Mag je een vitaminepil (van Centrum) verpulveren en ergens doorheen doen?

Ik heb zeer veel moeite met het slikken van pillen, toch heb ik vitaminepillen echt nodig. Mag je deze verpulveren en bijvoorbeeld door de yoghurt doen, zodat ik het op die manier toch binnen krijg?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
16.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je gewoon gezond eet hoef je ook geen pillen te slikken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Bliets: ja, dat wordt wel gezegd maar ten eerste eet vrijwel niemand optimaal qua gezondheid en dan weet ik nog wel een aantal argumenten waarom die stelling echt niet opgaat.

Antwoorden (7)

Ja hoor, dat kan gewoon. En zeker als je het anders niet neemt, is dit een goede oplossing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je inderdaad extra vitaminen nodig hebt kan je arts je deze via injectie`s toedienen.
12 jaar geleden
Ik neem aan dat de arts op de hoogte is van het gebruik hiervan, aangezien je zegt dat het echt nodig is om het te slikken. Bespreek is met hem of er andere vormen zijn van vitamine pillen, die specifiek je behoefte aanvullen. Vaak zijn ze ook in kleinere vorm aanwezig.
Mocht dit bovenste niet het geval zijn, kan je ook nog voor de bruistablet gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoewel het discutabel is of vitaminepillen naast een uitgebalanceerd dieet noodzakelijk is zal het verpulveren van de pillen de vitamines niet afbreken.
Vitamines zijn chemische verbindingen van elementen die alleen afgebroken kunnen worden door hogere temperaturen of inwerking van andere chemische stoffen zoals maagzuur en de enzymen in speeksel.
Bij verpulveren blijven de verbindingen in tact.

Toegevoegd na 1 minuut:
"is" in 1e zin moet zijn: "zijn"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar zeg je wat: uitgebalanceerd. Een groot deel van de bevolking loopt met tekorten aan vitamine D, E en K rond. Je zou haast zeggen dat de vetfobie toch nog iets 'oplevert'.
Er zijn ook vitamines in vloeibare vorm, revitalose.
Ik heb ze zelf al genomen, en wil niets anders meer.

Toegevoegd na 10 minuten:
Ze zijn in de vorm van capsules, waarvan je de uiteinden afbreekt en met wat water mengt. Het zijn twee verschillende capsules, die je pas bij elkaar mag gieten vlak voor consumptie.

Een rechtstreeks antwoord op je vraag: Ja, je mag gerust de vitaminepillen verpulveren, daar is niets schadelijks aan. Misschien toch wel goed doorspoelen met een glaasje water, zodat er geen resten in je slokdarm blijven zitten.

Toegevoegd na 11 minuten:
Zie bron, de officiële site van centrum vitamines, jouw vraag wordt ook daar beantwoord. De afbeelding is er een van die site.

Toegevoegd na 4 dagen:
(Je moet schijnbaar op de afbeelding klikken)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vitamines of medicijnen in de vorm van een tablet zijn niets anders dan geperst poeder van de werkzame stof, vaak in combinatie met een vulmiddel. Vaak is de buitenkant glad gemaakt met een wasachtige substantie. Moeite met slikken van tabletten en dergelijke is puur psychisch. De brokken brood, aardappel, fruit die je inslikt zijn vele malen groter dan de grootste tablet of capsule die er te krijgen is.

Tabletten mag je gewoon fijnmaken met een vijzeltje + stamper maar tussen twee lepels lukt ook prima. Neem het poeder met een lepel yoghurt of iets dergelijks.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat mag, of het smakelijk is is een tweede...

Ik heb zelf ook heel veel moeite met pillen slikken... er zijn andere oplossingen gelukkig... zo zijn er vitagums van roter, zijn net winegums en je hoeft ze dus niet heel door te slikken. Ook heb je vitamine drank en en bruistabletten. Is wellicht handiger.