gewicht, dat komt wel goed.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je je echt zorgen maakt over je gewicht, kun je naar de huisarts of een diëtiste gaan en eens vragen wat zij ervan vinden.
13 jaar geleden
Zoals je deze vraag nu stelt, is het enige juiste antwoord: therapie.
Je bent gek als je denkt dat laxeerpillen helpen, op welke leeftijd dan ook.
En als je levensgeluk zou afhangen van 'het perfecte lijf' dan zul je inderdaad niet gelukkig worden, omdat er altijd nog wel een onsje verkeerd zit of een cupmaat te weinig is of een sproet teveel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je klinkt volwassen voor je leeftijd. Mijn compliment daarvoor.

2 exen is ruim voldoende op je 12e.

Als je graag eet probeer dan in ieder geval gezonde en vetarme dingen te eten. Popcorn, fruit, groente met yoghurtdressing, is allemaal lekker.
(Jaja mensen, ik weet dat in die dingen ook zout, suiker, etc. zit, maar het is absoluut beter dan chips en snoep.)

Verder om de dag een stukje hardlopen! (Rustig opbouwen.)

Komkommersalade:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze klinkt helemaal niet volwassen voor haar leeftijd. Ze klinkt als een twaalfjarige die in paniek raakt omdat haar lichaam verandert (lees: vrouwelijke rondingen krijgt).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hm, normaal moet ik niets van salades hebben, maar deze ziet er niet slecht uit....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze heeft een behoorlijk volwassen schrijfstijl, en het gaat niet om rondingen want de persoon op de foto die haar doel illustreert heeft ook vrouwelijke rondingen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daarom, ik was ook naar zoiets opzoek, maar zijn brede(re) heupen ook vrouwelijke rondingen? Want die heb ik ineens, ze steken een beetje uit...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, bredere heupen zijn absoluut vrouwelijke rondingen! Dat hoort gewoon bij volwassen worden, vrouwen horen heupen te hebben die uitsteken. Dat is nodig voor als ze later kinderen krijgen. De vrouw in je foto is érg slank. En wat je misschien niet weet: dat soort foto's zijn allemaal gefotoshopt. Zelf de vrouw op die foto ziet er in het echt niet uit als de vrouw op die foto.
Minder eten is als je twaalf bent *niet* de oplossing. Je bent op een heel belangrijk punt in je ontwikkeling, als je gaat diëten kun je jezelf flinke schade toebrengen.

Ik maak me flink zorgen om je opmerking over laxeermiddelen. Ook al zeg je dat ze geen oplossing zijn op jouw leeftijd (dat zijn ze op geen énkele leeftijd!), het geeft aan dat je een behoorlijke obsessie met afvallen ontwikkelt. Net als het feit dat je in reactie op een ander antwoord niet je gewicht durft te noemen.

Heb ik het goed als ik denk dat dat niet zozeer is uit schaamte voor dat gewicht, maar omdat je zelf ook wel weet dat je een gezond gewicht hebt voor je lengte? Dus dat je bang bent dat je geen tips krijgt om af te vallen als we zien dat je helemaal niet te dik bent?

Zo te lezen ben je hard op weg naar een eetstoornis. En voordat je denkt dat je daar mooi en slank van wordt: dat is niet zo. Van zo'n obsessie met eten wordt je mager en lelijk. Mager is niet mooi, vrouwelijke rondingen zijn véél aantrekkelijker. En ik vermoed dat je niet 'breder' wordt, maar simpelweg vrouwelijker wordt. Vrouwen hebben rondingen, je houdt niet levenslang het lijf van een tienjarige, en dat is maar goed ook!

