klopt het dat je medicijnen niet met sinasappelsap mag nemen? en waarom niet?

Versterkt het de werking dan of onderdrukt het de werking? Ik snap het niet. Of is het gewoon een fabeltje. En als het wel zo is waarom niet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
36.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kijk ff in de bijsluiter. daar staat in waar je het wel en niet mee in kan nemen!

Het beste antwoord

Vruchtensappen kunnen de werking van medicijnen enorm verminderen of verhogen. Grapefruit (sap) is berucht om zijn vermogen de werking van bepaalde medicijnen gevaarlijk te verhogen. Nu blijkt dat vruchtensappen ook de werking kunnen verminderen.

Uit het onderzoek bleek dat bepaalde medicijnen tegen een hoge bloeddruk, kanker en sommige antibiotica niet goed werden opgenomen als ze werden ingenomen met grapefruitsap. Dit komt door naringin, een stofje dat de opname van medicijnen kan halveren. Vooral citrussappen, maar ook appelsap, bevatten naringin.

Dat grapefruitsap de werking van medicijnen zowel kan verminderen als verhogen, berust op twee verschillende mechanismen. Deze twee heffen elkaar niet op. Het is daarom verstandig om medicijnen met water in te blijven nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het is het veiligst om medicijnen met water in te nemen.
Ik weet wel dat bepaalde middelen tegen hoog cholesterol gehalte een reactie kunnen aangaan met een stof uit grapefruit en dat melk bestanddelen (bv vetten) bevat die medicijnen absorberen dus de werking onderdrukken.
Het zijn allemaal stoffen die met elkaar kunnen reageren.

Waarom wil je eigenlijk medicijnen met sinasappelsap innemen?

Als je echt niet anders kan even aan de apotheek of je arts vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vruchtensap is natuurlijk gezond, maar laat het toch maar even staan als je medicijnen inneemt!

Vruchtendrankjes zoals appel- en sinaasappelsap kunnen de medicijnen remmen. Boosdoener is de stof naragin in de sappen.
Dat zegt hoogleraar farmacologie David Bailey van de Universiteit van Western Ontario.

Van Grapefruitsap was al bekend dat het de medicijnopname kan beïnvloeden. Dat verhoogt de opname juist. Maar dat ook appel- en sinaasappelsap invloed op de opname hebben, wist tot nog toe niemand.

Uit Baileys onderzoek blijkt dat hierdoor soms zelfs maar de helft van een medicijn wordt opgenomen. Nu hoef je vruchtensappen niet helemaal links te laten liggen, vooral in de ochtend op de nuchtere maag een half uur voor de boterham wordt het sap goed opgenomen.

Medicijnen voortaan gewoon met water innemen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overleg het even met de voorschrijvend arts. Al het bovenstaande is waar, maar zoals met veel wetenschappelijke onderzoeken is het tegendeel ook 'bewezen'. Het is maar net welke factoren je wel of niet meeneemt in het onderzoek Ik weet dat het bij mijn eigen medicatie bv niet uitmaakt en bij de kinderen op mijn werk, die verschillende medicatie krijgen, ook niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee geen fabeltje vooral grapefruit .schijnt de werking juist te niet doen of juist versterken ! Hoe dat komt ja chemie .stoffen werken als katalysator of mogelijk de in vloed van die stoffen op je lichaam .ik bedoel ook je ziet en proeft melk ,je lichaam zet iets in werking wat niet geschikt is Vd werking voor het tablet wat je slikt .stoffen veranderen onder in vloed van elkaar . Ja slik je tablet met water ,dat is het beste . Bij de tabletten waar het voor geldt staat vaak in de bijsluiter .