Als je allergisch bent voor bepaalde voedingsmiddelen, reageer je dan ook allergisch op voedingssuppl. waarin deze stoffen verwerkt werden? zie uitleg

Ik heb tal van voedselallergieën waaronder bv. allergie voor wortelen, tomaten, schaal-en schelpdieren, vis etc.

In vit C zit caroteen en lycopeen verwerkt, stoffen die onttrokken worden uit wortelen en tomaten.

In Omega 3-6 wordt dan weer vermelding gemaakt van visolie uit diepzeevis.

Beide supplementen zijn heilzaam voor de huid (ik ben eczeempatient), maar als er ik allergisch op reageer dan heeft het weinig zin.

Het gewoon uitproberen ga ik niet doen. Daar zijn mijn allergische reacties té hevig voor (opzwellen van de keel enzo)

Iemand ervaring met deze problematiek ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Moeilijk te zeggen ik ben allergisch voor noten, ook vrij heftig. Maar niet allergisch voor producten die uit een fabriek komen waar noten verpakt worden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben ook allergisch voor noten, én sesamzaad. Heeft jaren geduurd eer ik daar achter kwam!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat komt omdat "allergisch" geen absoluut begrip is.
Je kan heel erg allergisch zijn tegen iets, maar ook een klein beetje allergisch.
De ene persoon reageert heel heftig op minuscule hoeveelheden allergeen, terwijl de andere een kleine verontreiniging kan verdragen. Dat laatste is het geval van de producten die doorgaans geëtiketteerd worden met teksten in de trant van "Kan sporen bevatten van..." of "Geproduceerd in een bedrijf waar ook...". Wel is het zo dat het niet 'went'. Dus iemand die allergisch is tegen iets en vaak wordt blootgesteld aan de allergeen, zal waarschijnlijk steeds heftiger reageren tegen dezelfde hoeveelheden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, bijengif is daar een mooi voorbeeld van. De eerste steek geeft een bult, de tweede steek geeft een dikke arm, en de derde steek kan de dood tot gevolg hebben...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet niet of je hier wat aan hebt, maar er zijn ook allerlei omega-3-supplementen zonder vis, waarbij de omega3 gehaald wordt uit algen, bijv. van de merken V-pure, Findall en Opti3. Short-chain omega3 kan je ook halen uit lijnzaad, walnoot en andere noten/zaden. Omega6 komt in veel noten en plantaardige olieën voor, en krijgen we via onze voeding normaal al heel veel binnen (maar ik weet natuurlijk niet of jij meer nodig zou hebben vanwege je huid).

Het beste antwoord

Goeie vraag!
Ik heb geen directe ervaring, maar wel heel wat professionele ervaring met voedselallergieën vanwege mijn werk.

Ik kan je verzekeren dat vitamine C niet wordt gewonnen uit groente of welk ander levensmiddel dan ook. Dat is veel te duur. Vitamine C, oftewel ascorbinezuur, oftewel E-300, wordt synthetisch geproduceerd en is dus geheel vrij van allergenen (mits deze niet gebruikt worden om de tabletten of capsules te maken) De synthetische vitamine C is identiek aan de natuurlijke, je mag het dus gerust gebruiken.

Omega 3 en 6 olie wordt inderdaad doorgaans verkregen uit vis. Andere bronnen zijn ook beschikbaar, en dat zijn plantaardige vetten, bij voorbeeld borage olie.
De olie die gebruikt wordt in voedingssupplementen betreft meestal geraffineerde visolie, dus in beginsel is het eiwitvrij, en zoals je wellicht weet, de allergische reacties worden door de eiwitten veroorzaakt, niet door de vetten. Ik weet niet in welke mate je allergisch bent tegen viseiwitten, en in hoe ver je bereid bent het risico te nemen, maar de kans lijkt mij zeer klein. Voor de zekerheid zou ik liever kiezen voor essentiële oliën van plantaardige oorsprong, maar dan moet je goed op het etiket kijken van welke soorten deze afkomstig zijn.

Ik hoop je hiermee te kunnen helpen. Veel succes!!

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik heb antwoord gegeven op de 2 concrete voorbeelden die je noemde. Voor andere supplementen kan dat ook anders zijn, daar moet je wel rekening houden!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geweldig antwoord ! +
En wat dan met lycopeen (tomatenextract) ? Weet je daar ook iets over ? Komt nog al wel eens voor in tabletten om je huid voor te bereiden op de zon als je zonneallergie hebt (wat ik ook heb helaas)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lycopeen is in feite een lid van de familie van caroteen (zie mijn reactie op het antwoord van stippel)
Lycopeen, in tegenstelling tot caroteen, wordt niet in grote hoeveelheden synthetisch geproduceerd, maar uit plantenextracten gewonnen. Dat betekent dat er een dikke kans is dat er eiwitten en andere componenten uit de plant aanwezig zullen zijn in lycopeen, en dat kan een probleem voor je zijn.
Misschien kan je ergens lycopeen vinden dat niet afkomstig is van tomaat. Lycopeen kan namelijk ook uit andere planten en bepaalde soorten schimmels worden geïsoleerd. Het is dan ook maar de vraag of je niet allergisch hiertegen zal reageren... :-(
Wellicht de moeite waard om te proberen, maar informeer eerst heel goed over de oorsprong van de lycopeen. Desnoods kan je contact opnemen met de fabrikant, zie op de verpakking of de folder of er een contactadres is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geweldig hoeveel jij daarover weet! Zo iemand zoek ik al heel mijn leven. Ik kan -omwille van de voedselallergieën- in principe maar 17 verschillende soorten voeding eten. Dat zorgt uiteraard voor vitaminegebrek enzo wat ik zo graag wil kunnen aanvullen met supplementen. Maar ik ik stoot àltijd wel op iets : ofwel zitten er kleurstoffen in, ofwel zitten er smaakstoffen in, ofwel zitten er stoffen in die ik niet mag hebben. Moeilijk!

