Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag je op de grond gevallen snoep uit de schepbakken bij Jamin terug in de bak doen na sluitingstijd?

Ik werk bij de Jamin en ik ben er achter gekomen dat als er schepsnoep op de grond is gevallen gaat het achter de toonbank in een bakje en na sluitingstijd of de dag erna moet ik die bak met gevallen snoep weer in de schepsnoep bakken terug leggen. Nu vraag ik mij af of dat mag in het kader van voedsel veiligheid. Wat het lijkt mij niet heel lekker om snoep te scheppen wat op de grond terug in de bakken ligt...

7 maanden geleden
Ritsuka
7 maanden geleden
Welke stad? Dan weet ik dat ik daar nooit heen moet gaan. Bah
SingingCoyote13
7 maanden geleden
Dit lijkt mij iets voor de De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). Volgens mij mag dat nooit.
Rv_2vh
7 maanden geleden
Dus als ik hier weg ga, kan ik er dan een zaak van maken en geld krijgen.
ronron1212
7 maanden geleden
Nee geen geld
Amadea
7 maanden geleden
Dat zal toch hopelijk alleen individueel verpakt snoep betreffen?!
Alexander46
7 maanden geleden
Nou dit is natuurlijk zeker niet de bedoeling.
Goed dat je dit aangeeft.
De snoep is duur genoeg!!!
Je kan je baas eens vragen of hij thuis ook van de grond eet ??
Abcde
7 maanden geleden
Nou Amadea, ik denk niet dat het verpakt is. Dit is een voorbeeld van het schepsnoep https://shannblogt.nl/stel-zelf-jouw-eigen-snoepbox-samen-jamin/
Die schepbakken zijn, ook zonder teruggegooid snoep smerig. Iedereen zit erin te graaien, ook mensen die bijv. net hun neus hebben afgeveegd. Bovendien weet je niet hoelang het snoep al in de bakken ligt te broeien. Bijvullen zal regelmatig gebeuren, ook met nieuwe zakken snoep, maar hoe vaak het schoonmaken van de bakken gebeurt??
Amadea
7 maanden geleden
Ben ik me daar blij dat ik dat in heel mijn leven nog nooit heb gekocht!
Inekez1
7 maanden geleden
Bijzonder dat mensen zich bij het meest ongezonde 'voedsel' zorgen gaan maken over viezigheid aan snoep. Als je gezond wil eten, ga je naar de groenteboer en niet naar de snoepwinkel. Ik denk serieus dat het voor de mens gezonder is om af en toe wat bacteriën of ander vuil binnen te krijgen dan al dat suiker, kleurstof en andere chemische zooi. Juist dat suikerrijke spul zorgt ervoor dat schimmels, bacteriën en andere micro-organismen waar wij ziek van denken te kunnen worden, helemaal niet goed kunnen overleven. Daarom wordt er ook zoveel suiker toegevoegd aan vers fruit om er houdbare jam van te maken. Dus als er al iets ziekteverwekkends van de grond in de bak snoep belandt aan het eind van de dag, is dat de volgende dag allang dood. Terwijl de bacteriën die iedereen achterlaat op kunststof of metalen schepjes, klepjes, bakjes, toonbanken etc. veel langer blijven leven. Daar maakt dan weer niemand zich druk om.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Het lijkt erop dat het inderdaad niet zo hygiënisch is om gevallen snoep weer terug in de bak te doen. Vaak worden voedselveiligheidseisen heel serieus genomen, vooral als het om producten gaat die rechtstreeks door klanten worden gegeten.

De richtlijnen voor voedselveiligheid geven meestal aan dat als voedsel op de grond valt, het als onveilig wordt beschouwd en bijgevolg weggegooid moet worden. Dit geldt ook voor snoepjes, omdat je niet kunt garanderen dat het schoon of veilig is.

Dus, het is het beste om het snoep dat op de grond valt weg te gooien in plaats van het terug te leggen. Dit voorkomt ook eventuele klachten van klanten over de kwaliteit van het snoep.

Wie van jullie heeft hier ervaring mee? Hoe gaat jullie winkel om met gevallen snoep?
(Lees meer...)
7 maanden geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing