Bevatten groenten die slap geworden zijn nog vitaminen?

Bijvoorbeeld spinazie die korte tijd in de koelkast heeft gelegen en waarvan de blaadjes slap zijn geworden. Is het nog zinvol hier een groene smoothie van te maken?
Oftewel: zitten er nog vitamines enz. in? Is het nog gezond?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Groente en fruit uit de supermarkt bevatten veel minder vitamine en mineralen dan de afgelopen 60 jaar door cultivering van landbouwgrond. Zal niet veel uitmaken, maar hoe verser hoe gezonder

Het beste antwoord

Het slap worden van bladgroente in je koelkast heeft in principe geen enkele relatie met de hoeveelheid vitamines, maar met uitdroging.
De koelkast onttrekt namelijk heel veel vocht aan bladgroente als deze onafgedekt wordt bewaard.
Vergelijk het met een plant in een pot die je een hele tijd geen water geeft: de bladeren worden slap en zacht, maar verder zitten nog alle droge stoffen (inclusief de vitamines) nog steeds erin.

Dit gezegd te hebben, de hoeveelheid vitamines neemt na verloop van tijd wel degelijk af in bladgroente, maar deze reductie gaat heel langzaam en is echt erg klein. Zeker langzamer dan het slap worden door uitdroging.

Dus als je alles bij elkaar optelt, bladgroente die maar heel kort in de koelkast heeft gestaan en toch slap is geworden, heeft bijna geen vitamines verloren, maar wel veel water. Dus per gram groente berekend heb je zelfs meer vitamines dan in de verse groente! Dat komt omdat door de verdamping van water alle stoffen in de groente zich concentreren.
Dat heeft overigens geen enkel effect als je toch alles gaat opeten. De totale hoeveelheid vitamines is iets minder geworden.
Maar feit is dat in 100 g slappe bladgroente meer vitamines (en eiwit, en vezel, en koolhydraten...) zitten dan in 100 g verse bladgroente, en je smoothie minder water zal bevatten, en dus minder verdund zal zijn.

Dus na een lang uitleg, is het antwoord: ja, hartstikke gezond, niets mis mee!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zijn veel vitamines niet gebonden aan water, en als vocht wordt ontrokken ook de vitamines.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Groente wordt slaap doordat het water verdampt, de wateroplosbare vitamines (en de vetoplosbare idem dito) verdampen niet. Ze gaan achteruit omdat ze door oxidatieve processen geïnactiveerd worden.

Andere antwoorden (1)

Als het niet te lang heeft gestaan en het goed afgedekt is kan je het nog prima eten.
De vitamines zullen natuurlijk langzaam verdwijnen, maar het is nu nog zeker niet zo dat alle vitaminen en ijzers weg zijn. Je kan er prima nog een smoothie kan maken.

Eet smakelijk!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De hoeveelheid vitamines zal zeer langzaam afnemen, met name vanwege oxidatie door blootstelling aan lucht en licht, maar de hoeveelheid ijzer zal gelijk blijven. Geoxideerd of niet, ijzer is ijzer en verdampt niet, ook al is de groente na 3 weken helemaal bedorven, heb je nog steeds precies evenveel ijzer (de groente is nu voor een deel verteerd door bacteriën en schimmels, maar alles opgeteld, nog steeds precies even veel ijzer)