Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarvoor wordt melkwei-permeaat gebruikt?

Als ik mijn veganistische vrienden wat te eten en drinken aan wil bieden, dan moet ik altijd heel erg mijn best doen. In veel bewerkte voedingsmiddelen zijn dierlijke sporen vindbaar. Neem bijvoorbeeld melkwei-permeaat. Ik kom dat zelfs tegen in chips, een product dat niet eens bekend staat om zijn dierlijke oorsprong. Welke functie(s) heeft melkwei-permeaat in voeding?

3.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Melkweipermeaat, een bijproduct van de kaasproductie, heeft goede antimicrobiële werking wanneer het gebruikt wordt als wasbehandeling bij vers versneden wortelen en sla. Hierbij blijkt dat de concentratie van het wei-permeaat een belangrijke factor is bij de controle van microbiologische groei.

Daarnaast heeft melkweipermeaat een hoge bevochtigbaarheid en vloeit gemakkelijk. Daarom is het geschikt voor gebruik in toepassingen zoals:
• Instantsoepen, sauzen
• Poederdranken en kruiden
Omdat het een zoete zuivelsmaak heeft, wordt het ook gebruikt in toepassingen zoals chocolade en zoetwaren.
Voordelen van het product:
• Het is een goedkoop vulmiddel
• Het geeft smaakondersteuning
• Het heeft een zeer goede vloeibaarheid
• Het heeft een verminderde hygroscopiciteit
(Lees meer...)
SimonV
2 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding