Welke voedingsmiddelen (groenten, fruit, granen, etc...) bevatten de meeste anti-oxidanten?

Beste mensen,

ik weet dat rauwe cacao heel veel anti-oxidanten bevat, daarom doe ik nu sinds kort elke ochtend een theelepeltje rauwe cacao poeder in mijn soja melk en een beetje natuurlijke zoetstof voor de smaak, het smaakt heerlijk en bevat boordevol antioxidanten.

Nu echter, vroeg ik mij af welke andere voedingsmiddelen nog bestaan die heel veel anti-oxidanten bevatten?

Op het internet zijn heel veel supplementen verkrijgbaar maar ik vind die supplementen toch wel duur, daarom vroeg ik mij af welke voedingsmiddelen (groenten, fruit, granen, etc...) er nog bestaan die men los in de supermarkt kunnen kopen die ook boordevol antioxidanten bevatten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.3K
Ritsuka
11 jaar geleden
Rauwe cacao is lekker ja :)
Ritsuka
11 jaar geleden
Pas wel op met veel soja producten als man
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zeker Ritsuka, maar veel soja producten gebruiken is voor vrouwen evenmin gezond.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat is er niet goed aan sojaproducten?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Soja (Fyto-oestrogeen) kan je hormoonhuishouding in de war gooien. Bij mannen kan dat onder meer leiden tot borstvorming of prostaatkanker.
Bij vrouwen kan het onder meer borstkanker veroorzaken. Gefermenteerde sojaproducten zijn veiliger, maar dienen mijns inziens toch ook slechts met mate gebruikt te worden.
Ritsuka
11 jaar geleden
Precies Conan, die bedoelde ik. Met mate kan het prima, maar dus niet zeer veel op een dag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Soja verlaagt weer de kans op baarmoeder kanker. En conan, mannen in japan hebben minder prostaatkanker dan in west Europa door een hogere consumptie Soja. Het omgekeerde is dus waarschijnlijk waar
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het zit ingewikkelder in elkaar. Japanners eten al van jongs af aan meer sojaproducten dan de westerse mens.
Die begint daar vaak op latere leeftijd mee.
Verder speelt de rest van de voeding, die mede verantwoordelijk is voor de hormoonhuishouding en het immuunsysteem, ook mee.
Een Japanner eet minder vlees, meer vis, meer groente.
Overigens zijn Japanners steeds meer aan het verwesteren en neemt ook daar de prostaatkanker toe.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daarom juist, de inname van soja vermindert en meer japanners krijgen prostaat kanker. Dus als mij stelling twijfelachtig is dan kun je dus niet zomaar beweren dan een verhoogde inname van soja een verhoogt risico geeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Soja gebruikt men daar al duizenden jaren, maar let wel; dat betreft gefermenteerde soja! Producten als sojamelk, sojaolie en sojalecithine worden echter pas sinds enkele honderden jaren gebruikt. In het westen wordt dus meer de ongefermenteerde sojabonen gebruikt. Daarnaast wordt er in hier in het westen meer sojaolie gebruikt. Bij het winnen van de sojaolie komt een afvalproduct vrij. Dat is sojalecithine. Voedingsmiddelenfabrikanten maken er een sport van om dit in zoveel mogelijk voedingsproducten te stoppen.
We krijgen er dus veel te veel van binnen. Gezond? Ik ben bang van niet!! De Japanner eet niet zoveel bewerkt voedsel, als wij hier in het westen. Hij heet veel meer vers, in plaats van potjes en blikjes met voeding, en de afval sojaschroot die daar dus in zit. En ja, die gefermenteerde soja, komt hij in combinatie met de rest van zijn gezonde en verse voeding wel mee weg.

Het beste antwoord

Alle soorten groente en fruit zijn antioxidanten. Maar echt top drie bronnen antioxidanten in de natuur zijn:

1. Oesterzwam (paddestoel) - echt een wonderpaddestoel met een extreem hoge dosis antioxidanten

2. Thee - het liefst groen of wit. Door regelmatig thee van goede oorsprong te drinken (ik drink biologische losse thee) krijg je veel antioxidanten binnen.

3. Bessen- en bosfruit. Bramen, aalbessen, zwarte bessen, blauwe bessen, frambozen etc. zijn bekend als de grootste bronnen antioxidanten onder fruit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Uit onderstaande webpagina, begrijp ik dat antioxidanten een verzamelnaam is voor vitamine C, vitamine E en nog enkele stoffen.
Voor vitamine E en C is de antioxidantwerking duidelijk aangetoond, voor veel andere stoffen is dat nog veel minder duidelijk:

http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/antioxidanten.aspx

Vitamine C zit vooral in:
Koolsoorten (kort gekookt), citrusfruit, kiwi’s, bessen en aardbeien.

zie ook:
http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vitamine-c.aspx

Vitamine E zit in:
Zonnebloemolie, dieethalvarine, dieetmargarine, brood, graanproducten, noten, zaden, groenten en fruit.

zie ook:
http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vitamine-e.aspx
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Donker groene groentes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je gezond en gevarieerd eet, krijg je precies voldoende antioxidanten binnen.

Producten waaraan antioxidanten zijn toegevoegd zijn trouwens ongevaarlijk, maar ook overbodig. Ze wekken een gezonde suggestie, maar kunnen die niet waarmaken. Waar je echt mee moet uitkijken, zijn pillen waarin heel veel antioxidanten zitten. Neem deze liever niet, omdat ze schadelijk zouden kunnen zijn.

Kortom, antioxidanten zijn niet het wondermiddel waarvoor ze lange tijd zijn aangezien. Ze zijn goed voor je gezondheid als je ze binnenkrijgt via je normale voeding, bijvoorbeeld blauwe bessen. Eet dus gewoon gevarieerd volgens de Schijf van Vijf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Broccoli
Wortelen
Courgette
Uien
Knoflook
Rode Bieten
Groene thee
Para Noten of ongebrande noten
Rode wijn ( 1 glas per 2 dagen )
Granen ( boekweit, quinoa, spelt )
Bessen
Avocado
Appels

Liefst biologisch!

Het gaat om een grote range van antioxidanten te verzamelen omdat er zoveel anti oxidanten bestaan met elk hun eigen werkwijze. Beter variatie dan maar 1 singel anti oxidant in je lichaam. Je kunt het wel verspreiden over de dag.

Vitamine C
Vitamine E
Selenium
Alpha liponzuur
Vitamine D ( op een indirecte manier )
Magnesium

Dit zijn zo de belangrijkste die ik zo even kan bedenken, maar er zijn wel meer.

Eet een deel van je groente rauw, eventueel een supplement ( Koop bij iherb.com )

Soja misschien af en toe vervangen door geitenmelk of yoghurt ( ben je lactose intolerant? )

En welk natuurlijke zoetstof gebruik je?

Succes