Wat gebeurt er met de 'oude' haring als het nieuwe haringseizoen begint?

Persoonlijk hou ik niet van haring maar mijn moeder zat te smullen van haar broodje haring vandaag.
Als ik het goed heb begint in mei geloof ik het nieuwe haringseizoen.

Waar gebeurt er dan met al die nieuwe haringen van 2017 vroeg ik me af. Na het vangen wordt gelijk al een onderscheid gemaakt voor bokking, kippers, rolmopsen, zure haring of vismeel. Het lijkt me onmogelijk om dat goed in te schatten

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
4K

Antwoorden (2)

Over het algemeen zal er aan het eind van het seizoen nog weinig 'oude haring' aanwezig zijn in de vaatjes, waarin ze worden bewaard om te rijpen. De vishandel weet wel ongeveer hoeveel er telkens weer afgenomen worden in een seizoen.
Houden ze toch haringen over, dan gaan ze er op verschillende manieren mee om.
De een stuurt ze naar Duitsland...of ze worden als oude verkocht met een lagere prijs. Ze smaken echt nog gewoon goed en er is meestal weinig verschil te zien. Je zal het verschil eigenlijk alleen merken in de smaak. De nieuwe is minder zout en is iets frisser van kleur.
Maar er zullen ook vishandelaren zijn die ze weggooien of ze zelfs gewoon als nieuwe haring verkopen. Uiteraard is dit niet de bedoeling, maar ze zijn er wel!

Er worden door de Voedsel en Warenautoriteit wel steekproefgewijze controles uitgevoerd bij diverse viskramen/-winkels, maar het is niet te doen om ze allemaal regelmatig te bezoeken....het is echter wel een prettig idee te weten dat er gewaakt wordt.
De controleurs letten op de geur, smaak en consistentie om te bepalen of het oude- of nieuwe haring is, maar het is ook voor deze keurmeesters vaak lastig te bepalen en moeilijk waar te nemen of haring nieuw of oud is.
amc
6 jaar geleden
https://www.nporadio2.nl/nieuws/12157/wat-gebeurt-er-met-de-oude-haring