Wat betekent dit etiket op AH speltbrood?

Zie afbeelding.
Er staat een sticker op met '100% spelt'. Op het etiket staan dan de ingrediënten. Telkens spelt wordt vermeld staat tussen haakjes ook 'tarwe'. Maar tarwe is toch iets anders dan spelt?
Bovendien zitten er nog andere elementen in dan alleen spelt, zoals zonnebloempitten, zout, specerijen, zeezout, acerolapoeder, water...

Picture for question
5.4K
ronron1212
2 jaar geleden
Spelt is een tarwe soort.
Castle
2 jaar geleden
Natuurlijk zitten er ook andere ingrediënten in ander heb je alleen spelt i.p.v. een brood.

Antwoorden (2)

Spelt is een primitievere variant van de gewone tarwe.
Wanneer in een product spelt wordt gebruikt, moet de producent duidelijk verwijzen naar de specifieke graansoort van dit ingrediënt. Dat wil zeggen dat in dit geval tarwe MOET worden vermeld.
100% spelt betekent dat er in dit brood geen andere tarwesoorten zijn toegevoegd. Niet dat het brood voor 100% uit spelt bestaat.
SimonV
2 jaar geleden
SentWierda
2 jaar geleden
Spelt is van oudsher als graansoort populair bij de broodbereiding in Rusland en Duitsland. In Nederland heeft spelt lange tijd geleden de rol van consumentenbrood ingeruild voor veevoer. De laatste jaren is spelt weer in opkomst als consumentenbrood.
1. Is spelt een primitievere vorm van de gewone tarwe? Spelt is mogelijk juist niet primitief maar een kruising van tarwe (triticum dicoccum) met een gras uit een verwant geslacht (aegilops squarrosa).
2. Jumbo vermeldt op speltbrood als belangrijk ingrediënt niet tarwe. Wel komt het woord tarwe aan het eind voor, maar dan als enzym en heel veel minder dan 1%.
Bron nr. 1: Winkler Prins encyclopedie.
Tarwe is ontstaan door de oerspelt te cultiveren. Dit oerspelt wordt al zo'n 7000 jaar gecultiveerd en gegeten. Je kunt dus zeggen dat het een voorouder is van de huidige broodtarwe. In tegenstelling tot tarwe, zitten de belangrijkste voedingsstoffen van spelt in het meel- of bloemlichaam (waardoor deze behouden blijven tijdens het maalproces).
Ook is de smaak van spelt wat pittiger dan van tarwe.

Om te voorkomen dat er mensen zijn die denken dat spelt wel geschikt is voor hun tarweallergie, is er een verplichting om te vermelden dat er tarwe in bep. producten zit. Omdat spelt familie is van tarwe, is dit niet geschikt voor mensen met een tarweallergie.Mensen met een intolerantie voor tarwe kunnen spelt soms wel verdragen.
amc