Is me afval schema goed denken jullie?

Ik ben 15 jaar en ik doe dieet. Ik sport gemiddeld elke dag 1 uur. Daarnaast ga ik ook naar school. Ik beweegde vroeger nooit en lette nooit op me gewicht

ik ben een jongen, 15 jaar, 1.67 cm lang, 95 kilo.

Ik zit nu op Taekwondo (2 dagen in de week)
Ik zit ook op Kinder-Fitness ( 2 dagen in de week)
En ook op school Sporten (1x in de week)
En ga met me vader zwemmen (elke week 1x)
En daarnaast beweeg ik thuis (10 min per dag)

IK heb het zat over me overgewicht, dus doe ik zo hard me best. En ik heb een calorie uitrekening site gevonden, dus ga ik per dag 1500 calorieen ongeveer in me nemen per dag.

Me doel is binnen 1 jaar 20 kilo afvallen, 1 jaar lang aan dit programma mezelf houden..

denken jullie dat het lukt??

Erg bedankt.

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik vind het goed dat je je bewust bent van je overgewicht en dit gaat aanpakken. Er zijn een paar zaken waar je rekening mee moet houden. Door het verlagen van je calorie inname zal je lichaam als natuurlijke reactie het metabolisme (energieverbranding) verlagen. Dit is in ingebouwd overlevingsmechanisme van het lichaam om in tijden van weinig brandstof (eten) toch te kunnen overleven. Je bent nog in de groei dus de juiste voedingstoffen zijn essentieel voor een goede ontwikkeling van je lichaam. Dus ook daarom moet je niet maar zo gaan beperken op je eten. In aanvulling ben je ook veel aan het sporten en heb je o.a. veel eiwitten nodig om spierweefsel op te bouwen en te herstellen wat noodzakelijk is bij een dusdanig intensief sportschema. Het zomaar aanvullen van eiwitten met shakes kan juist weer zorgen voor een gewichttoename, dus een goede begeleiding is essentieel. Om af te vallen zal je focus moeten liggen op je voedinggewoontes. Dit is belangrijker en effectiever om een structureel gewichtsverlies te realiseren. Ik raad je aan om in overleg met een huisarts en diëtist een schema op te stellen van sporten en voeding. Daarmee voorkom je ook dat je je zelf tekort doet waardoor je je jezelf belemmert in jouw groei. Succes!

Sporten is goed, maar ga niet overdrijven, anders hou je het niet vol. Het belangrijkste wat je jezelf moet afvragen is; Heb ik een gezond eetpatroon? Want 95 kilo voor iemand van 1.67 ligt echt aan een slecht eetpatroon. Je kunt sporten wat je wilt, maar als je je voeding niet aanpast zul je niet veel afvallen. Stop met witmeelproducten, dus geen witbrood, koekjes, chips enz. Eet veel groente en eiwitten en drink veel water. Laat frisdrank en alcohol staan! 1500 calorieën zijn echt te weinig voor een jongen van jouw leeftijd. Je hebt minimaal 2000 calorieën nodig om gezond te blijven. Maar in plaats van calorieën tellen, kun je beter eerst uitvinden wat gezond eten is.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100