Kan je pompoen rauw eten?

Ik was tijdens het koken vergeten de pompoen toe te voegen. Omdat het vandaag over datum gaat, heb ik de pompoen tijdens het eten er maar bijgegooid. Ik zag alleen net op de verpakking dat ik de pompoen 10 minuten had moeten koken... De pompoen proefde niet héél erg hard, maar ik schrok er wel van toen ik het etiket las. Kan dit kwaad? Kan je pompoen rauw eten?

Sharonves
3 jaar geleden
Ik zou niet weten waarom niet. In principe kan je toch elke groente rauw eten..?
Amadea
3 jaar geleden
Om welke soort pompoen gaat het?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ja je kan een pompoen rauw eten
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Sharonves
Erg riskant wat jij beweert.
Sperziebonen zijn niet geschikt om rauw te eten. In rauwe bonen en peulvruchten komt van nature een giftige stof voor die door het koken van de bonen onwerkzaam wordt. Bonen in pot en blik en uit de diepvries zijn niet meer rauw.
SingingCoyote13
3 jaar geleden
@elder161
kan je bonen uit blik of pot dan wel rauw eten ?
zijn deze voorgekookt ofzo ?
Sharonves
3 jaar geleden
@elder161 Aha, dat wist ik dus niet. Dankje voor de info.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@SingingCoyote13
Lees mijn reactie goed; daar staat het antwoord op jouw vraag!

Antwoorden (2)

De schil is oranje, zacht en de smaak is – net als de meeste pompoenen – zoet. Je kunt de pompoen rauw eten of even bakken of stomen. Tips: lekker door puree, pannenkoeken en stoofschotels.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Amadea
3 jaar geleden
Indien de schil oranje is... Maar dat weten we niet, want vraagsteller reageert niet op de vraag om welke pompoensoort het gaat.
Ja, dat kan. Naarmate de vrucht rijpt, wordt de kleur dieporanje en de smaak voller en zoeter. Je kunt (fles)pompoen behalve als soep ook rauw, geroosterd, als puree en als vulling voor brood en gebak gebruiken (heel gebruikelijk in de Noord-Amerikaanse keuken). Zelfs de zaden zijn eetbaar. Pompoen is vezelrijk en bevat een ruime hoeveelheid vitamine A en B. In de macrobiotiek wordt aan pompoen een kalmerende en verzachtende werking toegeschreven.