Kun je kokosolie vervangen door zonnebloemolie in de cake van een taart?

Ik wil een taart bakken en voor de cake gebruiken ze 120 gr kokosolie. Ik wil dit graag vervangen voor zonnebloemolie omdat de jarige geen kokos lust. Kun je dezelfde verhoudingen aannemen. En kan het uberhaupt? Of is een andere olie beter geschikt?

36.6K
crispy
3 jaar geleden
Je kunt gewoon kokosolie gebruiken. Dat smaakt helemaal niet naar kokos, dus de jarige zal het niet kunnen proeven.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Als je taant bakt moet het toch vooral lekker zijn. Probeer het daarom eens gewoon met roomboter. Lekkere volle smaak. Dat wordt een feesttaart.
SentWierda
3 jaar geleden
Tot nu toe zijn meer dan tien vragen gesteld m.b.t. kokosolie/kokosvet Interessant i.v.m. de huidige vraag is met name de vraag van 2 oktober 2015: Waarom wordt kokosvet als gezond gezien, terwijl er veel verzadigd vet in zit? Met 2 goede antwoorden; het beste antwoord is van amc.

Antwoorden (3)

Kokosolie wordt harder als het afkoelt en wordt daarom in baksels gebruikt. Zonnebloemolie heeft deze eigenschap niet. Daarnaast zit er geen smaak aan kokosolie. Niets aan de hand dsu
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Kokosolie smaakt niet naar kokos.
Alleen de extra vierge heeft wel een lichte kokossmaak. Alle andere zijn geur- en smaakvrij van kokos.

Wil je het wel vervangen dan zou ik kiezen voor roomboter of margarine.
Kokosolie heeft net als boter een stollende werking.
De verhouding is hetzelfde. Je mag zelfs iets meer margarine of boter gebruiken. 20 gram meer is prima.

Wil je wel een andere vervanging die ook plantaardig is, is zonnebloemolie een prima keuze. De smaak is neutraal.
Alleen wordt de structuur iets anders. Minder vast.
De verhouding is hetzelfde.

Succes.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Het is sterk aan te raden kokosolie te vervangen door een even grote hoeveelheid zonnebloemolie.
Kokosolie is niet gezond en zonnebloemolie wel. Kokosolie bevat veel ongezond, verzadigd vet, zelfs meer dan spekvet.
Voor wie ongezond wil eten is kokosolie een aanrader.
De gezondheidsclaims van kokosolie door voedingsgoeroes berusten op wetenschappelijke blabla.
Kokosolie is vaak afkomstig van kleine boertjes (Filippijnen, India) die slecht worden betaald. Ook een reden om af te zien van het gebruik van kokosolie.
Bronnen: diverse. O.a. www.voedingscentrum.nl
(pagina Vraag en antwoord: Is kokosolie gezond?);
www.hartstichting.nl (brochure Hoog cholesterol);
artikel "de Volkskrant" 29-08-2017: Eetwijzer/Kokosolie
Toegevoegd op 12 augustus 2020 15:59: tekst