Zijn vacuüm verpakte kip hamburgers een maand na datum veilig te eten?

Deze zijn vacuüm verpakte en hoeven pas na openen in de koelkast. Het gaat dus om ongeopende vacuüm verpakte.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
6.8K

Het beste antwoord

Is het veilig? gebruik je eigen zintuigen
Kijk: schimmel?rotte plekjes? klontjes? Ruik: muf of sterk? Proef: vies? : WEGgooien!

Staat ergens een verstreken THT-datum op (Tenminste Houdbaar Tot), gebruik dan je zintuigen om te bepalen of je het nog kunt eten. Kijk of het product er normaal uitziet en bijvoorbeeld geen rotte plekjes, schimmel of klontjes heeft. Ruikt het muf of erg sterk, dan moet het toch de prullenbak in. Proef eventueel een klein hapje. Vies? Weggooien!
In de bron wordt niet gesproken over ---vlees/hamburgers---, maar wel over achteruitgang van smaak geur of kleur na de THT datum.

TGT -die andere afkorting- staat voor ---te gebruiken tot---
Zo’n houdbaarheidsdatum staat op producten die wel snel bederven. Bijvoorbeeld vlees en vis, voorgesneden zakjes groenten, maaltijden uit het koelvak, vers vruchtensap. Deze producten zijn eetbaar tot en met de datum die op de verpakking staat, mits de verpakking nog dicht is.

Is de TGT-datum verstreken, dan zijn deze producten niet meer veilig te eten. Zelfs niet als ze er nog smakelijk uitzien en goed ruiken. In een zakje bamigroenten, pakje kipfilet of in gehakt kunnen al een dag na de TGT-datum bacteriën groeien waar je ziek van wordt. En die zie of ruik je niet.

Staat ergens een verstreken TGT-datum op, dan moet je het product dus weggooien.