Als je zelf nou nog steeds denkt dat je af moet vallen, ga dan even langs de huisarts. Die kan je precies vertellen hoeveel je zou moeten wegen, en als je echt te zwaar bent kan hij je helpen om op het juiste gewicht voor jouw lengte en leeftijd te komen. Dat is de enige veilige manier om af te vallen, wat je ook doet, ga *niet* op eigen houtje proberen af te vallen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor. Het is puur omdat ik er toch mee zit. Ik zou je best een foto willen laten zien, maar dat doe ik niet open en bloot op internet. Ik heb me laatst gewogen, onder lang aandringen van mijn moeder, want het duurde een tijdje voordat ze me erop kreeg, ik wilde niet. Maar goed, dat heb ik toen gedaan, en zijzelf zag ook dat ik overgewicht heb. Mijn moeder vind zichzelf ook te dik (wat niet het geval is, zo rond de 52 kg eind 30 jaar), en toen hebben we gevraagd aan iemand of hij een dieet zou klaarmaken voor mijn moeder en ik heb beloofd mee te doen, maar hij komt nooit, dus daarom doe ik het maar alleen, ik heb ook een dieet gevonden, en dat heb ik op word gezet en een paar x uitgeprint, en dat neem ik overal naartoe, zodat ik weet waar ik op moet letten. Dus ik zou je best willen vertellen hoeveel ik weeg, maar goed, daar schaam ik me erg voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hm, als je moeder zichzelf met 52 kilo te dik vindt, kan ik me voorstellen dat je je als 12-jarige daarnaast ook al snel te dik vindt. En ik vind het eerlijk gezegd niet verstandig van je moeder dat ze je heeft laten beloven om met haar mee te diëten. Of überhaupt tegen je heeft gezegd dat je overgewicht hebt. Misschien weet ze niet hoe slecht dat is. Ik ga je vertellen wat voor jou een heel goed gewicht zou zijn, het zou je wel eens kunnen verbazen als je uitgaat van die 52 kilo voor een 30-jarige: op jouw leeftijd en jouw lengte zit je nog in de perfecte zone als je maximaal 59 kilo weegt. Jawel, zwaarder dan je moeder, en dan nog heb je geen grammetje overgewicht. En tot 73 kilo val je nog onder de categorie iets te zwaar, een gewicht waarbij je onder begeleiding van een arts of diëtist (altijd op jouw leeftijd!) op je huidige gewicht kunt blijven, zodat de verhoudingen vanzelf beter worden als je in de lengte groeit. Pas bij de 74 kilo ben je echt ongezond te zwaar. Mijn advies: gooi dat dieet onmiddellijk weg. Diëten die je op internet vindt, zijn nooit bedoelt voor 12-jarigen, alleen voor volwassenen die niet meer extra energie nodig hebben voor hun ontwikkeling. De schade als je dit doet, kan je je hele leven achtervolgen. Wil je echt afvallen, ga dan naar de dokter. Dat is de enige manier waarop je het verantwoord kan doen op je twaalfde. En dan nog alleen als het écht nodig is. PS Je kunt ook zelf uitrekenen wat een goed gewicht voor jou is. Zie de site van het Voedingscentrum: http://vc.3po.nl/nl/eten-gezondheid/gewicht/gezond-gewicht.aspx
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk, daar heb je het al. Je snapt in het berichtje wel waarom.... ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een vriendin die 58 kilo weegt en eentje die in de 60 weegt en ikzelf weeg 52 kilo en we zijn allemaal tegen het slanke aan en allemaal 14. Dus je moeder is veel te licht en jij waarschijnlijk ook. Doe anders een BMI test op Voedingscentrum.nl en dan heb je zwart op wit of je nou te dun of te dik bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
PERFECT antwoord en reactie +
Je moet het vanuit een ander opzicht bekijken. Je lichaam geeft signalen af, DAT DOET HET NIET VOOR NIKS. Als je honger krijgt, dan betekent dat gewoond dat je honger hebt, en je moet gewoon net zo lang eten totdat dat gevoel weg is! Wel met beleid uiteraard: veel groente, fruit, voedsel met vezels, eiwitten, koolhydraten etc. En je moet proberen om langzaam te eten, want het is bewezen dat het lichaam er lang over doet om een signaal te geven dat je vol zit. Dus langzaam eten, en als je gewoon gezonde dingen eet tot je vol zit, heb je geen ruimte meer voor ongezonde tussendoortjes tot de volgende maaltijd, dus dat is weer goed nieuws! En voor de rest gewoon sporten, veel drinken en geen chemische vitamine pillen slikken maar gewoon fruit. Je hoort vaak verhalen van "in bananen zitten veel caloriën, dus die moet je niet eten!" en "van fruit kan je dik worden!" Nou daar moet je je niks van aantrekken want je hebt caloriën gewoon nodig en alles is slecht als het te veel is. Kortom gebruik je gezonde verstand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb net een banaan gegeten, en toen dacht ik er toevallig net aan van ; shit! ik heb laatst toch gelezen dat daar veel calorieën in zitten?! O, en is er ook een vervanger voor sporten? Ik háát sporten....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet gewoon je verstand gebruiken. Als je een gezonde (evenwichtige) levensstijl hebt ontwikkeld zonder allemaal chemische shit en luistert naar je eigen lichaam, val je natuurlijk niet gelijk 20 kilo af, maar dan weet je in elk geval dat je gezond leeft. En daar draait het allemaal om, dat je gezond bent. Wat het sporten betreft: ik zou het toch maar doen want het is echt heel goed voor je. Anders probeer je net zo lang verschillende sporten uit totdat je er eentje vind die je bevalt. Trouwens, als je net zo wilt worden als de vrouw op de foto heb ik slecht nieuws want dan zul je iedere week 3 uur per dag moeten trainen. Óf je denkt gewoon: schijt wat andere mensen denken en geniet van alles! Als jongens je pas leuk vinden als je mooi slank bent zijn ze duidelijk niet de ware want het innerlijk is toch echt het belangrijkste, hoe ouderwets dat ook klinkt. En 2 vriendjes op je twaalfde is echt geen belediging hoor. Succes! (en sorry voor de preek... xD)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik probeer hetzelfde te zeggen als Keesvi: niet afvallen en gezond eten (dus niet fabrieksvoedsel want dat kun je niet eens voedsel noemen). Probeer anders meer zelfvertrouwen te krijgen. Kijk desnoods naar Oprah.
Of je echt te zwaar bent kan niemand hier beoordelen omdat je in alle toonaarden zwijgt over je gewicht. Wat je vertelt over je moeder, 52 kg, terwijl jij op je twaalfde al 169 cm lang bent, stelt me niet gerust. Goed, je zegt dat je je moeder niet dik vindt maar ik ben bang dat ze gewoon mager is.

