In melkproducten zit calcium zegt men, waarom staat op zoveel kaas, melk, yoghurt, kwark en dergelijke dan niet dat er ook Ca in zit?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.7K
Ritsuka
6 jaar geleden
Het is niet verplicht dit te vermelden
Erna55
6 jaar geleden
Wanneer je wilt weten hoeveel calcium in melk zit, kun je dit via een voedingsmiddelentabel vinden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
(Bijna) alle ingredienten moeten vermeldt worden.
In melk zit alleen melk.
Net als dat het enige ingrediënt als je een banaan koopt banaan is. Als er extra calcium is toegevoegd dan staat dat er wel apart bij.
Erna55
6 jaar geleden
Ook een banaan zit vol met E-nummers .
Kijk,nier eens : https://motherboard.vice.com/nl/article/hey-weet-jij-wel-wat-voor-chemicalin-er-allemaal-in-natuurlijke-producten-zitten
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
E-nummers op een banaan zetten is illegaal, een e-nummer mag er alleen op staan als het een additief is, een toegevoegde stof.
tinus1969
6 jaar geleden
Overigens is het belang van calcium overgewaardeerd.
Er is gene helder verband tussen calcium-inname en osteoporose; in Nederland, waar veel zuivel wordt geconsumeerd, komt opvallend genoeg ook veel osteoporose voor. Verder; melk is geen natuurlijk bestanddeel van ons dagelijkse maaltijd; oermensen (iedereen tot 6000 jaar geleden) dronken geen melk.

Antwoorden (2)

Dat staat er niet op omdat Calcium ook een E-nummer heeft.
En heel veel mensen willen geen E-nummers. Dus dat zou antireclame zijn.
6 jaar geleden
tinus1969
6 jaar geleden
Zoals @Jackd aangeeft zijn E-nummers bedoeld voor additieven. het enige ingrediënt van melk is melk.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
En een onderdeel van melk is calcium, net als water, zout, vet en eiwit. Nederland is het zwakke broertje in Europa. In de meeste landen is het bijvoorbeeld al vele jaren verplicht om het percentage zout te vermelden (n gram per 100 gram) maar niet in Nederland. In Zweden vermeldt men zelfs de hoeveelheid kalcium (756 mg/100 g) en vitamines D en B12 op het etiket. Als het niet op verpakte kaas staat dan is dat onwil.
De verplichting om de voedingswaarde op het etiket te vermelden, geldt niet voor niet-voorverpakte producten en voor versproducten uit de supermarkt, voor producten die uit één ingrediënt bestaan en voor onbewerkte producten. Kaas die niet in de fabriek wordt verpakt maar wordt gesneden door de kaasboer of op de kaasafdeling van de supermarkt, hoeft dus deze informatie niet te bevatten. Hetzelfde geldt voor onder meer groente en fruit, voor noten van de notenkraam (die je ter plekke laat afwegen en ter plekke worden verpakt) en voor melk, yoghurt en kwark.