Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Bestaat er een lijst waar alle producten opstaan waar mensen met het prikkelbare darm syndroom moeten opletten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Peulvruchten: bonen, droge bonen, linzen, erwten…
Ligninerijke vezels: rauwkost, sommige groene groenten (snijbiet, selderie, kool, ui, schorseneren).
Pepers.
Niet-geschild fruit.
Oliehoudende vruchten: amandelen, noten, paranoten, cashewnoten, hazelnoten, macadamianoten, pecannoten, pijnappelzaad, pistachenoten.
Zemelen.
Gefermenteerde voedingsmiddelen, vooral gefermenteerde kaas (zachte kaas met schimmelkorst zoals Brie en Camembert, zachte kaas met een gewassen korst zoals Livarot en Munster, kaas met schimmelvorming aan de binnenkant zoals Bleu en schimmelkaas…).
'Adellijk' of gemarineerd vlees.
Vlees bestaande uit lange vezels met pezen en collageen.
Sommige soorten orgaanvlees.
Fijne vleeswaren.
Vette bereidingen.
Vette sausen.
Gefrituurde gerechten.
Zetmeelhoudende voedingsmiddelen.
Melk en zuivelproducten.
Alcohol.
Sterke koffie.
Overmatig gebruik van fructoserijke voedingsmiddelen: honing, droge vruchten, druiven, vijgen, kersen…
IJskoude voedingsmiddelen.
(Lees meer...)
fremar
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goed gevonden fremar plus 1
burgos
12 jaar geleden
Als je zo leest mag je eigenlijk niets,je moet het uitproberen dat is het beste.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en wat zijn dan 'ligninerijke vezels'....
burgos
12 jaar geleden
Ja inderdaad maar je moet er toch mee leren leven.

Andere antwoorden (2)

Er zijn op internet wel diverse lijsten te vinden, maar het is echt zo verschillend per patiënt, dat het een kwestie zal zijn van trial and error om uit te vinden wat voor iemand werkt en wat niet. Er zijn natuurlijk wel wat algemene dingen, vooral producten die erg gasvormend zijn, kunnen beter worden vermeden. Dat zijn o.a. loken, (voor knoflook, ui en prei) en bonen (bruine bonen en witte bonen, sperziebonen minder) en koolzuurhoudende dranken.

Verder wordt vaak aangeraden om veel vezels te eten, maar bij een deel van de patiënten werkt dat juist weer averechts. Zo geldt dat voor de meeste producten. De beste manier om erachter te komen wat voor een individuele patiënt klachten geeft, is het bijhouden van een eetdagboek in combinatie met een klachtendagboek. Op die manier krijg je inzicht in de klachten die je hebt, en kun je terughalen welke producten daar invloed op hebben. Vergeet dan niet om ook dingen als stress en onregelmatigheden in je eet- en slaappatroon te noteren, want dat heeft ook vaak invloed op PDS-klachten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hiet een antwoord van een zelfde patient,het allerbelangrijkste is te probren te leven zonder
stress, maar dat is natuurlijk niet mogenlijk,
maar let er wel op, wat bij mij erg goed helpt
is als ik erge pijn heb, een warme kruik op m,n buik
dat verlicht heel erg,en waar ik niet tegen kan zijn
alle gebakken en scherpe dingen, maar het vreemde
is dat ik daar ook soms helemaal geen last van heb
het is heel verschillend, je moet dat zelf een beetje
uitvogelen wat wel en niet kan, maar bij mij is stress
toch wel de grootste boosdoener.
(Lees meer...)
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en stress, we hebben er mee te maken.
stress is ook wel goed, maar niet te, te veel stress dat is misschien een beetje vermijdbaar.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding