Hoe kan het dat er een 2.5 cm gat in de slokdarm van deze man is gekomen door burgers met hete pepers te eten?

Op teletekst stond vandaag dat er bij een eetwedstrijd in Amerika een man hamburgers had gegeten met Bhut Jolokia pepers er op. Volgens het artikel heeft de man een gat van 2.5 centimeter in zijn slokdarm gekregen. In het artikel brengen ze op een manier dat het kwam door de hete pepers. Ik geloofde dit eigenlijk niet aangezien ik in veel wetenschappelijke artikelen heb gelezen dat capsaïcine goed voor je is, en dat extreem grote hoeveelheden wel een een soort verbrand effect kan hebben op de wand van bijvoorbeeld de maag, maar dat dit erg minuscuul is en het in een korte tijd weer heelt.
Hoe kan het dan dat deze man een gat van 2.5cm in zijn slokdarm heeft gekregen (als het echt is)? Of kan dit komen door ernstig overgeven?
Op internet ben ik wel meerdere keren dit verhaal tegen gekomen maar deze websites ogen mij niet als betrouwbare bronnen..

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4.2K
Amadea
7 jaar geleden
Dat heb ik ook gelezen, op bladzijde 403 van NOS Teletekst. Ik ga ervan uit dat informatie wordt geverifieerd voordat de NOS dit op haar nieuwssite plaatst, dus dat het verhaal niet verzonnen is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De man deed dus mee aan een eetwedstrijd. Dus waarschijnlijk heeft de man ineens een grote hoeveelheid van het verkeerde gegeten. Zijn maag-darmflora kon daar kennelijk niet tegen. Dat kan tot gevolg hebben dat er een gaatje of gat komt in de maag/darmwand. Blijf je dan doorgaan met eten van dat hete spul dan wordt het brandgat groter. Vooral als je beseft dat zo'n darmwand onder spanning staat kan een scheur van omvang optreden.

Antwoorden (2)

De man bleek door het nuttigen van de absurd scherpe burger last te hebben gekregen van het zogeheten syndroom van Boerhaave. De symptomen: hevig braken en een spontane perforatie van de slokdarm. Deze zeldzame aandoening kan dodelijk zijn.

Zo'n spontane perforatie van de oesophagus werd in 1724 voor het eerst op dramatische wijze beschreven door onze beroemde landgenoot Herman Boerhaave (1668-1738). Vandaar dat het syndroom naar hem werd vernoemd.
Amadea
7 jaar geleden
De medische term voor een gat in de slokdarm is Oesofagaele Ruptuur.

------Een oesofageale ruptuur kan iatrogeen zijn (endoscopische procedures zijn de belangrijkste oorzaak) of spontaan ontstaan ten gevolge van heftig braken (Boerhaave syndroom) of slikken van grove stukken voedsel. Patiënten kunnen
ernstige ziek worden ten gevolge van mediastinitis en/of sepsis. De diagnose geschiedt door een CT-thorax met wateroplosbare contraststof. Onmiddellijke chirurgische interventie en drainage zijn nodig. De meest voorkomende lokatie is de distale, linkszijdige Oesofagaal. -----

Dit gat kan ontstaan door heftig braken .
Het verhaal zou dus waar kunnen zijn.