Een aantal gv-ers is bang dat je een eetstoornis aan het ontwikkelen bent. Eerlijk gezegd denk ik dat ze gelijk hebben, maar lees even verder, want misschien vind je het wel boeiend waarom ik er zo ver denk.

Eetstoornissen zijn er in verschillende soorten:
- anorexia, te weinig eten
- boulimia, normaal of veel eten en braken opwekken uit angst om aan te komen
- binge eating, oftewel eetbui-stoornis

Hoewel die eetstoornissen zich op verschillende manier uiten hebben ze alledrie te maken met zelfbeeld, heel belangrijk in de puberteit. Door de hormonale veranderingen raak je toch al gauw uit je evenwicht maar door ook nog eens te rotzooien met je voeding maak je dat nog veel erger.

Bovenstaande eetstoornissen worden in belangrijke mate in stand gehouden door slechte eetgewoontes.

Ik denk zelfs dat ze (mede) veroorzaakt worden door een onevenwichtige voeding, waardoor je tekorten oploopt. Het beste wat je naar mijn mening kunt doen is gezond eten. Of je te mager of te dik bent maakt niet uit. Hoeveel je precies eet maakt ook niet zoveel uit als je de benodigde voedingsstoffen maar binnenkrijgt. Daarbij gaat het niet alleen om eiwitten vetten en koolhydraten maar ook om vezels, vitamines en mineralen.

Als jij als twaalfjarige gaat diëten vergroot je de kans op tekorten enorm. Niet doen, en gewoon gezond gaan eten, want dat doe je volgens mij nu niet. Stop met zoetigheid, stop met fabrieksknutselvoedsel, en ga volkorenbrood met voornamelijk hartig beleg en boter eten. Geen light, want dat is meestal onvolwaardig voedsel. Maak je niet al te druk om de koolhydraten maar als je ze eet, eet dan volkoren en vermijd suiker. Wen jezelf aan een minder zoete smaak. Drink water, eventueel thee en geen limonade en vruchtensap. Vermijd vetten niet omdat je ze domweg nodig hebt als bouwstof en je anders een aantal vitamines tekort komt.

