ben te dun maar kan niet aankomen

ik ben 1,70m en 53kilo en wil al jaren aankomen maar dit lukt maar niet eet elke uur wel wat vet of calorierijk maar niets schijnt te werken.
ik wil graag een kilo of 10 aankomen maar zou niet weten hoe iemand tips???

Toegevoegd na 22 minuten:
ben 30 en vrouw dietisten geven me niet het gevoel dat ze me serieus nemen
toen ik tijdens mijn zwangerschap er 12 kilo bij had voelde ik me een stuk beter minder moe en lusteloos heb al verschillende tests gedaan op verschillende voedingssites waaruit blijkt dat ik ruim voldoende eet
ook me huisarts heeft verschillende tests laten doen om te kijken of het iets medisch kon zijn maar helaas

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
26.5K

Het beste antwoord

Het is belangrijk om om de 2 à 3 uur te eten. Geen volledige maaltijden maar zeker ook niet te weinig. Het is beter dat je lichaam continu op eenzelfde ritme voeding krijgt dan 3 keer per dag ineens je buik vol te eten. Liever 10 kleine maaltijden dan 3 grote. Het is niet makkelijk om dit ritme aan te leren want je gaat geen honger meer hebben iedere 2 uur later. Maar je begint met iedere keer kleine maaltijden en elke week moet dat meer worden tot je merkt dat je er van bijkomt. Het duurt 3 weken eer het lichaam een nieuwe eetgewoonte gewend is en dat het daar ook op gaat reageren. Eens je lichaam dit gewend is ga je meer kunnen eten om de 2u. Heel belangrijk is ook de juiste voeding te eten. Het is niet omdat je niet bijkomt dat je elke dag een pak friet moet eten. Voornamelijk kookhydraatrijke voeding moet je nemen zoals rijst, pasta's, vis, groente, fruit, druivensap, sinaasappelsap, havermout, muesli, ... Roken is een boosdoener, die stilt de honger. En vooral genoeg slapen kan wonderen doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

Een dietiste kan je zowel helpen met afvallen als met aankomen. Laat je door je huisarts verwijzen (als deze zelf al geen raad weet) De verzekering betaald dan 4 sessies bij de dietiste>
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou je ook adviseren om naar een diëtiste te gaan, want teveel vet en calorierijk voedsel is niet goed voor je cholesterolgehalte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is een goed idee dit eerst te bespreken met de huisarts. het kan wellicht esthetisch wel zo zijn, dat je liever wat dikker bent, maar is het voor je gezondheid helemaal niet nodig.
ik zou er wel wat voor over hebben om met jouw eetlust toch zo'n lijntje te houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
.. Ik ken het probleem. Tot mijn 20e zo'n beetje was ik een ribbenkast. Dit is opeens omgeslagen. Nu komen de kilos er makkelijk aan, en , gelukkig voor mij, ook weer af.

Veel lichamelijk werk doen & absurd veel eten kan helpen (Ik heb een keer de 80kg aangetikt voor mijn 20e, en dat was in de oogst, elke dag een brood, 8 hamburgers, 3 borden spaghetti met kaas en een liter of 2 ijs 'na gegeten).

De vraag is of het gezond is om op die manier extra gewicht te willen krijgen. Ik weet niet hoe oud je bent, en man of vrouw. Dat speelt natuurlijk ook mee. Tot je 18, 19e levensjaar moet je als man niet te snel schrikken als de kilo's er niet aan willen komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veilig Aankomen: Gouden Tips!

1. Voedingsgewoontes
Als je wilt aankomen is het allereerst erg belangrijk om een week lang na te gaan hoeveel je eet. Misschien eet je wel veel te weinig! Hier (www.becel.nl) kun je invullen wat je per dag eet. Ook wordt er dan meteen een advies gegeven of je teveel of te weinig eet. Eet je te weinig, dan kun je eerst proberen wat meer te gaan eten om aan te komen. Eet je voldoende, ga dan eens na of er andere dingen mee kunnen spelen. Stress kan ook zorgen voor gewichtsverlies.

2. Regelmatig eten om aan te komen
Een belangrijke voorwaarde om aan te komen is regelmatig eten. Plan in je dag minstens 3 hoofdmaaltijden en aan aantal kleinere eetmomenten tussendoor. Probeer er wel genoeg tijd voor te nemen en jezelf niet vol te stouwen. Als je vol zit, zit je vol. Ook zijn tussendoortjes erg belangrijk bij een aankomdieet. Goede en lekkere tussendoortjes zijn bijvoorbeeld sultana, liga, fruit, yoghurt met cruesli, crackers met aarbeien en noem maar op!

3. Aankomen door je eetgewoontes veranderen
Als je zeker weet dat jouw 'ondergewicht' is ontstaan doordat je bijvoorbeeld een snelle stofwisseling hebt, moet je je eetgewoontes aan gaan pakken. Ben je bijvoorbeeld 's ochtends gewend maar één boterham te eten? Eet er dan eens twee. Om aan te komen zou je denken dat je het best vetter kunt gaan eten. Dit is echt niet waar! Teveel vet is ook voor magere mensen ongezond. Je kunt het beste producten eten die veel koolhydraten en eiwitten bevatten zoals eieren, volkorenbrood, (volkoren) pasta, vlees en vis.

