Hoelang over datum kan ik een kerststol nog eten?

Ik heb hier nog een kersstol liggen. De stol is 5 januari over datum gegaan, een ruime week geleden dus. Het is ongeopend gebleven en de stol ziet er niet verkleurd uit... Kan ik dit nog eten?

3 jaar geleden
2.5K
ronron1212
3 jaar geleden
Open maken ruiken ruikt het goed eten.
Thecis
3 jaar geleden
Inderdaad. Daarbij zijn er twee soorten datums. Tenminste houdbaar tot en niet gebruiken na. Bij de kerststol zal het (zeer) waarschijnlijk Tenminste houdbaar zijn tot. Dus zoals Ronron1212 zegt, gewoon even ruiken (maar ook kijken) en gezond verstand gebruiken
Ivana
3 jaar geleden
Net als oud brood: zolang het niet beschimmeld is, is het te eten, maar moeilijk te slikken.
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Kerststol is vrij zoet, dat blijft langer houdbaar dan een ongesneden brood. Een ongesneden brood blijft langer goed dan een gesneden brood. Als de geur en kleur nog goed is, zou ik het gewoon proeven. Beschimmeld brood heeft een specifieke weeïge zoet zure geur, als je dat eenmaal geroken hebt herken je dat meteen.
HannekeJanssen
3 jaar geleden
Als er nog geen schimmel in zit, maar alleen droog is om zo lekker te eten: wentelteefjes maken met het brood. Heerlijk!

Antwoorden (1)

Kan nog wel waarschijnlijk. Als het niet fris ruikt dan weggooien. Niet meer wachten