Tenslotte, zou je echt te zwaar zijn dan is het, zolang je in de groei bent, veel beter om naar je streefgewicht toe te groeien. Tenzij je ziekelijk overgewicht hebt is diëten en afvallen (op eigen houtje) altijd af te raden.

O ja, en kijk eens op onderstaande website, als je durft. :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vraag is: Ho ekan je minder eten. Het enige antworod is: Door dat ook te doen. Als ik in de reacties lees dat je McFlurry ed eet: Die dingen laten staan. Gewoon. Beginnen met 3 gezonde maaltijden per dag en geen snacks meer eten. En daarbij regelmatig (Zeg 2 of 3 keer in de week een half uur, 45mins) gaan sporten. Als dat niet werkt, dan moet je minder gaan eten. Maar waarschinlijk eet je niet zo zeer te veel, als verkeerd. Had jij gisteren ook niet de vraag over je gewicht?

Op 12 jaar moet je je nog geen grote zorgen maken; Gewoon gezond leven. En minder vriendjes is op latere leeftijd eerder positief als negatief.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Werkt altijd: goed ontbijten met veel vezels. Neem 's morgens brinta met muesli (let op: géén Cruesli, dat zit stampvol fabriekssuiker) en fruit met yoghurt. Dat is gezond en vult, dan heb je verder op de dag minder trek in zoetigheid.
Laat suiker en snoepjes en dingen als chips links liggen, die zijn ook nog eens slecht voor je huid.
Eet lekker veel groenten en fruit, dan voel je ook veel fitter.
En uiteraard sporten/bewegen. Een mens is niet gemaakt om stil te zitten :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel eten is op jouw leeftijd heel normaal; jouw lijf heeft dat nodig om van een meisje in een vrouw te veranderen.

Zo lang je een beetje in de gaten houdt dat je BMI binnen 'gezond gewicht' blijft, moet je er verder niet over tobben.
Wat je wél moet doen, is zorgen dat het meeste wat je eet, ook echt goed voor je is. Dus veel GEZONDE dingen eten, en af en toe lekker zondigen met 'n patatje en 'n McFlurry.

Maar geen zakken drop, kilo's nootjes, pakken koeken etc. tegelijk. Gewoon je groenten en je fruit ook eten, of een lekker sapje drinken. En ja, daar zit ook suiker in, maar daar weet je lichaam wel weg mee!

En wat moet een twaalfjarige nou met vriendjes? Toen ik 12 was struinde ik nog door sloten en speelde ik in de zandbak. En mijn dochters ook. Ieder z'n meug!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je echt 12 bent? je zou nog niet eens moeten denken aan vriendjes! Zeker niet je uiterlijk willen veranderen voor hun! Ze moeten jou respecteren maakt niet uit hoe je er uitziet ! maar eigenlijk geloof ik niet dat je maar 12 bent zo aan je tekst te lezen ..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beslissen dat je je aan normale porties gaat houden! Wilskracht.

Gewoon het besluit nemen dat jij sterker bent dan de tweejarige vanbinnen die stampvoet als hij of zij niet krijgt wat het wil.

JIJ bent de volwassene, JIJ bent degene aan het roer, JIJ bent de baas over wat je in je mond steekt.

Probeer ook eens wat vaker kauwgom als je trek krijgt. Kan je toch kauwen, en niet dikker worden.

Of Eet dingen waar je hoe dan ook niet van aan komt. Appel, kersen, etc..

Drink veel water of thee als je wil snacken.

Succes!

Toegevoegd na 1 minuut:
Ook al ben je 12, ik noem je toch de volwassene. Je bent oud genoeg om een beslissing te nemen en je er aan te houden als jij dat wilt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het wil wel eens helpen langzamer te gaan eten, waardoor je een beter realisatie hebt wat je eet en hoeveel. En eet gezond