Stel, je neemt een vitaminepil in met wijn, hoe effectief is zo'n pil dan nog?

Toegevoegd na 11 uur:
(en wat nou als het geen wijn is maar whiskey?)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.5K

Het beste antwoord

Zo vitaminepil zal beduidend minder werken.

Alcohol is ethanol en dus een hoogwaardige enkelvoudige suiker. Enkelvoudige suiker bevatten geen mineralen of vitaminen, en suikers dus ook alcohol vragen veel vitaminen en mineralen, enzymen om omgezet te worden in een bruikbare brandstof glucose.

Suikers worden ook wel mineralen en vitamine rovers genoemd.

Ook heb je vet bij de inname van zo vitaminepil nodig, de vet oplosbare vitamines A D E en K kunnen zonder vet niet worden opgelost in het lichaam en je lichaam zal ze onopgelost in je lichaam /organen deponeren.

Niet echt heel gezond!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

ik zou DENKEN het zelfde.... ik bedoel je drinkt de wijn.. het is slecht voor je. maar je eet dat medicijn... het is wel van elkaar gescheiden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
uhm, je weet dat eten en drinken dezelfde weg af legt?
De werking van de pil zal niet merkbaar anders worden als je een paar glazen alcohol combineert met een pil.
Het drinken van alcohol verhoogt wel je vitaminebehoefte.
(met name B1/B12)
Langdurig en extreem alcoholgebruik (alcoholisme) kan wel leiden tot een verminderde opname van vitamines.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is bekend dat [te veel] alcoholgebruik (en roken/slaappillen) het vitamine verbruik beïnvloeden, er wordt namelijk bijvoorbeeld meer vitamine b1 en b12.

Als jij een meer dan een glas/paar glazen alcohol zal dit niet veranderen hoe een vitaminepil op wordt genomen in het lichaam. Als jij echter meer dan een paar glazen alcohol drinkt wordt de opname van de vitaminepil wel beïnvloedt.
Je lichaam verbruikt een bepaalde hoeveelheid vitamines per dag, voorbeeld dat ik nu ga geven gebruikt GEEN reële getallen, maar maakt het hopelijk duidelijk.

voorbeeld:
1) Je lichaam verbruikt per dag 10 units vitamine b12, jij neemt elke dag een vitaminepil in tijdens het diner die o.a. 10 units vitamine b12 bevat. Je lichaam functioneert normaal.
2) Je lichaam verbruikt per dag 10 units vitamine b12, jij neemt elke dag naast je vitaminepil ook een glaasje wijn tijdens het diner. Je lichaam functioneert normaal.
3) Je lichaam verbruikt per dag 10 units vitamine b12, jij neemt elke dag een vitaminepil in, maar drinkt ook elke dag minstens 1 fles wijn. Je lichaam reageert door de toegenomen wijn consumptie anders en en heeft 2 units vitamine b12 nodig om de alcohol weer uit je lichaam te krijgen. Je lichaam heeft dus een 'behoefte' van 12 terwijl je maar voor 10 units inneemt. Je lichaam krijgt dus op deze dag minder b12 binnen dan het nodig heeft.

Als je de situatie van 3) (ook wel alcoholisme genoemd) een langere tijd aanhoudt heb je dus een verminderde opname van vitamines.
Je kunt dit ook zien dat je vitaminepil dan minder effectief werkt, maar in principe betekent het dat je lichaam moet omschakelen om de alcohol weer uit je lichaam te krijgen en daardoor meer vitamines nodig hebt.

Tevens is er geen verschil tussen wijn en whiskey (zolang ze uit het glas worden gedronken wat ervoor gemaakt is), ze staan dan allebei gelijk aan 1 unit alcohol.

Conclusie, zolang jij drinkt met mate is er geen invloed op hoe je lichaam de vitaminepil opneemt.

Hoop dat ik het nu wat duidelijker heb gemaakt voor je :)

Filolanca.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit gaat over de combinatie van drinken of veel drinken, en het effect erop van je vitamine opname e.d. De vragenstelster wil weten of het effect heeft als ze de pil ínneemt met whisky of wijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gezien de meeste vitaminepillen ingenomen worden tijdens een grote maaltijd - lees diner - ben ik er vanuit gegaan vraagsteller doelde op een glaasje wijn tijdens het diner en daarbij haar vitaminepil inneemt. Dit heeft geen negatief effect, zie voorbeeld 2) Staat misschien niet helemaal duidelijk verwoord maar de uitkomst is hetzelfde. Voorbeeld was vooral om te illustreren dat pas bij overmatig alcoholgebruik wordt het effect van zo'n vitaminepil beïnvloedt. Anders dus niet.