Andere antwoorden (3)

Als je allergisch reageert op wortelen en tomaten vanwege de caroteen, reageer je hoogst waarschijnlijk ook allergisch op pillen waarin caroteen verwerkt is als kleurstof. En dat zijn er nogal wat, want bijna alle vit. C-pillen zijn oranje.

Voor de Omega-vetzuren zul je een soort pillen moeten kiezen waar geen olie in zit die afkomstig is van vis, maar uit plantaardige bronnen. Die bestaat zeer zeker, speciaal voor vegetariërs.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Stippel
Daar vergis je je in. Caroteen dat gebruikt wordt in de farmaceutische en levensmiddelenindustrie is niet afkomstig van plantenextracten, want net zoals met de vitamine C (en heel veel additieven en kleurstoffen), is het veel duurder om te extraheren dan om te synthetiseren.
Synthetisch caroteen is helemaal zuiver en vrij van allergenen, en dat is het type caroteen dat men gebruikt om o.a. de vit C tabletten te kleuren.
Overigens, zijn er veel andere oranje kleurstoffen, dus niet alles wat oranje is bevat caroteen (al is de kans groot omdat het goedkoop en veilig is)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja, dan vraag ik me toch af waarom ik in mijn allergische periode ook reageerde op oranje pilletjes. Wie weet was het 25 jaar geleden anders, ik ben over mijn caroteen-allergie heen gegroeid (ja dat kan!) maar stond onder de galbulten als ik iets oranje gekleurds at.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kan een verklaring zijn: dat 25 jaar geleden meer gebruik werd gemaakt van caroteen uit natuurlijke bronnen, maar dat is nu écht niet meer het geval, zeker in de farmaceutische industrie. Producenten van levensmiddelen maken vaker gebruik van natuurlijk caroteen extract (vaak afkomstig van wortel) En het kan, inderdaad, dat je ergens allergisch voor bent, en op latere leeftijd niet meer. Dat heeft ook te maken met de ontwikkeling van je immuunsysteem. Mijn zuster was tot haar 12de allergisch voor chocolade, en na de puberteit genas dat vanzelf. Sindsdien heeft ze het achterstand ingehaald, kan ik je vertellen... :-)
Het antwoord is niet gemakkelijk te geven. Als je bijvoorbeeld allergisch bent voor tomaten, dan hoef je niet allergisch te zijn voor alle stoffen die in tomaten zitten.

Als je allergisch bent voor vis, dan kan visolie een allergische reactie geven tenzij het heel zuiver is en geen eiwitten meer bevat van de vis, maar ik vermoed dat de olie niet uit zuivere Omega-3 zal bestaan. Jammer genoeg kan je het niet uitproberen vanwege de ernst van je klachten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
vit C zit ook vooral in citrusvruchten en andere fruitsoorten, en in andere soorten groenten hoewel minimaal, en is vaak ook toegevoegd aan bepaalde sappen.

Omega 3-6, dit is een lastige, omega 3 zit niet alleen in vis.
Hoewel dit wel openbaar word verkondigd.

Omega is een verzamelnaam voor een hele waslijst vetzuren om precies te zijn, de getal geeft de categorie vetzuur aan.

3 staat voor cholesterol verlagend en bevorderend voor de bloedvaten, terwijl nummer 6 de ondersteunende factor voor 3 is en aanvulling erop, en nummer 9 hierbij eigenlijk aansluit.

omega zit in allerlei type zee organismen, omega 3 kan je namelijk ook als tablet krijgen wat gewonnen word uit algen.

En daarnaast linoleenzuur is ook een natuurlijke vetzuur die je gewoon kan krijgen.
Dit is de omega 6-9 variant bijvoorbeeld.

Als dus de vis variant niet goed werkt, probeer de algen variant? zelfde type omega alleen andere bron.

Als dus citrusvruchten geen gewenst effect leveren hoewel het geen groente betreft, overweeg dan een vitamine supplement die een compleet profiel bevat maar dan specifiek voor medische patienten? die supplementen zijn specifiek aangepast aan dit soort lastige allergien.

Gr Gaelwyn