Dat ligt er maar aan hoe je het bekijkt, het gaat met name om welke vorm van omega3 je bedoelt.
Er is maar één vorm van omega3 die essentieel is, dwz. dat je 'm per se uit voedsel moet halen: ALA (alfa-linoleenzuur). Deze zit veel in lijnzaad(olie), walnoot, koolzaadolie, chiazaad, sojaolie, en in kleinere hoeveelheden in groene bladgroentes, tofu en vlees.
Ik kan niet vinden of ALA ook in vis voorkomt.

Twee andere belangrijke vormen van omega3 zijn EPA en DHA. Deze komen vooral voor in vis, maar ook in supplementen die gemaakt zijn uit algen. Of er een verschil zit in gezondheid tussen EPA en DHA uit vis of uit algen, weet ik niet. Je zou wel kunnen zeggen dat je met vis ook meteen andere nuttige voedingsstoffen binnenkrijgt wat een pluspunt én een minpunt kan zijn, afhankelijk van of je die voedingsstoffen al via andere voeding binnenkrijgt. En met vis krijg je mogelijk (teveel) zware metalen binnen, wat niet zo gezond is.
In algensupplementen zitten soms wel veel minder EPA dan DHA, maar je lichaam kan ALA goed omzetten in EPA, dus dat hoeft geen probleem te zijn.

Maar je lichaam kan ook zelf EPA en DHA maken uit ALA. De omzetting naar EPA gaat prima, de omzetting naar DHA gaat niet heel efficiënt en daardoor heb je dus behoorlijk veel ALA nodig, wat ook weer z'n nadelen kan hebben.

Dus de vraag is: Wil je een vergelijking tussen planten die ALA bevatten en vis die DHA en EPA bevat, en wil je echt alleen één van de twee doen, dan kan je het beste de plantaardige kiezen, omdat je lichaam daaruit ook de DHA en EPA kan maken, maar andersom niet.
En wat vegetariërs en veganisten betreft die dus helemaal geen vis eten: de gezondheidsvoordelen van DHA en EPA zijn vooral voordelen die vegetarisme en veganisme ook al hebben, en waarvan nog niet bekend is of het wel nog extra voordeel oplevert voor vegetariërs en veganisten; dus bij hen is ALA mogelijk nuttiger dan EPA en DHA.
Maar in de praktijk hoef je natuurlijk niet te kiezen tussen ALA en DHA&EPA, kan je gewoon beide doen.

Wil je een vergelijking tussen vissen en algen die beide DHA en EPA bevatten, dan zit daar qua gezondheid voor zover ik weet niet echt een verschil tussen.

En omdat je niet specifiek naar beter op het vlak van gezondheid vraagt: Qua milieu is omega3 uit algen beter, omdat vis eten bijdraagt aan de overbevissing, wat momenteel een groot probleem is; en qua dierenleed ook, omdat vis misschien wel de zwaarst mishandelde diersoort is voor voeding.

Toegevoegd na 1 uur:
Vervolg bij reacties...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vervolg:
De reden waarom ik ook een vergelijking maak tussen planten met ALA en vis, is omdat ik merk dat mensen die het hebben over omega3 uit planten daarmee meestal noten ed. met ALA bedoelen, en maar weinig mensen daarmee algen met DHA en EPA bedoelen (misschien doordat nog maar redelijk weinig mensen weten dat DHA en EPA ook uit algen gehaald kunnen worden). Er lijkt trouwens wel een verschil te zijn tussen omega3 uit algen en vis: die in vis schijnt meestal in de vorm van triglyceriden te zijn, die in algen in de vorm van fosfolipiden. Volgens bedrijven die krillolie maken (een van de weinig visolieën waarvan de omega3 in de vorm van fosfolipiden is), zijn fosfolipiden beter omdat het daarmee veel beter opneembaar zou zijn en je dus veel minder nodig hebt, en het stabieler zou zijn en dus minder snel ranzig wordt. Algenolie en krillolie zouden dan beter zijn dan andere visolie. Maar dat verschil kom ik alleen tegen bij krillproducenten, niet een erg betrouwbare bron, maar misschien heb je er toch wat aan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zekere zijn zijn EPA en DHA ook essentieel omdat de omzetting ALA stroef verloopt. De meeste mensen halen sowieso niet de gewenste ALA laat staan dat de omzetting dan naar EPA en DHA voldoende is. Daarom is vis zo belangrijk. ALA komt niet voor in vis Verder een mooi uitgebreid antwoord +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ivo: Volgens de onderzoeken die ik ken verloopt de omzetting naar EPA wel goed. Die naar DHA gaat (zoals ik in mijn antwoord al zei) inderdaad niet erg efficiënt.
Ik ben het wel met je eens dat je kan zeggen een rechtstreekse DHA-bron dus belangrijk is, maar niet dat vis per se belangrijk is, want algensupplementen zijn ook een prima DHA-bron. Dat veel mensen de aanbevelingen voor ALA niet halen, kan ik me best voorstellen want de meeste mensen in mijn omgeving zijn zich er ook totaal niet van bewust dat daar überhaupt aanbevelingen voor bestaan. Maar het is helemaal niet moeilijk om genoeg ALA binnen te krijgen, met een klein beetje lijnzaad(olie) of wat meer walnoten krijg je al genoeg (of natuurlijk een combinatie van allerlei voedingsmiddelen die allemaal een beetje ALA bevatten). Voor EPA is vis niet per se heel belangrijk (zeggen dat vis belangrijk is voor EPA impliceert m.i. namelijk dat er niet echt goede alternatieven voor zijn en die zijn er wel, maar misschien bedoel jij het niet op die manier).
Vis is natuurlijk een prima manier om EPA binnen te krijgen, maar wat extra ALA-rijke ingrediënten gebruiken is ook een prima manier, en natuurlijk ook algensupplementen ook.

Andere antwoorden (1)

Ik verdiep mij ook al een tijd in Omega vetzuren. De meest natuurlijke vorm van Omega 3 is de allerbeste. Verkregen uit planten. Vooral de verhoudingen van Omega's tot elkaar zijn erg belangrijk. Zonder deze balans werken Omega's zelfs niet. Mijn voorganger noemde al wat oliën. Zelf gebruik ik Hennepolie om mijn essentiele vetzuren op pijl te houden.

Hennepolie info vind je veel op deze website: http://www.puurenfit.nl Zij verkopen ook Hennepolie.