Heeft meer dan 2 stuks fruit eten per dag negatieve effecten?

Nou wordt altijd gezegd dat je twee stuks fruit hoort te eten per dag. Ik eet er meestal wel 4, heeft dit dan slechte gevolgen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.7K
Cryofiel
11 jaar geleden
Bij die "twee stuks fruit" vraag ik me altijd af of ik mag kiezen. Twee druiven of twee meloenen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
:) Het gaat hier om appels, peren, pruimen, mandarijnen etc.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
cryo het is twee keer fruit en daarmee bedoelen ze een schaaltje klein fruit of een appel, stuk meloen, glas sap etc. Vroeger was het twee stuks fruit, dat is het dus niet meer.
http://www.2x2.nl/over2x2/

Het beste antwoord

Het is niet per se echt slecht voor je, de vitamines zijn natuurlijk wel gezond, maar de meeste soorten fruit bevatten best wel wat suiker.
Als je veel fruit eet, gaat je suikerspiegel erg schommelen, dit kan ervoor zorgen dat je uiteindelijk meer gaat eten, of last krijgt van energiedips.

Ik zou het gewoon bij 1-2 stuks fruit per dag houden, probeer wat meer groente toe te voegen in je dagelijkse eten.
Een paprika heeft bijvoorbeeld ook veel vitamine C.

Toegevoegd na 1 uur:
Ik ga er hierbij van uit dat je verder een gezond eetpatroon hebt (niet teveel koekjes, chips, frisdrank etc)
Ritsuka
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja de vraag is dan: wat gaat de vraagsteller dan nemen. Koek, chocolade, chips, frisdrank? Wat is er mis met 4 stuks fruit als je suikerspiegel ook van al die andere dingen kan gaan schommelen?
Ritsuka
11 jaar geleden
Ik geef als tip om meer groente te gaan eten in plaats van fruit.
Ik ga er voor het gemak van uit dat de vraagsteller verder een gezond eetpatroon heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar je weet niet of vraagsteller al genoeg groente eet toch?
Ritsuka
11 jaar geleden
In deze vraag gaat het puur om de hoeveelheid fruit, en daar antwoord ik op
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar waarom zouden vier stuks nou niet gewoon goed zijn?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pelle, dat heeft ze al uitgelegd in haar antwoord.

Andere antwoorden (2)

Nee hoor de aanbeveling is minstens 2 stuks en 4 is natuurlijk prima. Het is natuurlijk wel belangrijk dat je eens afwisselt en bv. niet alleen zure dingen eet zoals sinaasappelen.

En mocht je dat wel eens doen dan kun je prima je mond spoelen met water of op een stukje suikervrije kauwgom kauwen.

Toegevoegd na 15 minuten:
Ik moet mijn antwoord toch wat nuanceren. Het voedingscentrum adviseert namelijk 2 stuks per dag, maar omdat er sommige groenten ook wel min of meer als fruit kunnen worden beschouwd is het bijv. wel goed om naast echt fruit zoals appel, peer, druiven en dergelijke, bijvoorbeeld tomaten, worteltjes, paprika, komkommer te eten. Dan is er een combinatie van groenten en fruit en dat is natuurlijk nog veel beter omdat je dan ook tegelijk al een groot deel van de aanbevolen hoeveelheid groente binnenkrijgt.
11 jaar geleden
Nee dat heeft in principe geen slechte gevolgen mits:

* je niet meer dan 6/7 eetmomenten per dag hebt (voor je tanden).
* je aan alle andere voedingsmiddelenadviezen hebt voldaan die je hier kunt vinden: http://www.voedingscentrum.nl/nl/schijf-van-vijf/schijf.aspx onderaan kun je je leeftijd invullen en of je man/vrouw bent en je ziet wat je ongeveer op een dag gemiddeld moet eten om alle voedingsstoffen binnen te krijgen.
* je niet aankomt als dat niet de bedoeling is
* je niet afvalt als dat niet de bedoeling is