Waarom bewaart de supermarkt de voorverpakte spruiten niet in de koelkast?

Nu heb ik vandaag voorverpakte spruiten bij de Jumbo gekocht. Ze lagen gewoon niet gekoeld nabij de (niet voorverpakte)sperziebonen. Op de verpakking staat dat ze in de koelkast bewaard moeten worden. Het is zelfs een jumbomerk.

Waarom zou dit kunnen zijn?

6 jaar geleden
8.3K

Het beste antwoord

De reden dat sommige groenten, maar ook bijvoorbeeld eieren, in de supermarkt niet gekoeld worden aangeboden terwijl wordt geadviseerd om ze thuis wel koel te bewaren heeft te maken met condens. Zouden de spruiten in de supermarkt in de koeling liggen, dan neem je koele spruiten mee naar huis. Vocht uit de warmere lucht condenseert dan onderweg op de koele spruiten, waardoor de natte spruiten thuis in de koelkast alsnog sneller rot worden. Veel groenten en fruit hebben meer last van vocht dan van een beetje warmte.

Groente en fruit kun je vaak prima thuis in de koelkast bewaren, maar ook daar is het gevaar van condens als je de koelkastdeur opent en er warme, vochtigere lucht de koelkast in komt. Het vocht uit de lucht condenseert op de koele groente, die daardoor juist minder lang houdbaar wordt dan wanneer deze buiten de koelkast op een redelijk koele en donkere plaats bewaard wordt.
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Veruit de meeste groenten- en fruitsoorten kan je in de koelkast bewaren, maar meestal is het niet nodig. Zacht fruit zoals bessen, aardbeien enz. blijven gekoeld wel langer goed, dus worden die doosjes wel in de koeling gezet, evenals voorgesneden, schoongemaakte groenten, maar harde groenten zoals komkommers, courgettes, aardappelen, bonen, tomaten en koolsoorten hoeven niet direct in de koelkast bewaard te worden. Voor vele groenten is dit vaak niet eens goed.....tomaten bijv. gedijen beter in de warmte en verliezen aan smaak in de koelkast bewaard. Bovendien drogen ze in de koelkast eerder uit.

Groenten zoals komkommers, paprika of uien, worden snotterig in de koelkast, omdat ze snel vocht opnemen. Bananen worden zelfs bruin als je ze in de koelkast bewaart. Aardappelen veranderen ook van smaak zodra ze bij hogere temperaturen dan 6 graden C. worden bewaard....ze worden zoeter doordat het zetmeel wordt omgezet in suiker en ze verliezen daarmee ook in voedingswaarde. Staat de koelkast op 7 graden C. dan zou het wel weer kunnen, maar die staat normaliter lager.

Alleen bij groenten die kou verdragen is het raadzaam ze thuis in de koelkast te leggen als je ze langere tijd wilt bewaren. In een supermarkt is het zeker niet de bedoeling dat deze producten meerdere dagen blijven liggen en blijft er over, dan wordt dit alsnog na sluitingstijd in een koele ruimte geplaatst, als de winkel zelf te warm is.

Toegevoegd na 5 minuten:
Als je zelf een koele kelder hebt of andere niet vochtige koude ruimte kan je daar ook je spruiten bewaren. De meeste huizen hebben dit niet en daarom wordt ook geadviseerd om ze na aankoop het beste in de koelkast te bewaren...spruiten kunnen hier goed tegen.
amc
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Courgettes moeten eigenlijk niet kouder dan 15 graden worden, maar helaas worden ze vaak met de koelwagen aangevoerd. Dan zijn ze nog maar kort te bewaren. Neem maar het zekere voor het onzekere en laat ze niet lang liggen.
amc
6 jaar geleden
In principe geldt dit voor de meeste vruchtgroenten. Groente en fruit moeten eigenlijk zo vers mogelijk gegeten worden wil je er volop profijt van hebben, in elk geval zodra ze goed rijp zijn.....daarna gaan ze alleen maar in kwaliteit achteruit ;-)