Welke voedingsmiddelen (groenten, fruit, granen, etc...) bevatten de meeste anti-oxidanten?

Beste mensen,

ik weet dat rauwe cacao heel veel anti-oxidanten bevat, daarom doe ik nu sinds kort elke ochtend een theelepeltje rauwe cacao poeder in mijn soja melk en een beetje natuurlijke zoetstof voor de smaak, het smaakt heerlijk en bevat boordevol antioxidanten.

Nu echter, vroeg ik mij af welke andere voedingsmiddelen nog bestaan die heel veel anti-oxidanten bevatten?

Op het internet zijn heel veel supplementen verkrijgbaar maar ik vind die supplementen toch wel duur, daarom vroeg ik mij af welke voedingsmiddelen (groenten, fruit, granen, etc...) er nog bestaan die men los in de supermarkt kunnen kopen die ook boordevol antioxidanten bevatten?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Alle soorten groente en fruit zijn antioxidanten. Maar echt top drie bronnen antioxidanten in de natuur zijn: 1. Oesterzwam (paddestoel) - echt een wonderpaddestoel met een extreem hoge dosis antioxidanten 2. Thee - het liefst groen of wit. Door regelmatig thee van goede oorsprong te drinken (ik drink biologische losse thee) krijg je veel antioxidanten binnen. 3. Bessen- en bosfruit. Bramen, aalbessen, zwarte bessen, blauwe bessen, frambozen etc. zijn bekend als de grootste bronnen antioxidanten onder fruit.

Uit onderstaande webpagina, begrijp ik dat antioxidanten een verzamelnaam is voor vitamine C, vitamine E en nog enkele stoffen. Voor vitamine E en C is de antioxidantwerking duidelijk aangetoond, voor veel andere stoffen is dat nog veel minder duidelijk: http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/antioxidanten.aspx Vitamine C zit vooral in: Koolsoorten (kort gekookt), citrusfruit, kiwi’s, bessen en aardbeien. zie ook: http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vitamine-c.aspx Vitamine E zit in: Zonnebloemolie, dieethalvarine, dieetmargarine, brood, graanproducten, noten, zaden, groenten en fruit. zie ook: http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vitamine-e.aspx

Donker groene groentes.

Als je gezond en gevarieerd eet, krijg je precies voldoende antioxidanten binnen. Producten waaraan antioxidanten zijn toegevoegd zijn trouwens ongevaarlijk, maar ook overbodig. Ze wekken een gezonde suggestie, maar kunnen die niet waarmaken. Waar je echt mee moet uitkijken, zijn pillen waarin heel veel antioxidanten zitten. Neem deze liever niet, omdat ze schadelijk zouden kunnen zijn. Kortom, antioxidanten zijn niet het wondermiddel waarvoor ze lange tijd zijn aangezien. Ze zijn goed voor je gezondheid als je ze binnenkrijgt via je normale voeding, bijvoorbeeld blauwe bessen. Eet dus gewoon gevarieerd volgens de Schijf van Vijf.

Broccoli Wortelen Courgette Uien Knoflook Rode Bieten Groene thee Para Noten of ongebrande noten Rode wijn ( 1 glas per 2 dagen ) Granen ( boekweit, quinoa, spelt ) Bessen Avocado Appels Liefst biologisch! Het gaat om een grote range van antioxidanten te verzamelen omdat er zoveel anti oxidanten bestaan met elk hun eigen werkwijze. Beter variatie dan maar 1 singel anti oxidant in je lichaam. Je kunt het wel verspreiden over de dag. Vitamine C Vitamine E Selenium Alpha liponzuur Vitamine D ( op een indirecte manier ) Magnesium Dit zijn zo de belangrijkste die ik zo even kan bedenken, maar er zijn wel meer. Eet een deel van je groente rauw, eventueel een supplement ( Koop bij iherb.com ) Soja misschien af en toe vervangen door geitenmelk of yoghurt ( ben je lactose intolerant? ) En welk natuurlijke zoetstof gebruik je? Succes

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100