Bevat volkorenbrood melk?

Op de ingredienten lijst staat voor zover ik zie geen melk. Enkel wordt er wel veel gezegd dat er in broodverbeterings middelen melkpoeder kan bevatten maar moet dit dan niet aangegeven zijn?

Hieronder foto van mijn brood.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik regel wel eens brood voor een groep mensen; degene met lacyoseallergie mag geen witbrood (die heet bij mijn bakker trouwens ook melkbrood) maar wel altijd volkoren. Er bestaat overigens ook zeker witbrood zonder lactose, gewoon bij de supermarkt of bakker.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
LGA:
niet correct: http://www.voedselencyclopedie.nl/Broodverbeteraar

Het beste antwoord

Dat is niet te zeggen,
ook broodverbeteraar is niet altijd hetzelfde, volgens onderstaande link zit er o.a. melkpoeder in.

O.a. de AH is in dit geval een fijne supermarkt.
Op elk product staat specifiek vermeldt welke allergenen er in zitten, je weet dus zeker of er wel of geen melk of lactose in zit.
Vooral met brood is het soms lastig en in het ene soort volkorenbrood zit geen melk, in een andere wel.

Volkorenbrood uit een natuurwinkel bevat in principe geen melk.

Toegevoegd na 9 minuten:
Bij de AH is het soms aan de ingrediënten in brood niet te zien dat er melk in zit, terwijl het wel bij de allergenen staat.
Bij een supermarkt of winkel zonder allergenenlijst weet je het met brood nooit zeker. Behalve als er iemand is die er meer van weet.
Bij de Makro hadden ze achter de balie van de bakker een lijst liggen voor dit soort vragen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zou had ik het idd ook gelezen dus je kunt er enkel naar raden. Waarschijnlijk zal het maar om een hele kleine hoeveelheid gaan maar liefst heb je natuurlijk zonder. Om nou brood steeds bij natuurwinkel te halen vind ik teveel van het goede, het moet wel nog gewoon mogelijk zijn om brood uit een supermarkt te halen. Ik kijk voortaan voor de zekerheid wel naa de brood waar geen broodverbeteraar inzit dan ben ik er iig zeker van dat het geen melk kan bevatten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar als ze het bij de ah vermelden zou dit toch ook bij de C1000 moeten zijn?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij de ah doen ze dat als service, voor mij was dat een reden om daar altijd naar toe te gaan i.p.v. naar andere supermarkten.
Er zijn er nog een paar die het doen, maar dat weet ik niet precies.

Andere antwoorden (1)

Ja, als er melk in zit moet dat aangegeven worden, ook als dat in broodverbetermiddel zit: "Als in broodverbetermiddelen koemelk, kippenei of soja voorkomen staat dat op de verpakking. In melkbrood zit lactose. Dergelijke broden zijn niet geschikt voor iemand met een overgevoeligheid voor een van deze bestanddelen."

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/brood.aspx
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oke dus zoals ik dit hierboven aan gaf (zie afbeelding) bevat dit brood geen melk, want dan zou dit tussen de haakjes vermeld moeten worden. Ik moet zeggen dat is toch wel grote geruststelling want ik las hier en daar toch veel dat dit in broodverbeterings middelen voor kon komen en dat dit niet altijd even duidelijk stond aangegeven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan kan ik met een gerust hart dit brood gewoon eten, maar ook de aromaboter in de bovenstaande afbeelding kan geen melk bevatten vanwege de boter? Of is dit wel heel erg ver gezocht :p
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt niet:
http://www.voedselencyclopedie.nl/Broodverbeteraar
http://nl.wikipedia.org/wiki/Broodverbeteraar
(dit weet ik helaas ook uit eigen ervaring)