4. Lekker sporten om aan te komen
Je kunt sporten om af te vallen, maar ook zeker om aan te komen. Ga naar de sportschool en leg je probleem voor. Zij zullen een persoonlijk sportprogramma voor je kunnen maken waardoor je meer spieren zult ontwikkelen. De dichtheid van een kilo spierweefsel is namelijk groter dan de dichtheid van een kilo vetweefsel.

5. Wees geduldig
Wist je dat afvallen makkelijker is dan aankomen? Als je wilt afvallen, kun je makkelijk een kilo verliezen in anderhalve week. Een kilo aankomen lukt je vaak pas in drie of vier weken. Probeer dus niet na een week al op te geven, maar blijf proberen. Die kilootjes komen er echt wel bij!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elk uur eten is niet goed.
ontbijten middag eten en avond eten.
doe dit ook gezond. Te veel vet is slecht voor je hart en bloedvaten.
ga naar je huisarts en vraag hem wat hij of zij daarvan vind.
Ben je te dun of zie je het misschien wel verkeerd en ben je prima gebouwd zo
13 jaar geleden
Dat is heel toevallig. Ik ben ongeveer 1,72m. en ik weeg ook ongeveer 53 kilo. Ik ben zelf zeker niet dik. Niemand vind dat ik te dun ben.
Het is toch fijn dat je een goed figuur hebt? Kijk eens op http://www.voedingscentrum.nl/ of http://www.voedingscentrum.nl/nl/eten-gezondheid/gewicht/gezond-gewicht/body-mass-index.aspx om te kijken of je een goed gewicht hebt.

Toegevoegd na 5 minuten:
O, dat is een heel ander verhaal.
Ik ben... 14 jaar...
Dan kan ik je ook niet verder helpen, sorry.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je goed eetpatroon hebt, dan is het misschien raad zijn jezelf te laten onderzoeken, bijvoorbeeld te laten onderzoeken, hieruit kunnen ze dan afleiden dat je misschien een te goed werkende schildklier hebt, maar het rare is dat je niet extreem lang bent, zelf kleiner dan het gemiddelde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga spieren kweken.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dat helpt echt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voldoende of onvoldoende eten is niet zozeer een kwestie van de hoeveelheid maar van WAT je eet. Ondervoeding, en dat kan zowel bij onder- als bij overgewicht voorkomen, wordt veroorzaakt door tekorten aan essentiële voedingsstoffen.

Als je je prima zou voelen bij je huidige gewicht dan zou ik je vragen wat nu eigenlijk het probleem is. Ik denk dat je je beter kunt focussen op hoe je je beter kunt voelen. Ik heb meer vrouwen horen zeggen dat ze nooit lekkerder in hun vel zaten dan tijdens de zwangerschap.

Vraag jezelf af of je omwille van je ongeboren kind misschien gezonder leefde en dat dit een bijdrage leverde aan je beter voelen. Probeer in ieder geval of gezonde leefgewoontes, te beginnen met volwaardige voeding, een belangrijke factor is. Volwaardige voeding is minder fabrieks- en meer voeding die je (over-)grootmoeder als voedsel zou hebben herkend, dus volkoren, vers (diepvries mag ook) en meer zelfmaak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ken dit probleem deianera . Zelf ben ik als man van 53 jaar , 1.83 mtr . lang en 72.4 kg. zwaar ook te licht , en kan eten en drinken wat ik wil , kom geen gram bij . Mijn 2 jaar jongere zuster heeft het zelfde probleem . Vroeger heb ik mij hier druk over gemaakt , maar sinds een jaar of 8 heb ik er vrede mee , en me er bij neergelegt .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je gecheckt hebt op wormen, wat je vast gedaan zult hebben (en anders doosje bij Kruitvat oid.) en je bent verder goed gezond, dan is er NIETS aan de hand.
Dat je je beter voelde tijdens de zwangerschap, komt waarschijnlijk door de zwangerschap zelf en niet door die extra kilo's!!
Boven de 30 schakelt het metabolisme (de verbranding)
om en zul je waarschijnlijk merken dat in het komende decennium zich je probleem vanzelf oplost.
Op dit moment denk ik dat je bezorgdheid (hoe begrijpelijk het ook is) op zich het schadelijkst is en de zenuwachtigheid die dat veroorzaakt kost mogelijk veel energie.(Dit is GEEN ONZIN)
Ontspan je en geniet van je leven, de arts (en) hebben secuur gekeken of er onderliggend lijden is (heb ik begrepen) en dit pogen uit te sluiten.
Geniet dan zoveel mogelijk van je leven, neem 's avonds een paar glaasjes rode wijn en vier het leven!
Veel sterkte.
(NIETS van wat ik schrijf is krenkend bedoeld, ook als dat als zodanig op te vatten is.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga eens praten met je huisarts en laat je TSH eens prikken. Dat zijn je schildklierhormonen. Misschien werken die te snel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben man, 1.80 lang en weeg 60 kg.
Ben ooit 6 jaar gestopt met roken en woog in die periode 12 kg meer dan nu.
Dus als je rookt, zou je daar mee kunnen stoppen.