Simpel gezegt nee. in je eten zit meer dan glucose. en technisch gezien komt suiker je lichaam binnen, maar zodra dat het bloed binnenkomt is het tot een kleinere versie, glucose, omgezet. iets waaruit suiker bijna volledig bestaat. Ik weet niet waarvoor je het moet weten, maar het kan nog veel uitgebreider uitgelegd worden.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
NEEN. De suikers zoals jij ze noemt omvatten een groot aantal koolhydraten, die uiteindelijk allemaal via melkzuur en pyrodruivenzuur worden omgezet in eerst azijnzuur (dat o.a. een simpele bouwsteen is voor de eiwitten) en uiteindelijk in koolzuur en water. De genoemde koolzuur is het gas, dat je uitademt. De vetten en eiwitten worden uiteindelijk allemaal afgebroken tot kleinere moleculen die ook weer uitkomen bij de bouwsteen azijnzuur (via de bouwsteen acetylcholine) en ook dat verdwijnt uiteindelijk als koolzuur en water. Ondertussen worden veel stoffen opgebouwd zoals de eiwitten en alles wat je lichaam nodig heeft om in stand te blijven.
Als het je interesseert kijk dan eens naar de citroenzuurcyclus, welke een beetje de kern is van onze stofwisseling. De citroenzuurcyclus of krebscyclus of de tricarbonzuurcyclus (TCA-cyclus) is een van de fundamentele metabole cycli in cellen die zuurstof gebruiken in het cellulaire ademhalingsproces.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Beste Wings, alles wat je eet komt natuurlijk in je spijsverteringskanaal terecht. De voedingsstoffen van het eten dat je eet wordt pas opgenomen als het in je darmen zit. Er zijn 3 soorten voedingsstoffen die de darmen kan opnemen.

Ten eerste Koolhydraten. Daaronder vallen ook de suikers (ja er zijn meerdere soorten suikers zoals fructose, maltose, etc.) waarvan de meest bekende Glucose is. Je lichaam heeft glucose hard nodig. Bij de afbraak van glucose in je lichaam komt namelijk een stofje genaamd ATP (Adenosinetrifosfaat) vrij. Dat stofje is wat je lichaamsfuncties nodig hebben voor hun activiteiten, denk aan bewegen, aan het kloppen van je hart want dat kost ook energie en ook het actief transporteren van stoffen door celmembranen heen. Stel dat je een overschot aan glucose hebt, zet je lichaam dit om in glycogeen voor als het later nodig is. is je glycogeen voorraad ook vol, dan worden ze omgezet in vetten.

Ten tweede kan je ook vetten opnemen, ook wel triglyceriden. We kennen eigenlijk 2 soorten vetten, verzadigde en onverzadigde vetten. Om te voorkomen dat je in gewicht toeneemt is het beter om de verzadigde vetten aan de kant te zetten. vetten bestaan eigenlijk uit een stofje genaamd glycerol met daaraan 3 vetzuurketens. Vetten worden helaas niet zo snel afgebroken omdat dat proces langer duurt onlangs dat het meer energie oplevert. Dat is de reden dat je vet moeilijker kwijtraakt. Glucose heeft de voorkeur bij de dissimiliatie (afbraak) omdat het snel een aardige hoeveelheid ATP oplevert.

Ten derde heb je ook nog de eiwitten die je lichaam in je spijsverteringskanaal afbreekt tot aminozuren. deze aminozuren worden na het afbreken opgenomen in je bloed (pas als het in je bloed zit zit het in je lichaam, dus in je maag is niet in je lichaam). Er zijn een aantal aminozuren die je lichaam zelf aan kan maken maar ook een aantal die je lichaam niet zelf kan aanmaken en die moet je dus binnenkrijgen via je voedsel. Deze aminozuren die je niet zelf kan aanmaken heten de essentiële aminozuren. Bij een te grote hoeveelheid aminozuren kan de lever deze in stappen omzetten tot bijvoorbeeld ureum. Bij het plassen scheid je deze stoffen weer uit om je lichaam in homeostase te houden.

Kortom, Alles wat je eet wordt niet omgezet in suikers. Voor zover ik kan opnoemen kan alleen glycogeen uit je glycogeenvoorraad worden omgezet in glucose (suiker).

Hopelijk is dit duidelijk en uitgebreid genoeg om het te begrijpen! En ja dit kostte mij even tijd.