Kun je het beschimmelen van eten voorkomen of vertragen door in de koelkast te doen?

Stel je hebt koeken in plastic voorkomt koelkast beschimmelen?

een jaar geleden
1.2K
Amadea
een jaar geleden
Alleen als er dan op geen enkele manier vocht bij kan komen. Beter in een luchtdicht doosje in de koelkast plaatsen, in plaats van in een plastic zak.
BonBonvanJohn
een jaar geleden
ook in een doosje krijg je condensvorming door temperatuurverschillen. Uiteindelijk bederft alles of je het nou in een zak of doosje in de koelkast doet. Door het ergens in te doen vertraag je het bederfproces misschien iets maar ik zou koeken niet langer bewaren dan de houdbaarheidsdatum. Overigens koeken kunnen ook evengoed in een goed afsluitbare koektrommel. Je moet koeken meestal koel en droog bewaren. In de koelkast blijft het echt niet droog.
BonBonvanJohn
een jaar geleden
Of je zou het moeten vacuüm verpakken maar om nou die moeite te moeten doen.
Amadea
een jaar geleden
Met luchtdicht doosje bedoel ik dan ook zo'n exemplaar wat je vacuüm na het sluiten trekt.

Antwoorden (1)

Dit hangt af van product tot product, voor brood bijvoorbeeld leg je het best niet in de koelkast, bij koeken lijkt mij dit hetzelfde verhaal.

Schimmels worden ontstaan door het in contact komen met lucht en vocht. Wat ik altijd doe om eten niet te laten beschimmelen is het in een plastic zakje steken en vervolgens zoveel mogelijk lucht uit laten komen, dit kan je doen m.b.v. een rietje.

Dus als je eten zoals een koekje wil bewaren doe je dit best niet in de koelkast omdat je koekje zo sneller uitdroogt en dus sneller gaat schimmelen, steek hem hierintegen in een vacuum plastic zakje.
een jaar geleden