Brood dat nog warm uit de oven komt zou slecht voor de maag zijn. Hoe komt dat? En hoe zit dat dan met tosti's??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
20K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb daar nooit van gehoord maar dat zal aan mij liggen.

Het beste antwoord

Vers brood is relatief vochtig waardoor het ondanks het kauwen weer een bal vormt in de maag. de binnenkant van die bal is moeilijker bereikbaar voor het maagzuur.
Hierdoor worden de eerste twee belangrijke stappen in de vertering vrijwel overgeslagen: kauwen doen we minder en dus hebben de enzymen in onze mond nauwelijks tijd om het brood 'voor te bewerken' en twee het maagzuur heeft niet veel grip op die bal en zo gaat het brood nauwelijks voorbewerkt de dunne darm in.
De dunne darm kan dan ook door de gemiste bewerkingen niet goed zijn werk doen wat kan leiden tot een verminderde opname van vitaminen en mineralen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Vers brood bevat relatief veel vocht. Dat wordt in je maag klonterig. Dat is ook waarom vroeger altijd gezegd werd dat je niet moet metselen (melk drinken bij je hap brood).
Bij tosti's is het vocht juist grotendeels verdwenen, die zijn lekker bros.
Amadea
13 jaar geleden
Vers brood kan na gisten in je maag
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niets zo lekker als een versgebakken broodje.
Ik heb altijd gedacht dat dat "slecht voor de maag"verhaal bedoeld was om te zorgen dat de kinderen niet gelijk het baksel achter de kiezen propte, en moeder weer opnieuw kon beginnen met bakken (of terug naar de winkel). Ofwel broodje aap verhaal