Zijn zoetstoffen licht verteerbaar?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Utrecht
13 jaar geleden
Welke zoetstoffen bedoel je?
Intensieve zoetstoffen als aspartaam of reguliere zoetstoffen zoals suiker(s).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk heb ik mijn vraag ietsje te snel gesteld, ik bedoelde: Zijn zoetstoffen (aspartaam enz.) lichter verteerbaar dan 'normale' suikers?

Het beste antwoord

Een aantal zoetstoffen, met name de intensieve, levert geen calorieën, dus daar valt niets aan te verteren. Bij de extensieve zoetstoffen kan dat variëren. Kijk voor een handig overzicht op onderstaande website.

Vergis je niet met fructose, meestal in combinatie met glucose. Dat verteert zo makkelijk dat het spul omgezet is in lichaamsvet voordat je bij wijze van spreken met je ogen kunt knipperen. Omdat fructose de insuline-aanmaak niet activeert, hoewel het een suiker is, werd het nogal eens in dieetproducten voor diabetici gebruikt. En dat gebeurt nog steeds, merkte ik kort geleden tot mijn afgrijzen, want fructose werkt diabetes juist in de hand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

zoetstoffen die van mais zijn gemaakt zijn wel licht verteerbaar geloof ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dikke plus
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dankje :)
Utrecht
13 jaar geleden
Over welke zoetstoffen heb je het dan?
Van tarwe of aardappel kan ook glucose (&glucosestroop) gemaakt worden. Is even licht verteerbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maisstroop, dextrose, maltodextrine enz..
Utrecht
13 jaar geleden
Maisstroop??
Dextrose (=glucose) en maltodextrine van aardappel of tarwe is moleculair gelijk en dus even licht verteerbaar.
Dat maakt je antwoord met specifieke focus op mais redelijk onzin...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fructose wordt tegenwoordig ook vooral van mais gemaakt, als high fructose corn syrup (HFCS). Het is heel licht verteerbaar en heel slecht voor je gezondheid als je het meer dan uiterst minimaal consumeert.