Sterker nog: De buitenbeugel moet voor iedere maaltijd worden uit gedaan.
Zie hiervoor de adviezen op:
http://kerbuschorthodontie.nl/buitenboordbeugel/

Dragen
De buitenbeugel moet 16 uur per dag gedragen worden. Het is de bedoeling dat de buitenbeugel altijd `s nachts gedragen wordt en steeds op dezelfde tijden overdag. Voor kinderen op de basisschool geldt, dat zij de buitenbeugel op school moeten dragen. De beugel hoeft dan ’s middags niet gedragen te worden. Voor kinderen op de middelbare school geldt, dat zij de buitenbeugel buiten schooltijd moeten dragen. Dit betekent dat zij de beugel direct na school in moeten doen. Het is erg belangrijk dat de patiënt de buitenbeugel 16 uur per dag draagt, omdat de behandeling anders langer duurt of zelfs mislukt. Bij sport of spel wordt aangeraden om de buitenbeugel uit te doen. Als de kaken goed staan, moeten meestal de tanden nog recht gezet worden. Dit gebeurt met andere orthodontische apparatuur zoals vaste apparatuur (slotjes).
Schone beugel
De buitenbeugel wordt voor iedere maaltijd uit gedaan. Na het eten moeten de tanden en ook de buitenbeugel schoongemaakt worden. Spoel de buitenbeugel eerst af onder de kraan en poets hem daarna schoon met een tandenborstel. Het is bedoeling dat de buitenbeugel, maar ook de bandjes en de buizen glimmen. Bij elke controle wordt gekeken of alles goed schoon is: Goed poetsen!