Waarom is het beter om geen palmolie te gebruiken?

Meerdere milieubeschermers roepen op om geen palmolie, maar liever zonnebloemolie of kokosolie te gebruiken. Waarom zou het gebruik van zonnebloemolie of kokosolie beter zijn voor het milieu dan palmolie?

3 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Voor de aanleg van oliepalmplantages worden grote stukken regenwoud gekapt, met alle gevolgen van dien:

De lokale bevolking en bedreigde dieren zoals de orang-oetan verliezen hun leefgebied.
Door de vernietiging van bossen en drooglegging van veengronden ontstaan licht ontvlambare gebieden. Indonesië staat hierdoor elk jaar letterlijk in vuur en vlam. De verstikkende rook veroorzaakt ernstige gezondheidsproblemen bij honderdduizenden mensen.
Bij ontbossing, die vaak gepaard gaat met hevige bosbranden, komt veel CO2 vrij. Hierdoor verandert het klimaat op aarde nog sneller.
Het gebruik van pesticiden op de plantages put de grond volledig uit en zorgt voor onherstelbare schade.
Het probleem zit hem dus vooral in de ontbossing. Kokosolie is niet per se een beter alternatief.
Toegevoegd op 03 november 2020 10:27: tekst