Dat is niet zo simpel te beantwoorden. Het hangt van een aantal zaken af, met name van de hoeveelheid die je hebt gedronken voordat je zonder water kwam te zitten en de luchttemperatuur.

Het is natuurlijk zo, dat er in urine afvalstoffen zitten. Als je urine drinkt dan neem je die afvalstoffen weer op en moeten je nieren die weer uitscheiden via de urine. Hierdoor neemt de concentratie van de afvalstoffen in je (nieuw gevormde) urine steeds verder toe. Je nieren zijn erg goed in het uitscheiden van afvalstoffen; ze kunnen de concentratie steeds blijven verhogen. Er komt echter een punt waarop ze de concentratie niet verder kunnen verhogen, er is dan meer water nodig om de afvalstoffen kwijt te raken. Aangezien dat water niet aanwezig is blijven de afvalstoffen in je lichaam aanwezig en raak je langzaam aan vergiftigd.

Als je vlak voordat je water opraakte veel hebt gedronken en de temperatuur laag is, dan is de concentratie afvalstoffen in de urine erg laag. Deze urine zal je zonder problemen kunnen drinken; je nieren hebben dan voldoende mogelijkheden om de concentratie te verhogen. De urine die daarna gevormd wordt heeft al een hogere concentratie, maar is misschien nog steeds wel drinkbaar. Hoe vaak dit herhaald kan worden hangt er dus vanaf, maar het zal je leven waarschijnlijk wel verlengen.

Als je al langere tijd niets had gedronken (of nog nadeliger, als je zeewater binnen hebt gekregen) bij een hoge temperatuur dan kan er in de eerste urine al zoveel afvalstoffen zitten, dat je nieren de concentratie niet kunnen verhogen. Het drinken is dan juist nadelig.

Je hebt het in je vraag overigens over 3 dagen, maar er is geen enkele reden om aan te nemen dat je het zonder water drie dagen uithoudt. Ook dat is weer van vele factoren afhankelijk, met name de temperatuur.
Het zou me niets verbazen als je het zonder water in een hete woestijn nog geen dag uithoudt. Onder gunstigere omstandigheden kan je zeker ook wel langer leven zonder water.
Ik kan me bijvoorbeeld nog een patiënte van me herinneren, die niet meer wilde en kon eten of drinken. Het duurde (ondanks hoge leeftijd en ernstige ziekte) twee weken voordat zij overleed.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom zouden je darmen afvalstoffen opnemen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zouten zeker maar alle afvalstoffen die je nieren uitscheiden?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, dat doen ze zeker wel. Je darmen kunnen maar in zeer beperkte mate regelen wat ze opnemen.
Maar goed, in dit geval zijn de zouten nou eigenlijk het grote probleem, mm een hypernatriëmie en hyperkaliëmie.

Andere antwoorden (2)

Urine is "afvalwater" en bevat dus alle afvalstoffen van het lichaam. Als je dit gaat drinken, drink je dus je afvalstoffen weer op en zal je uiteindelijk dus twee keer zoveel afvalstoffen weer uit moeten plassen. De hoeveelheid urine wordt dus ook twee keer zo groot, waardoor je dus nog sneller zal uitdrogen. Niet aan te raden dus...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De hoeveelheid urine wordt 2 keer zo groot?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Eerder 2x zo klein. Je lichaam neemt er ook vocht van op.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe kan je urine toenemen door het drinken van 'afvalwater'.
Onmogelijk....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De concentratie van afvalstoffen zal wel hoger zijn dan in de eerste urine, maar de hoeveelheid vocht lager.
Ja je leeft langer dan dat je niets zou drinken. Er zijn heel wat verhalen bekend van mensen die het juist hebben overleefd door hun eigen urine te drinken. Er zitten natuurlijk afvalstoffen in maar het bestaat nog steeds voor een heel groot deel uit water en de schadelijke stoffen zal je lichaam niet voor 100% opnemen maar uitscheiden via je ontlasting.

Toegevoegd na 13 uur:
Ter aanvulling: natuurlijk is het niet goed maar als je echt echt echt niets anders mee hebt moet je het proberen en dat was ook de insteek van mijn antwoord.

Hier kun je lezen dat het een oplossing is maar als het even kan moet je destilleren: http://preppers.nl/forum/threads/3810-In-geval-van-nood-zeewater-of-urine-drinken!!!

Hier staat dat het geen uitkomst is: "Uridipsia, ook urophagia genoemd, het drinken van urine. Onderzoek door onder andere het Amerikaanse leger[2] toonde aan dat het drinken van urine geen goede overlevingstechniek is. De urine geeft ongeveer een kwartier verlichting van de dorst maar de zouten in de urine doen het lichaam vervolgens sterker uitdrogen waardoor een negatieve spiraal begint. Bij een verlies van tien procent treden duizeligheid, hoofdpijn, ademhalingsproblemen, speekselgebrek een blauwige huid en spraakstoringen op."

Natuurlijk is het geen goede overlevingstechniek maar je moet wat op een gegeven moment. http://nl.wikipedia.org/wiki/Dorst_%28biologie%29