Waarom is schapenkeutelkaas verboden?

De Tesselse Groene was een Nederlandse schapenkaas die tussen de 15de en 20ste eeuw werd geproduceerd op onder andere Texel. Een aftreksel van verse schapenkeutels werd aan de schapenmelk toegevoegd. Dat zorgde voor een karakteristieke, scherpe kaassmaak die deed denken aan die van Parmezaanse kaas.
Tussen de 15de en 20ste eeuw werden er tienduizenden van deze kaasjes geëxporteerd naar landen binnen Europa.

In de jaren 30 werd de bereiding door de Keuringsdienst van Waren verboden. Waarom?
In schapenkeutels kunnen natuurlijk schadelijke bacteriën, virussen en parasieten zitten. Maar deze kunnen niet overleven in kaas. Kaas bevat weinig water en veel zout en zuur waardoor het een ongunstige omgeving is voor de meeste micro-organismen. Als mensen echt ziek waren geworden, was het vroeger niet zo’n succes geweest.

SimonV
een jaar geleden
2.1K
SingingCoyote13
een jaar geleden
als het niet verboden was dan was het wel zinloos dit proberen te verkopen in Nederland, niemand zou het tegenwoordig kopen of eten lijkt mij. In vroeger tijden wel maar nu ? En als dat wel zo was dan zou de afzetmarkt zo ontzettend klein zijn dat het zinloos zou zijn, men zou alleen maar verlies maken.

Het beste antwoord

Om schapen de voor de bereiding van die kaas benodigde keutels te laten vallen moesten ze worden opgejaagd. Mensen met neteldoeken draafden er achteraan om de keutels op te vangen, want die mochten niet verontreinigd worden. Dat waren dus wilde taferelen.

Rond 1930 werd dit om redenen van hygiëne door de Nederlandse Keuringsdienst van Waren verboden. Hoewel het bacteriologisch gezien geen probleem kon veroorzaken was het angst voor de pers die er de aanleiding voor was. Ambtenaren en politici hadden weerstand tegen dit product. Je moet toch niet denken aan een letterlijk broodje poep?!
Amadea
een jaar geleden
SimonV
een jaar geleden
+ Verrassend en uitstekend antwoord!
De kaas wordt nog steeds (illegaal) gemaakt, maar dit betekent dus dat er sprake is van dierenmishandeling.

Andere antwoorden (1)

Schapenkeutelkaas is niet verboden, maar het is wel een zeer zeldzame en traditionele kaas die alleen in bepaalde regio's van Frankrijk wordt geproduceerd. De naam komt van het feit dat de kaas wordt gemaakt van melk die afkomstig is van schapen die voornamelijk gras eten dat groeit tussen de keutels van wilde dieren.
9 maanden geleden