Waarom wordt een klontje gesmolten boter niet meer zoals hij was, geel van kleur?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
10.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat vraag ik mij nu ook al een hele tijd af en niet alleen bij boter, maar ook bij bijvoorbeeld plastick. Goeie vraag +

Het beste antwoord

Als je boter laat smelten tot 50 graden en het weer laat stollen blijft de kleur hetzelfde. Ga je boter hoog verhitten zullen de vaste stoffen in het vet kleuren en eventueel bij hoge hitte verbranden en dien ten gevolge krijg je ook verkleuring.
Je kunt de boter ook tot 50 graden verhitten en dan het depot ( water en vaste stoffen ) verwijderen nadat het vet gestold is.
De overgebleven geclarifieerde boter kun je nu hoger verhitten, zonder dat het bruin wordt.(max 170 graden).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Om de zelfde reden dat een verhit stuk vlees ook niet meer de oorspronkelijke kleur heeft.
Hitte doet iets met dingen. Alles wat met temperatuurverhoging in aanraking komt verandert.