Hoeveel ijzer neem ik ECHT op?

Bij voedingsmiddelen staat bijvoorbeeld hoeveel ijzer erin zit, maar van "heemijzer" neemt je lichaam ongeveer 25% van het voedingsmiddel op, en voor non-heemijzer is dat 1-10%.

Is dit er nu bijgerekend bij de voedingswaarde wat er van ijzer in het voedingsmiddel zit, of juist niet?
Neemt mijn lichaam daarvan dus maar een klein deel op, van wat er van ijzer bij die voedingswaarde staat?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden

Antwoorden (1)

Hetgeen wat op etiketteringen staat, is de hoeveelheid die in het product zit. Dit is namelijk meetbaar en verifieerbaar.
Wat iemand opneemt, is van vele zaken afhankelijk zoals bijv metabolisme en alle zaken die hierbij een rol spelen (dus ook onderliggende ziektes bijv). Het is dus onmogelijk te zeggen wat iemand precies opneemt. Vandaar dat dus altijd wordt weer gegeven wat er in het product zit.

Wat betreft wat u zelf ECHT op neemt, dat is dus zeer lastig te zeggen. Je zou het kunnen bepalen door exact te bepalen wat u inneemt en aan de hand van bloedwaardes kijken of uw waardes constant blijven en op welke waarde het constant blijft. Op deze manier kan bepaald worden wat u daadwerkelijk op neemt. Nodeloos om te zeggen dat dit een erg tijdrovende en ook dure manier is. Het is wel de enige manier waarop u daadwerkelijk kunt bepalen hoeveel ijzer u daadwerkelijk op neemt.