Is er een remedie tegen darmkrampen direct na het eten.

Ik ben een matige eter, hou niet van onbeperkt (vr) eten, maar Vaak als ik gegeten heb en vooral zetmeel producten krijg ik onmiddellijk aandrang en vaak ook krampen. Het is dan voor mij ook niet prettig om uit eten te gaan omdat kort daarna of onderweg naar huis, die klachten krijg. Als ik dan uit eten ga beperk ik mij dan vaak tot een klein hoofd gerecht en ik wordt dan vaak door de restaurateur meewarig bekeken als een zuinige gast... Terwijl het mij dan niet om centjes gaat..ik weet dat lichte maaltijden zoals vis en kip minder klachten veroorzaken, maar zodra daar pasta, aardappelen of frietjes bij komen, dan instaan de problemen..ik heb eens met iemand aan tafel gezeten die vooraf, homeopathische druppels nam om te voorkomen dat ze vergelijkbare klachten kreeg van vet eten..
Heeft iemand vergelijkbare klachten en weet iemand een remedie of medicatie.. De huisarts die weet het niet en kwalificeert het als een stress aandoening..

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.5K

Antwoorden (5)

Vraag eens een verwijskaart voor een gastro entroloog, de maag darm lever arts, je darmen zijn zeer belangrijk voor je algehele gezondheid, dus ga hier niet zelf aan dokteren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien een milde vorm van Coeliakie

Je kunt ook een test doen door te googlen op "Test Coeliakie""
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Hoewel aardappelen dan geen problemen zouden mogen geven.
Ikzelf ook jaren hiermee rondgelopen.
Doordat een kennis met ongeveer dezelfde problemen bij een natuurarts (een die ook huisarts diploma's heeft) de diagnose lactose-intolerant kreeg ben ik daar ook eens op geen letten. Ik bleek precies hetzelfde te hebben.
(deze kennis is door een lang vervelend traject gegaan, darmonderzoeken, ook de diagnose stress gekregen, enz)
We hebben nu beide nergens meer last van, hoewel we niet alles meer mogen eten.

Hoewel ik niet denk dat het bij jouw om lactose gaat, is het idee hetzelfde.

Je kan dit ook zonder arts doen:
-schrijf op wanneer je ergens last van krijgt, zo krijg je een lijst van verdachte voedingswaren.
-ga daarna met die producten provocatietesten doen. Neem een product puur of in een maaltijd met dingen waarvan je zeker geen last hebt.

Bij jouw lijkt het probleem zetmeel te zijn.
Heb je het ook bij teveel suiker?

Zijn het alleen krampen of ook een opgeblazen gevoel en/of gas?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2 uur is normaler, maar het kan zeer snel gaan.
Onder (gas)druk schiet het door je darmen, gewoon langs de rest heen.
Bij een lactose ademtest ontstaat er meestal binnen 2,5 uur diarree, maar ik weet dat het soms ook sneller kan gaan. (vaak genoeg maar net goed gegaan..)
http://www.gastrolab.nl/diagnostiek/waterstof-ademtest-artseninfo.html
(deze link is voor jouw verder niet interessant) Onderstaand een dieet dat bijna zeker weten helpt, logisch want als je thuis bent weet je zelf al wel wat wel en niet kan. Ik geef het alleen zodat je misschien dingen ziet die je bekend voorkomen, zo is het makkelijker te ontdekken wat klachten geeft.
http://www.scdiet.nl/
http://www.scdiet.nl/dutchdiet.php De theorie dat je de (slechte) bacteriën moet uithongeren werkt bij mij goed. In mijn geval dus geen lactose/melk binnen krijgen, voor jouw is dat een stuk lastiger.
Ondertussen zijn er in mij nog maar weinig lactose verterende bacteriën, als ik eenmalig iets verkeerds eet heb ik relatief weinig last, doe ik dat de dag daarna nog een keer dan is het mis. (de bacteriën hebben zich weer vermenigvuldigd)
Heb dit ook een tijd gehad en nu nog af en toe, en kreeg na radiografie te horen dat het geen ziekte was maar spastisch colon, een stoornis in de beweeglijkheid en gevoeligheid van de darmen, maar ongevaarlijk. Emotionele spanning, Stress, voeding en sommige geneesmiddelen kunnen het uitlokken. Vettige maaltijden een beetje vermijden, koffie, uien, spruiten enz... er is geen pasklaar dieet, bij de één geeft het iets bij de andere niet zelf ondervinden. Een goed glas wijn kan geen kwaad en helpt soms om te ontspannen. Persoonlijk ben ik goed geholpen met Spasmomen (darmontspanner) 20' voor het eten, dat ik dan niet meer neem als het overgaat.
Het belangrijkste is er niet te veel aandacht aan besteden, leren met leven, en denken met zo'n kwaal is er niets ernstig aan de hand.
Succes ermee
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Probeer eens gember te eten! Gember werd vroeger veel als geneesmiddel gebruikt en werkt goed voor de spijsvertering!