Is het nuttig om met een klein beetje ondergewicht een diëtiste te raadplegen?

Als er maar een kilo of 5 bij hoeft om een echt gezond gewicht te hebben, is het dan nuttig om een diëtiste te bezoeken? Of krijg je daar het standaard advies om meer zuivel,groenten/fruit,noten etc. eten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Dat hangt er vanaf. Als je verder gezond bent, is vijf kilo minder dan "echt gezond" voor een volwassene meestal niet iets om je zorgen over te maken.

In eerste instantie zul je inderdaad een beetje de standaard adviezen krijgen. Dat kun je zelf ook proberen: ik vond www.dieetinzicht.nl een nuttige site (kreeg ik ooit als advies van een diëtist). Houd eens een eetdagboekje bij, om te kijken wat je daadwerkelijk eet. Mensen schatten over het algemeen slecht in hoeveel ze eigenlijk eten, dus het gewoon eens bij gaan houden is een goede stap.

Als er reden is tot zorg, is dat een ander punt natuurlijk. Ik kwam een keer bij een diëtist na een ziekenhuisopname: "een paar" kilo afvallen door een simpel virus is heel normaal, maar die paar kilo is veel, en heeft grote gevolgen voor je functioneren, als je al ondergewicht had. Door mijn gewicht op peil te brengen, hoopten we te voorkomen dat ik bij het eerstvolgende langswaaiende virus opnieuw in het ziekenhuis zou belanden. Zo zijn er vaker aanleidingen geweest om in te grijpen, terwijl mijn ondergewicht an sich niet altijd ernstig was.

Kortom: als er een aanleiding voor is, kan het verstandig zijn om ook bij "niet ernstig ondergewicht" een serieuze poging te doen om aan te komen. Als ik op dit moment zou weten dat ik weer geopereerd moest worden, zou ik m'n diëtiste bellen voor overleg. Maar zolang er niets bijzonders is, vind ik het voor mezelf niet nodig om per se kunstmatig mijn gewicht op te krikken. Nu is mijn situatie waarschijnlijk anders: als je zónder kunstgrepen met gewoon gezond eten kunt aankomen, is dat een ander verhaal. Maar daar is niet per se een diëtist voor nodig. Die kun je natuurlijk wél inschakelen als er aanleiding voor is, bijvoorbeeld ziekte of als je je niet goed voelt door je lage gewicht. En als je maar niet aankomt door eigen maatregelen en graag wílt aankomen, kan het natuurlijk ook geen kwaad om eens iemand mee te laten kijken naar je eetpatroon. Maar verder zijn eventuele klachten, onderliggende ziektes of specifieke zorgen naar mijn idee in zo'n situatie doorslaggevender dan het gewicht op zich.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

ziet je huid en haar er gezond uit?
is je eetschema gezond? (voldoende eten en de juiste voedingsstoffen)
heb je genoeg energie voor de dagelijkse activiteiten?

dan zou ik mij niet zo zorgen maken. Ik vermoed dat je nog jong bent?
Op latere leeftijd word je vaak vanzelf wel ietsje zwaarder, maar als je verder nergens last van hebt, zou ik niet gelijk naar een dietiste gaan.

Toegevoegd na 3 minuten:
sommige mensen hebben nu eenmaal in de puberteit dat ze erg dun zijn. Mijn broer is er ook zo 1, hartstikke dun.
Ritsuka
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn puberteit ben ik al wel een tijdje voorbij. Mijn probleem ligt vooral bij dat ik mij op dit moment nog redelijk goed voel. Maar elk beetje stress zorgt ervoor dat ik zéér snel afval en dit komt er eigenlijk niet meer goed bij. Het spreekwoord "tegen een stootje kunnen" gaat voor mij niet op. Hierdoor wil ik graag wat aankomen, en dit lukt zelf niet goed.
Cryofiel
11 jaar geleden
Kun je dan niet beter je stressbestendigheid verhogen? Dáár lijkt de oorzaak namelijk te zitten. Als je niet meer zo ondersteboven raakt van stress maar ontspannen kunt blijven, zal het met je gewicht vanzelf wel goedkomen.
Ritsuka
11 jaar geleden
precies, ga werken aan je stress. Probeer het zoveel mogelijk te verminderen, en voor de rest een goede uitlaatklep zoeken, wandelen, zwemmen, sporten, mediteren, een boek lezen. Iets om je af te leiden.
Ritsuka
11 jaar geleden
en wat eet je nu op een dag dan?
want om weer aan te komen kun je kleine dingetjes doen. Een extra boterham pakken, wat extra opscheppen bij het avondeten etc.
Niet junkfood gaan eten, maar net iets meer van het gezonde eten dat je al doet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het stressen was een voorbeeld. Ik val af waar ieder mens van af zou vallen alleen een stuk snellen én ik kom daarbij ook niet goed aan. Want ook van ziek zijn etc. val ik af. Ik eet meestal redelijk volgens de standaard voor vrouwen. Maar vind dit lastig omdat mijn eetlust wat minder is dan wat je per dag zou moeten eten. En vol is ook echt vol bij mij.
Ritsuka
11 jaar geleden
En wat is de 'standaard' voor vrouwen dan? Want ik ben een vrouw, maar op mijn werk heb ik totaal ander eetschema dan de andere vrouwen (die ook allemaal anders eten trouwens)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ritsuka; ++jes van mij!
ik hecht altijd veel waarde aan je antwoorden over eten,
kep er zelf ook veel aan gehad ;-)
Ritsuka
11 jaar geleden
Dank je wel channeke, ik ben blijndat ik mensen kan helpen.
Diëtisten zijn redelijk zinloos. Ze geven je hooguit een advies, en dat is veelal informatie die je ook wel zelf had kunnen verzinnen/vinden. Daarnaast plannen ze week na week in om je alles over voedsel uit te leggen - maar wel beetje bij beetje zodat je niet in een week klaar bent. Dat gaat tot op zeker hoogte allemaal via de verzekering, dus boeit 't je verder niets, tot het moment komt dat je over je verzekerde limiet heen duikt en je ineens een factuur van de diëtist krijgt. Op dat moment besef je dat er in die dieetwereld een hoop grof geld verdiend wordt.. met wat eigenlijk? Wikipedia voorlezen? Op een weegschaal gaan staan en dan aanhoren wat je zelf ook wel had kunnen uitrekenen? Afvallen of aankomen heb je zelf in de hand, wat je nodig hebt is nuchter en gezond verstand.

Als je onder je BMI zit dan verbrand je dus meer energie dan je binnenkrijgt aan voedingsstoffen, ergo: eet meer, drink een sapje, een banaan (telt als twee stuks fruit!) etc.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt meer aan een psycholoog dan aan een dietist. De ene mens gaat juist veel eten bij stress en de andere mens eet juist niet. Vaak is dat de oorzaak van dik en dun.

Mijn man en ik waren ook altijd dun, tot het ziekelijke af maar rond je 30-40 jaar gaat dat meestal wel veranderen. Je moet gewoon altijd wat te eten extra bij je hebben en bedenken dat je blijft eten als je stress hebt. Neem 's avonds nog eens wat extra en tussendoor, neem vaker kleine maaltijden.

Daar heb je geen dietist bij nodig. Wat is je BMI? http://www.voedingscentrum.nl/nl/bmi-meter.aspx Ben je vaak ziek?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als je verder gezond ben en genoeg eet denk ik niet dat je gelijk een diëtiste te raadplegen. als het maar om een beetje ondergewicht gaat. ik zou het nog even aankijken maar als het erger word misschien de dokter om advies vragen.