Zijn crackers zonder koolhydraten gezonder dan brood?

Ik probeer in mijn voeding zoveel mogelijk de focus te leggen op eiwitten, waarbij ik dus zo min mogelijk koolhydraten eet. Brood beperk ik waar mogelijk. In plaats daarvan eet ik koolhydraatarme crackers met hüttenkäse, tonijn (uit blik) en komkommer. Omdat ik brood best wel lekker vindt, vraag ik me af of ik dit ook weer op brood zou kunnen eten zonder in te moeten leveren op (een mindere) voedingswaarde.

Ritsuka
3 jaar geleden
Hoe definieer jij gezonder? Gaat het je om kcal, vezels, jodium, hoe goed het vult?
Ritsuka
3 jaar geleden
Als jij veel sport, heb je gewoon koolhydraten nodig hoor
tinus1969
3 jaar geleden
In algemene zin zijn koolhydraten niet slecht. Het lijkt er inderdaad op dat 'koolhydraatbeperkt' voor de meeste mensen beter is, maar dat betekent dan dat pakweg een-derde tot de helft van je energie uit koolhydraten komt. De rest is een kwestie van uitproberen; voel je jezelf beter als je geen brood eet? Eet dan geen brood maar crackers. heb je het idee dat het niet uitmaakt? Eet dan brood.
SentWierda
3 jaar geleden
Omdat je brood best wel lekker vindt: probeer eens koolhydraatarm brood.
HeerVoldemort
3 jaar geleden
@Fitgirl1204 Ik volg op Facebook een groep genaamd: "Koolhydraatarm dieet met weekmenu"
Hier zitten veel ervaren personen bij die veel kunnen uitleggen over een koolhydraatarme leefstijl. Dit zou interessant voor je kunnen zijn. Je lichaam heeft inderdaad wel koolhydraten nodig, maar niet de hoeveelheid die je bij "normaal" eten binnen krijgt. De benodigde koolhydraten kan je gewoon uit groenten halen. Dat de mens volkoren producten nodig heeft is al lang achterhaald. Op moment heeft bakkerij het stoepje een nieuw broodje in zijn assortiment. Genaamd: "het slanke lijntje" dit broodje is zeer populair in de koolhydraatarme leefstijl. Omdat het smaakt als brood, maar niets doet met je bloedsuikerspiegel.
Amadea
3 jaar geleden
@SentWierda: een keer kocht ik per ongeluk een half koolhydraatarm brood. Dat nooit weer! Als je brood lekker vindt moet je niet het idee hebben dat koolhydraatarm brood daar een vervanging voor is. Oef, wat goor is dat... Het zal wel wennen als je dat om gezondheidsredenen dagelijks eet, maar het smaakt totaal niet naar brood.

Antwoorden (1)

Nee, over het algemeen niet. Brood bevat voedingsstoffen die niet in crackers zitten: er zitten meer vezels in, minder verzadigd vet dan er in crackers zit, en jodium. Omdat jodium van nature in weinig producten voorkomt maar het wel belangrijk is voor een goede werking van je schildklier wordt dit spoorelement in Nederland aan brood toegevoegd. Als jij nooit brood eet maar alleen crackers dan kun je een jodiumtekort krijgen.
Amadea